Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
valmetman
Inlägg: 116
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av valmetman »

Finns det någonstans enkla elkopplingar för blocksträckor-stationsstopp mm. och inte någo digitala utan gamla godingar med diverse komponenter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av Glenn »

Det låter som du vill ha Rutger Fribergs böcker "elektronik för modelljärnvägen".

Dom innehåller exakt sånt :)
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av FormerMazda »

Och även här finns en bra källa med kunskap.
Men då måste frågan ställas rätt och problemet beskrivas tydligt.
Sen får man välja sitt svar, för alla frågor har ju flera svar.
valmetman
Inlägg: 116
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av valmetman »

Hittar man på nätet något av Rutger Fribergs böcker "elektronik för modelljärnvägen".
som kopplingar eller är det bara böckerna som gäller.
Onödig kommentar av föregående svarare bara för att få svara eller?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Helt onödigt påhopp på FormerMazda, han liksom jag, kanske tycker att frågeställning från början är diffus.
MJ , även analogt, är stort!

En bra formulerad fråga, med syfte, och en hövlig ton, ger ofta resultat.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7003
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av lgrfbs »

Vissa projekt finns dokumenterade på nätet, annars får du besöka det lokala biblioteket och låna böckerna.
Mycket av de Rutger är hämtat från siffer-böckerna som till exempel: 313 byggprojekt men med med text som förklarar hur det används inom modelljärnvägens område.
Jag bör ha hela serien (6 böcker totalt), dock så vet jag idag inte var de ligger.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7003
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av lgrfbs »

valmetman Av nyfikenhet varför vill du köra loken analogt?
Jag har byggt min egen bana i barndomshemmet analogt och hjälpte en kompis med hans bana i två olika versioner av analog modelljärnvägskörning så jag vet mängden kabel det blir vid en sådan installation och de var helt manuella banor med styrda växlar och manuella stoppblock.
Så ja, jag har kopplat lite mj-el sedan 80-talet och idag är jag med i en grupp som uppgraderar elen på GMJ:s bana i Gävle som är hel digital vi har säkert bytt bort ca.300meter "telefonkabel" till 1,5 mm² som stam medan grenarna är i 0,75mm² för att sista 100mm som oftast är "dropp anslutning" till rälsen får vara den klena "telefonkabel" just för vi vill inte ha ett projekt till att riva upp landskapet runt rälsens inlödning av "dropp anslutningen".

Varför GMJ startade uppgraderingen?
A: Museet skulle vara stängt så inga publika visningar ska göras.
B: Vi hade kablar/sladdar som lödde av sig själva och stora späningsfall ute i spåret, inget som publiken märkte

Men digitalt tar inte bort all kabeldragning, du får mer funktioner på banan till mindre kabeldragning i jämförelse med en bana byggd helt i analogt utförande.
Förlåt att jag spårade ur lite i detta ämne.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av mcrj »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan ha lit små häften med lite el-pryttlar. Jag hade ett amerikanskt häfte med massa bra information men trottlar och blocksträckor. Troligtvis gick det till återvinning för 100 år sedan ... Jo, har ett par små häften och en del kopior på hur man arrangerar 'strömifieringen' till sin layout. Detta är enligt gamla metoder med omkopplare men man kan ju datorisera om man vill. Du kan få överta mitt material mot porto.

Här hittar jag någon eller några böcker, https://www.midwestmodelrr.com/product- ... her/books/:
Wiring your model railroad
Track Planning for Realistic Operation

Fler titlar:
Wiring Your Toy Train Layout
Electronics and Wiring for Model Railways
Operating Signals, Points and Level Crossings A Mechanical, Electrical and Electronic Guide for Railway Modellers UK
Aspects of Modelling Railway Electrics
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av FormerMazda »

Lasp skrev:Helt onödigt påhopp på FormerMazda, han liksom jag, kanske tycker att frågeställning från början är diffus.
MJ , även analogt, är stort!

En bra formulerad fråga, med syfte, och en hövlig ton, ger ofta resultat.
Påhopp? Jag bara menade att här på forumet så finns mycket kunskap. Så vi kan säkert gemensamt konstruera något.
Sen ville jag bara flika in att frågeställningen är viktig för att svaren ska bli bra, och att man får välja sin svar av alla som kan komma.
Uppfattades det som ett påhopp ber jag om ursäkt, det var absolut inte min mening.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30010
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av MadModder »

Lasp menade att det var ett påhoppp PÅ dig, inte av dig. :p

Kan man fixa blocksträckor med automatiskt röd signal mm utan att ha en kontaktledning för att få ena rälen som signalräl?
Det går ju inte att ha kortslutna hjulaxlar, och har man strömavkänning blir det ingen avkänning när tåget står still.
Med DC-drivning kan man kanske ha överlagrad AC och kortsluta med en konding i lok/vagnar. :humm:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7003
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av lgrfbs »

Vi vet inte om det är AC eller DC modelljärnväg frågan gäller ännu, men optisk sensor eller magnetisk avkänning är några klassiska sätt att kolla om det är ett fordon vid sensorn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30010
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av MadModder »

Ja sensorer är ju en lösning. Det borde gå bra att maskera dem som ATC-baliser. :)
En 32kHz-signal från en IR-diod, och så en fotodiod bredvid som kollar när ljuset reflekteras från tåget.

[Edit]
Eller ännu enklare om man planerar att alltid ha ljust i rummet: en fototransistor eller LDR.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av FormerMazda »

MadModder skrev:Lasp menade att det var ett påhoppp PÅ dig, inte av dig. :p
Haha! Ja ibland läser man lite för fort, du har så rätt!
Valmetmans faktiska påhopp på mig missade jag. Men nu när jag läser det så förstår jag det ändå inte.

Hur som haver, TS får jättegärna beskriva vad som önskas. Det ligger lite som en hemlig böjelse i mig att börja med modelljärnväg själv.
Så det är alltid kul att diskutera och vara med i en uppbyggnad.
Skriv svar