RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av svanted »

jag skulle inte köra rs 232 så långt, det kommer att bli väldigt störkänsligt, om ens fungera öht.
och absolut inte partvinna Rx mot Tx.
använd antingen 485 eller 422..
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av prototypen »

Jag har i 40 år levt med/på serieöverföring med vanliga RS232 / V24 kretsar.
Visserligen ett eget protokoll och 25 kHz klocka men på vanlig partvinnad telefonkabel som längst 110 meter.

Ovetandes om signalöverföringens magi så kopplade jag enligt fig 1 från början, men fick åka runt och flytta om trådarna till fig 3, sedan dess har det fungerat felfritt.

Praktiske Protte
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag avråder från RS-232 vid längre avstånd än några få meter.

Vid 40 meter skulle jag välja Ethernet och tcp/ip.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1874
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av carpelux »

Är det kommunikation som kan anses viktig kan jag bara hålla med om att det inte blir någon bra lösning med kabellängd 40 m. Om man är tvungen att använda RS232 så skulle jag hellre använda mig av t.ex. 2 st moxa med ethernet emellan.

Är det en inte så viktig kommunikation så skulle jag kört på. Det kommer antagligen fungera fint.
mbn65
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2017, 11:20:06

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av mbn65 »

sodjan skrev:Ingen av de kopplingarna fungerar.
Du ska ha TX=>RX och RX=>TX.

Jo, så klart. Tänkte mest vara tydlig, detta gäller bara kabeln.
Jag kunde kallat dem 1,2 och 3 i stället men då hade det inte framgått vila som var Rx/Tx resp com.

Men tack för omtanken!
mbn65
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2017, 11:20:06

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av mbn65 »

Jag tackar för all feedback, det bekräftar det jag tänkte från början, det blir alt.3

Ha det bra!
mbn65
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 juni 2017, 11:20:06

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av mbn65 »

prototypen skrev:Jag har i 40 år levt med/på serieöverföring med vanliga RS232 / V24 kretsar.
Visserligen ett eget protokoll och 25 kHz klocka men på vanlig partvinnad telefonkabel som längst 110 meter.

Ovetandes om signalöverföringens magi så kopplade jag enligt fig 1 från början, men fick åka runt och flytta om trådarna till fig 3, sedan dess har det fungerat felfritt.

Praktiske Protte

Enl. fig.1 är nog det vanligaste, men det känns inte rätt. Det finns nog många skruttiga förbindelser men mycket omsändningar ute i industrier och fastigheter.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: RS232 på CAt5-kabel, vilken inkoppling?

Inlägg av xxargs »

Var tvungen att prova vidare med betydelse med matchning...
text78034.png
Detta för en sträcka av 120 meter och nu börja ringningarn/ekona bli tydlig, jag har lagt in både för CAT5 och och en telefonlednings-par - avser 115200 Baud fart.

V(IN1) är driversidans spänning mot kabeln
V(RLC) är mottagarsidans spänning

(jag vet, namngivningen kunde vara bättre men det är för mycket jobb att ändra på alla diagrammen som redan är gjorda)

Nedan ökar jag kabelsträckan till 240 meter.
text78035.png
Nu börja det bli skrynkligt på riktigt av reflexer och man ser att spänningen inte hinner svänga ut fullt i ändläge på mottagarsidan med den tiden som motsvarar 1 bit i 115200 bauds-takt. - det som är lite förvånande är att resistiva dämpningen är inte den kritiska faktorn som man kanske förväntar sig - visst, den finns där, men beror inte så mycket på resistiv förlust som man kanske tänkte sig, utan på frekvensberoende impedansmissmatch mellan kabel och termineringarna i ändarna!! - man får inte in energi i kabeln helt enkelt... och det är reflexerna som är ett värre bekymmer i det här fallet och distorderar kurvformen och uppenbarligen är resistiva dämpningen i kabeln inte så stor med tanke på att det ringer mest hela tiden...


text78036.png

Här är det impedansmatchat på båda sidorna med motstånd till jord för att parallellkoppla fram rätt impedans på driversidan och 100 resp 138 Ohm på mottagarsidan.

- här ser man att vågformen ä tillbaka till i stort sett samma form som utgången ger ut olastat - fyrkantvåg, men på bekostnaden av amplitud och i det här fallet klarar man inte svinget till +1.9 Volt på mottagaringången som är krav för ingång på RS232-krets skall se det som valid nivå, kortar man ned kabeln till 120 meter så kommer nivån att räcka med mycket liten marginal för alternativet med telefonledning men inte med CAT5. CAT5 högre kapacitans och lägre karaktäristiska impedans laster ned mer helt enkelt.

---

Kommer det här typen av åtgärder att fungera på en MAX232 med laddningspumpar och motsvarande kretsar om man ändå vill försöka - troligen inte och förklaringen är att det kräver ström och med +/- 9 Volt matning så är strömmen 26 mA i topp åt båda hållen och då förutsätter att spänningen fortfarande är 9 Volt på matande sidan till drivsteget vid denna ström - vilket det inte är utan spänningen är snarare nedåt 3 Volt i sving vid 16 mA strömförbrukning i en typisk laddningspumpande RS232-krets...

Med andra ord - skall man koppla lite längre sträckor, använd helst inte RS232 utan hellre RS422/RS485, då att försöka utöka RS232 för längre sträcka är som att sminka en gris, hur mycket man än försöker så kommer det fortfarande vara en gris...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar