Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Emil-2027
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 december 2019, 18:07:09

Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av Emil-2027 »

Hej! Är ny på detta forumet, tänkte att någon kanske har några tips!

För ett litet tag sedan så köpte jag ett Onkyo försteg (PR-sc5507) för ett par hundralappar. Det finns dock ett fel på det. När apparaten är kall så sprakar det i höger fram och subwoofer kanalen, MEN det är ändast när jag använder någon slags dekoder. När jag använder "direkt" eller "Pure" så fungerar den alltid utan några problem...

Jag har provat alla möjliga källor, olika ingångar på apparaten, olika sladdar och olika högtalare men problemet kvarstår.

Vad kan det vara för problem? Jag har öppnat upp den och blåst ur allt dam jag kan se, tagit elektronik cleaner på knappar, in och ut gångar. Vad mer kan jag göra? Har lött gitarr elektronik och lite sladdar och så men mycket mer kunskap än så har jag inte. Med det sagt så har jag inte tummer mitt i näven och är inte häller rädd för att ge mig på att försöka laga apparaten.

Tacksam för svar! :)
Emil
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av MadModder »

Direct eller pure brukar koppla förbi alla former av equalizers och tonkontroller, så jag skulle tippa på att felet finns i tonkontrollsdelen. Det kan vara en glappande lödning som har dålig kontakt när det är kallt. Det kan också vara en eller fler dåliga kondensatorer. Det ser man inte genom att titta på dem, utan man måste mäta sig fram.
Emil-2027
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 december 2019, 18:07:09

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av Emil-2027 »

Kan man mäta kondensatorerna med en multimeter? Finns det något ställe som är mer troligt fel på än andra eller är det bara att ta en efter en tills man hittar felet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av MadModder »

Med en vanlig multimeter går det att mäta om det är kortis eller avbrott, men det är svårt att se det man egentligen vill veta, som kapacitans och ESR (serieresistans).
Kan inte säga var det mest troligt är fel. Det är inte omöjligt med halvdassiga motstånd eller transistorer heller som kan orsaka oljud.

Bifogar servicemanualen som jag hittade på nätet. Har inte kollat så noga i den, men där finns massa scheman. Borde finnas felsökningslista och förväntade värden på testpunkter mm.
Oscilloskop och tongenerator är en fördel att ha. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MadModder skrev:Direct eller pure brukar koppla förbi alla former av equalizers och tonkontroller, så jag skulle tippa på att felet finns i tonkontrollsdelen. Det kan vara en glappande lödning som har dålig kontakt när det är kallt. Det kan också vara en eller fler dåliga kondensatorer. Det ser man inte genom att titta på dem, utan man måste mäta sig fram.
Glappande lödningar och, i vassa fall, unkna komponenter, kan man, i bästa fall, få fram genom att ha en "plastpinne" (inte metall i alla fall) och försiktigt knacka sig fram. Jag hittade en kallödd konding i en förstärkare jag hade en gång med den metoden.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av Jolles »

Har själv en gammal B&O stärkare som sprakar rejält i ena kanalen, och den har även väldigt låg tomgångsström på just den kanalen.. Så sen i mitt fall iaf så handlar det om att ta reda på vad som får tomgångsströmmen i steget att vara så låg. Dess förväntade värde står i mitt fall noterad i servicebladet för stärkaren.
Emil-2027
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 december 2019, 18:07:09

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av Emil-2027 »

Tack för hjälpen hittills! Ska slänga ett öga på service manualen och även ta och knacka runt med något plast föremål på kondensatorerna! Borde jag göra det när apparaten är kall eller varm är då frågan? Eller det kanske inte spelar så stor roll?

Alltid roligt med sådana här småprojekt!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får ha maskinen igång, med eller utan signal men kopplad till förstärkeri och högtalare. Ha fingrarna borta från innanmätet och gå över misstänkta punkter som kondingar, motstånd som ser svedda ut, kontakter och skumma lödningar.
Om du just inte har så mycket andra verktyg och instrument kan man, om man har tur, komma fram till något med knackningen. Har du manual och ett mätinstrument ska du använda det - absolut.

Och om knackare - bakändan på en skruvmejsel blir bra. Typ lång smal skruvmejsel för datorjobb.
Emil-2027
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 december 2019, 18:07:09

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av Emil-2027 »

Hej! Jag har knackat runt på det jag kommit åt, det är en del som jag inte kommer åt utan att skruva isär apparaten!..

Misstänker att jag hittat en som det kan vara vajsing med. Inte så stor skillnad när jag knackade på den men spraktet blir lite mindre intensivt några sekunder. Och när jag kallstartade apparaten nu på kvällen så var där inget sprak alls?

Tycker ni att jag ska löda om den som jag misstänker är felet? Eller ska jag låta det vara tills problemet upprepar sig igen?
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Onkyo PR-sc5507 sprakar.

Inlägg av Jimjou »

Jag tycker du ska löda om den och kanske även alla andra lödninger däromkring.
Skriv svar