Hur fungerar brytaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Hur fungerar brytaren

Inlägg av JohanWsthlm »

Hur fungerar en sådan här nivåbrytare?
99C01766-9CC5-48FC-8D6E-A089E2637FC5.jpeg
Korken (gul) flyter upp och kretsen sluts. Jag kan inte se att korken är magnetisk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hur fungerar brytaren

Inlägg av Janson1 »

Inuti röret så sitter det nog ett tungelement (reedelement) och korken är magnetisk på ett ställe, om man vänder på korken så blir omslaget antingen på ett annat ställe eller inte alls beroende på modell. Det lär finnas även med hallelement och då bör det vara tre trådar?
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Hur fungerar brytaren

Inlägg av JohanWsthlm »

Tack Jansson!

Det är två trådar på just den modellen.

Egentligen undrar jag hur en flottör fungerar på en Grundfos KP 250 av. Det är säkerligen samma utformning som den på bilden.
CA7A84C5-5875-4C60-9991-1A54E1F31961.jpeg
Jag har öppnat nivåröret på min dränpump och det sitter en sån där kork som flyter upp och aktiverar pumpen.

Tror du att jag kan lura magneten i överkant att korken flutit upp genom att sätta en elektrisk magnet på huset, alltså på flottörröret?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hur fungerar brytaren

Inlägg av Janson1 »

Rent teoretiskt ja men rent praktiskt nej. korken är ganska tung, magneten är förmodligen pytteliten, det yttre röret ligger på långt avstånd till korken för att inte korken skall störas på något sätt. Sammantaget så kommer nog ingen magnetkraft att orka lyfta den lilla magneten och dess kork, kanske att reedelementet kan reagera direkt av en yttre magnet på rätt ställe? Enklast är nog att gå in i burken och koppla förbi. Men pass upp det kan vara 230 volt i reglersystemet!
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Hur fungerar brytaren

Inlägg av JohanWsthlm »

Janson1 skrev:...kanske att reedelementet kan reagera direkt av en yttre magnet på rätt ställe?
Det var det jag tänkte.....att placera en elektrisk magnet utanför röret på sidan eller uppepå?
BetaTech
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 november 2019, 18:36:11

Re: Hur fungerar brytaren

Inlägg av BetaTech »

Du kanske bara ska byta sensorn på pumpen du faktiskt har än att hitta på massa lösningar för att lura den/skaka liv i den?
Du har snart lagt dem pengarna på att prova massa olika metoder för att få det att fungera.
Väldigt ologiskt när du faktiskt vet vad som är fel men ändå ska gå alla omvägar du bara kan.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Hur fungerar brytaren

Inlägg av JohanWsthlm »

Jo om det nu är fel på sensorn (flottören)

Den ser fin, hel och ren ut när jag öppnar upp flottören. Kanske är det något med brunnen som felar, typ pumpen står lite snett, kommer förstora partiklar. Den fungerar ju faktiskt 299 gånger av 300.

Eftersom jag behöver en min och Maxsensor av hög kvalitet blir det ganska dyrt.
Skriv svar