Hur mäta induktansen på spolar till delningsfilter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Hur mäta induktansen på spolar till delningsfilter?

Inlägg av helmut »

Har en låda med ca 20 spolar till delningsfilter till högtalare. Dessvärre finns inge uppgifter på spolarna om induktansen.
Lite onödigt att köpa nya spolar till nya projekt så jag funderar på hur jag ska kunna mäta upp spolarnas värde.
Har inget instrument som kan mäta så låga resistanser.
Funderar på om jag kan koppla som ett delningsfilter med godtyckliga kondensatorer och motstånd och sedan beräkna induktansen. Tänkte mej att jag matar in signalen från en elorgel och sedan mäter spänningsfallet mellan in och utgången och med hjälp av värdet på kondensator och motstånd får fram induktansen på spolarna. Någon som har en enkel formler jag kan använda mig av.


Edit: justerade rubriken till "spolar till delningsfilter" från "högtalarspolar" för att förtydliga. - hcb
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur mäta induktansen på högtalarspolar?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla om någon i häradet kan hjälpa till med att mäta. (*) Alternativt kolla upp billigt instrument. En LCR-mätare är alltid användbar.

Det går ju att köra växelspänning över spolarna med ett seriemotstånd och plocka fram lite matematik och räkna men enklare, snabbare och mer korrekt är att mäta.


(*) En tråd på Jobb/Tjänster kanske.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur mäta induktansen på högtalarspolar?

Inlägg av svanted »

koppla spolen i serie med en potentiometer och lägg på en växelspänning...
när det är samma spänning över spolen som potten är:
L = resistansen/(2*PI*f)

eller:

http://www.66pacific.com/calculators/co ... lator.aspx
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur mäta induktansen på spolar till delningsfilter?

Inlägg av 4kTRB »

Du kan kolla resonans också.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur mäta induktansen på spolar till delningsfilter?

Inlägg av bearing »

Om spolarna är luftlindade finns det kalkylatorer på nätet som beräknar induktans baserat på spolens dimensioner och lindningsvarv. Jag fick väldigt bra överensstämmelse när jag jämförde mätvärden och beräknade värden en gång.

Sen borde det ju vara relativt enkelt att sätta filtret mellan högtalarutgången och line-ingången på datorn, och sedan svepa frekvensen för att se filterresponsen.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Hur mäta induktansen på spolar till delningsfilter?

Inlägg av helmut »

Gick bra att använda calkulatorn som beräknar spolen efter diametern testade med en kondensator och då verkade värdet stämma.
Skriv svar