Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Är det nån som känner till nån DIY-grej eller liknande för att prata E1, eller vet var man utan avgift kan få tag på ordentliga specar för E1, tillräckligt bra för att implementera interface själv?

Bakgrunden är att jag fick ett drygt släpkärrelast med kontorstelefonväxelgrejer. Visserligen går det att ansluta mot inkommande linjer via analoga kort, men det finns också kort för att köra E1 på något vis.

Det vore trevligt om man kunde ansluta dessa E1-kort till en modern dator. Inte för att jag behöver massor av linjer, men mer för att det är intressant att pyssla med. Som bonus så klarar E1-korten vad jag förstått nummerpresentation och jag tror att det också går att få växeln att skicka info vid utgående samtal. De analoga korten klarar inget mer än att ta emot ringsignal och sända telefonnummer som pulser eller DTMF. Förutom möjligheten att kunna köra SIP-tjänster (t.ex. SIP-klient i modern smartphone och med den appen kunna ringa mellan annan plats och kontorsväxeln) så vore det nice att med lämplig mjukvara få en dator att agera blåtandheadset mot en smartphone och låta detta emulerade blåtandheadset se ut som en extern linje mot kontorsväxeln.

Vad jag förstått så är väl den elektriska överföringen i princip samma på T1, E1 och ISDN Primary Rate, så specar på T1 eller ISDB PRI skulle säkert också vara användbart.

Tyvärr så verkar det som att kontorsväxeln enbart kan vara "klient" på E1. Det går alltså inte att koppla ihop två sådana växlar mot varandra utan de förutsätter en "större" växel. Hade det gått att koppla ihop två växlar (har tillräckligt med grejer för att göra det) så hade jag ju kunnat mäta en del själv på signalerna.

Eller, om nån har nån rolig hårdvara att sälja till rimligt pris som kan agera "E1-server" på något vis så är det också intressant.

Eller, har nån erfarenhet/tips kring de kort som verkar gå att köpa online? De verkar säljas väldigt mycket enbart till de som faktiskt vet exakt vad de vill ha. Jag vill ju gärna ha något som funkar ihop med Asterisk utan enorma mängder av gissnings-pill.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av tingo »

MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av MiaM »

Tack för pekarna!

Klickade vidare lite, Asterisk avråder från att använda "tormenta"-korten, men de har ju en gång i tiden fungerat så att säga så de kan vara en grund för att bygga något eget.
http://www.zapatatelephony.org/tormenta.html

Speciellt ISA-kortet känns lite som en grund för att bygga antingen en brygga E1<->ethernet eller E1<->USB. Bortsett från att kretsarna verkar inte säljas längre. TME ger inga svar alls. Mouser listar kretsar och tycker "special price for you my friend" (d.v.s. kontakta oss...), medan RS bara killgissar på att en krets som börjar med DS betyder att kunden nog vill ha en realtidsklocka... Har inte kollat på snarlika kretsar dock.

Nu är det lite av ett specialfall för min del, men maskinen som alltid är igång har dels bara de nyaste PCIe (eller vad de kallas), och dels så har den HP:s "sjö av sensorer" som i praktiken innebär att varje kort som inte välsignats av HP kommer få datorn att konstant köra alla fläktar på maxvarv. Visserligen står datorn på ett ställe där ljudet inte direkt stör särskilt mycket, men det känns ändå på nåt sätt onödigt att trigga detta.

Köpekorten är ju tyvärr också lite dyra. Givetvis inte dyra för den som verkligen har ett behov, men dyra som lek-och-hobbygrej.

Jag kan ju dock lösa detta med nån såndär allt-i-ett-pytte-strömsnål-moderkort-grej just för detta.

======================

Men hur är det med klockan? Kan PCI-korten garanterat generera klocka som växeln kan synka till, och blir den klockan bra nog? Växeln lär ju inte vara extremt känslig på klockan, typ sånt som trådlösa telefoner sköts av en separat burk med analoga interface mot växeln, så inget torde gå snett om det skiljer fler PPM än vad specarna egentligen säger.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av vaxfan »

Jag har några telekort liggande som jag inte har koll på vad det riktigt är.
Nått som kan vara intressant?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av maDa »

I "telecom-världen" är/var timing allt, därav krocken med vanlig datorhårdvara som mestadels är asynkron, spontan, eller paketbaserad.

Idag är en E1:a så "långsam" så en snabb mikrokontroller kan hantera det, men förr var det ASIC/CPLD/FPGA som gällde.

OSMOCOM håller på med en opensource USB-till-E1
https://osmocom.org/projects/e1-t1-adap ... B_Protocol
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av MiaM »

vaxfan:
Det verkar svårt att hitta nåt annat än ebay-annonser samt en installations/utvecklingsmanual för kortet.
https://downloads.avaya.com/elmodocs2/i ... lopers.pdf
Manualen pratar om stöd för Windows 2000, Red Hat Linux (ospecad version, men manualen är från 2002) och Solaris. Hittar inget som säger nåt om ifall kortet går att köra ihop med Asterisk.

Jag tror också att korten är olika för E1 och T1 så man får väl försöka kolla på bilder på kort sålda på Ebay för att avgöra vad som skiljer för att veta vilka kort du har. Fast om de använts i Europa i skarp drift (och inte är nåt som funnits på ett labb för att testa T1-kompaitiblitet) så torde de ju vara E1.

Verkar som att man måste få tag på nån utvecklingsmiljö för att skriva saker för kortet.

Har du möjligtvis väldigt gott om tid och ork? I så fall vore det intressant ifall du orkar provköra vad som händer om du trycker i ett kort i en Linuxmaskin o.s.v.

maDa:
Kul att det verkar ske nån utveckling! Tyvärr verkar det ju mest bara vara på planeringsstadiet, förutom kortet Osmo e1d som innehåller den lägsta delen av hårdvaran (typ TP-kabel <-> digital bitström, ungefär).
Wikin har också länkar och det verkar som att allt inom E1-specen hos ITU är fritt nedladdningsbar (som pdf och i ett fall epub, men man måste vara medlem för att få ladda ner som wordfil :o ). ISO-specen för HDLC verkar ju däremot kosta en del att få ut, men den går kanske att leva utan. Sannolikheten att jag orkar göra nåt med hjälp av att läsa alla dessa specar är inte så jättestor, men det vore ändå rätt nice att pilla ihop nåt.
Som du skriver så är det ju "långsamt" med dagens mått. USB vore ju verkligen en bra grej, för det lär ju vara något som vi inom väldigt lång överskådlig framtid kommer ha möjlighet att ansluta till. Annars är ju ethernet inte så dumt heller.

Den här sidan innehåller ett bygge för en brygga mellan standard ethernet och uråldrig tremegabit-ethernet, där den uråldriga är bitbangad. Kan ju tycka att hårdvaran borde gå bra att använda även för E1-interface, eventuellt med lite trollande.
http://www.righto.com/2018/01/xerox-alt ... lding.html

Oj, glömde en grej, tillägg:
Undrar hur duglig/oduglig en sånhär är? De verkar ju vara nästan gratis, sånär som på typ tull och sånt!
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 1264BOdI4O
"Low cost PRI E1 Trunking Gateway MTG200 for Call center"
Manual: https://www.dinstar.com/WEB/files/15299 ... Manual.pdf
Om jag fattar manualen rätt så översätter den mellan E1/T1 och vanligt förekommande protokoll över ethernet. Om den gör vad jag tror den gör så vore det ju en minst sagt förträfflig grej.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av vaxfan »

Jo, de har varit använda i Sverige, eller åtminstone varit reserv, till en servicedesk med multisite redundans.
Även om det inte är så mycket att hänga i julgranen idag så har de säkert varit ganska bra på den tiden det begav sig.

Jag har en Linuxmaskin som jag kan testa korten i. Hoppas bara de får plats på längden då de är fullängdskort.
Återkommer med resultat inom kort. :)
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av vaxfan »

Ok, det där gick ju mindre bra.
Korten gick inte att köra i Linuxmaskinen då minnena satt i vägen för de PCI-platser där korten skulle gå att montera.
Så jag letade fram en maskin med större låda och tillgänglga PCI-platser, men då kör den maskinen Windows Server 2008R2.
Den ville inte säga så mycket mer om korten än att det var PCI Simple Communications controller.
Provade att googla på device ID, men det gav inte nånting alls som resultat.
Så att försöka få igång dessa kort så ska man ha tur och hitta mjukvara/drivers nånstans som inte google har hittat ännu.
NMS Communications, som tillverkade korten, verkar inte finnas kvar.
Åtminstone fungerar inte deras websida.

Men det var ett intressant försök. :)
Dock verkar de här korten bli "komponentdonatorer".
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av maDa »

Ja G.703 standarden är helt publik
https://www.itu.int/rec/T-REC-G.703-201604-I/en

Sen vad man kör över den. Ja det är en annan sak. Ibland så har man en multiplexor där man lämnar av X antal 64kbit kanaler. För själva signaleringen gissar jag på att man dedikerar en av dessa för det (SS7 ?)
No.31 channel of the E1/T1 port will be used by the SS7 trunk.
HDLC är väl en kapsuleringsstandard likt PPP, alltså för skicka IP/Ethernet över en synkron linje.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av MiaM »

Delen närmast kanten kan ju eventuellt användas rakt av som den är. D.v.s. "E3-kontakten", transformator och transcievern PMC PM6341 som det verkar finnas datablad för:
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... asheet.pdf

Sen är ju frågan om det funkar att bara såga av kretskortet mellan denna del och resten, eller om man måste göra mer.

EDIT: Det där databladet var ju rätt värdelöst, typ reklambroschyr till tekniker men inte mycket mer än så.

Vore ju ändå intressant att se vad som händer i en Linuxburk. Misstänker dock att man måste skriva egen mjukvara för att kunna göra särskilt mycket med dessa kort, tyvärr.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av vaxfan »

Jag ska se om jag kan få igång korten under Linux, men det blir nog först till helgen i så fall.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av MiaM »

Det är 100% ingen brådska alls! Satte upp växeln i somras och det är fortfarande en massa grejer kvar, som t.ex. att över huvud taget montera upp några radiobaser till det trådlösa systemet o.s.v., så jag kan vänta bra länge till om det är så. Det är ju trots allt ett hobbyprojekt även om jag använder växeln för in/utgående samtal på fasta linan och också som en slags snabbtelefon inom huset.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av vaxfan »

Efter ytterligare lite rotande i gömmorna så hittade jag ett NMS CG6060 kort också.
Det verkar vara lite nyare och till det har jag även en rudimentär installationsanvisning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av Pebert »

Hej

Hur gick det med detta? Fick du igång det någon gång?

Jag har jobbat ganska mycket inom telecom med TDM/PDH trafik.

Funderade väldigt ofta på om det gick att göra något kul med det, men hittade inget roligt projekt.

Men detta låter faktiskt väldigt intressant.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Telekomstandarderna E1, T1, ISDN Primary Rate

Inlägg av MiaM »

Hejsvejs!

Nej, det blev ytterligare ett "göra nån gång i framtiden"-projekt.

Skulle dock vara kul att få fart på det.
Skriv svar