Elementfläkt med smart styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Precis, mitt mål är att bli en större energislösare, inte mindre.

Dock misstänker jag att komforteffekten av den högre golvvärmen från en varmare källare gör mig nöjd med lite mindre värme uppe. Sannolikt är dock totaleffekten anti-greta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av mrfrenzy »

hsd skrev: 21 januari 2022, 20:26:41 Att man sprider värmen gör att det blir jämnare varmt men energiåtgången ökar, eftersom med exempelvis fläkt under element kommer att kyla element
Spara på el gör att det blir svalare
Att minska på elförbrukning innebär att energi måste komma någonstans ifrån exempelvis luftvärmepump då man tar energi från uteluften
Ovanstående är inte helt sant när man har luft/vatten eller berg/vatten värmepump.
Genom att fläkta på radiatorerna kan man ha lägre framledningstemperatur på vattnet i rören, då ökar COP på värmepumpen och man förbrukar mindre el för samma mängd värme.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av hsd »

Som jag skrev ,energi från annat håll, tex luftvärmepump
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Mindmapper »

Vid l/v pump eller bergvärme är det väl också frågan om hur mycket kommer förbrukningen i fläktarna att påverka?
När det gäller lägenheter blir det alltid en vinn-vinn situation om någon annan betalar. I det egna huset med l/v eller bergvärme kommer man kanske över brytpunkten om man klarar sig med vad värmepumpen kan ge utan att elementen måste ta över. Men innan dess förbättrar vi bara COP. Hur stor blir den förbättringen? Blir den så pass stor att vi kan räkna hem fläktarna och deras drift inom en rimlig tid? Förmodligen ganska snabbt med dagens elpriser men hur lång tid skulle det ta när elen var billig?
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Tack för update, hela ämnet är intressant. :tumupp:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

Ja, det här med potential för energibesparing går helt ovanför mitt huvud. Jag är nöjd med att jag inte fryser. Men håller helt klart med om att det vore intressant om det kom några kvantifieringar kring de där besparingarna.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av Mindmapper »

mrfrenzy skrev: 21 januari 2022, 21:00:44
hsd skrev: 21 januari 2022, 20:26:41 Att man sprider värmen gör att det blir jämnare varmt men energiåtgången ökar, eftersom med exempelvis fläkt under element kommer att kyla element
Spara på el gör att det blir svalare
Att minska på elförbrukning innebär att energi måste komma någonstans ifrån exempelvis luftvärmepump då man tar energi från uteluften
Ovanstående är inte helt sant när man har luft/vatten eller berg/vatten värmepump.
Genom att fläkta på radiatorerna kan man ha lägre framledningstemperatur på vattnet i rören, då ökar COP på värmepumpen och man förbrukar mindre el för samma mängd värme.
Även med vattenburen elvärme bör man ju kunna ha lägre framledningstemperatur och sänka elförbrukningen utan COP-effekt i det fallet. Fast förmodligen kommer nog många att ta den ökade komforten med bättre spridning på värmen utan att minska framledningstemperaturen. Det blir ju inte heller helt lätt att räkna fram en besparing/energiökning utifrån en minskning av framledningstemperaturen. Kommer fläktarna verkligen att öka energiförbrukningen så att returtemperaturen minskar mer än framledningstemperaturen. Skulle vara intressant att mäta och försöka få någon koll på energibalansen.
Om jag förstår rätt så börjar vissa att styra på returen istället för att styra framledningen. Känns logiskt eftersom man bör kunna hålla en lägre temperatur i systemet på det sättet. En lägre systemtemperatur skulle minska förlusterna och öka verkningsgraden. Att förstå hur mycket som man skulle vinna där är heller inte riktigt lätt att få verifierat.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av pi314 »

Jag har inte sett eller följt den här tråden tidigare, men har haft liknande funderingar ett tag. .Jag har börjat samla ihop lite fläktar och annat material för att kunna göra något liknande. Så här uppfattar jag bakgrunden.

Bakgrund
Ett lämpligt utformat forcerat luftflöde vid elementet kan öka elementets effekt. På liknande sätt som i fläktkonvektorer. Utan värmepump kan det t.ex. användas för att ge mer värme i rum som har (för) små element. Med värmepump kan det dels höja verkningsgraden i värmepumpen (egentligen COP) och dels genom att sänka stigartemperaturen göra att huset tål lägre utetemperatur innan tillskott behövs. Båda minskar elförbrukningen.
Några ungefärliga siffror.
– Effekt (från el-, olje- eller ved-panna) påverkas inte mycket av att stigartemperaturen sänks.
– Möjlig uteffekt från en värmepump ökar med ca 1% per grad när stigartemperaturen sänks.
– COP ökar typiskt med 2% per grad som stigartemperaturen sänks.
– Om man kan reducera eller eliminera behovet av tillskott innebär det betydande elbesparing.
– Effektuttaget från utedel (luft-vatten) eller brunn/mark/sjö (vatten-vatten) ökar. Om kapaciteten är otillräcklig kan förbättringen utebli.

Ett lite förenklat räkneexempel
Om man kan sänka stigartemperaturen från 45°C till 40°C så ökar COP med ca 10%. Om man har COP=3,5 innan så får man ungefär COP=3,85. Om VPs elförfrukning innan var 10 MWh/år (som gav ca 35 MWh värme per år) så blir den istället 9,09 MWh/år (35/3,85), dvs. en besparing på ca 910 kWh per år. Med dagens elpriser kanske några tusenlappar om året. Om VP-installationen innebär att det finns behov av tillskott kan besparingen bli betydligt större.

Jag har utgått från en typisk VP ovan. Exakta siffror varierar en hel del mellan olika värmepumpar.

/Pi
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av jihe »

jihe skrev: 22 januari 2022, 01:00:57det här med potential för energibesparing går helt ovanför mitt huvud
Nu är jag nog med - det förutsätter naturligtvis att man har fläktar på alla element i hela huset. Inget för den ljudkänslige alltså.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av pi314 »

Frågan är hur långt man kan nå med fläktar som körs med ett varvtal så att dom är nära ljudlösa?
Kanske ska man väga in att förtjänsten är större när det är kallare ute. När det är några plusgrader kanske besparingen är så liten att det knappt lönar sig att köra med fläktar?

Här är en fläkt där ljudnivån anges till 18,1 dBA.
https://www.ign.com/articles/best-pc-fans

Jag undrar vad min tinnitus motsvarar... :humm:

Om jag testar kommer jag att...
1. Mäta temperaturen noggrant i huset.
2. Placera fläktar vid kanske 3-4 strategiskt placerade, helst stora, radiatorer.
3. Sänk VPs temperatur en grad.
4. Mäta temperaturen noggrant i huset.

Om temperatuen inte sjunkit eller sjunkit betydligt mindre än en grad så är IMO resultatet bra.

Alternativt kan man låta VP vara och se hur mycket varmare det blir i huset, men då blir det ju ingen besparing.

/Pi

Edit: men då...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elementfläkt med smart styrning

Inlägg av mrfrenzy »

Det behöver inte vara så avancerat, det räcker att du sätter fläktar på radiatorn i ett rum som du kan stänga dörren till. Ta bort termostaten och mät rumstemperaturen med och utan fläktarna igång.
Skriv svar