Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några förslag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några förslag?

Inlägg av larioso »

Hej
Brottas med ett problem då jag hyr lägenhet på en gård.
Just elgitarr(humbucker) tar upp pulser från elstängsel utanför - så det går in i inspelningar.
Ung. 40 dB under full utstyrd signal, starkaste, och behöver ner 20 dB eller så till.

Vad jag gjort så långt
- gjort en faradays bur - hjälper inte
- kollat lite med mumetal(folie 0.1mm) och verkar inte hjälpa heller
- kollat med diktafon och en pickup att gå nära generatorn för stängslet - men redan 3m ifrån ger samma nivå ung. som lägenheten 30m bort - känns inte som primär orsak.
- gått ut i köket, och mitt i köket kan det blir tyst nästan, men går jag mot en vägg så ökar det, speciellt spis o kyl-hållet. Bara vrida eller flytta centimetrar räcker för skillnad.

Men elstängsel går bara 2m från där jag sitter och det är ju högspänning flera tusen volt typ, korta pulser.
Påverkas mycket av exakt riktning av gitarren men måste ner 20 dB eller så för att vara ok.

Det går att spela in pulserna, vända fas och släcka ut - men ett himla slitjobb - då pulser är 0.5ms lång och måste passas in exakt. Avstånd mellan pulser varierar också några ms så det räcker inte att passa in en enda så alla blir utsläckta - utan varje måste passas in exakt.

Vad finns att göra mer, tro?

Känns som jordning av mig själv påverkar stort, t.ex viss skillnad om jag tar i strängarna, som är jordade genom instrumentkabel eller tar i kabel direkt över till utrustning.

Är det jag som tar upp pulserna som överförs, typ?

All utrustning går på samma eluttag - så samma fas och så - så borde inte bli konstiga strömmar, och inget problem med hum eller så heller.

Kan det vara fenomen att högspänning som sas läcker genom luften - eller över i husväggen?
Eller någon superjordning som skall till - direkt kabel ut i myllan, typ?

Kan slarv med jordspett för stängslet påverka - såg bara ett jordspett och gissar det borde vara något till - men om det påverkar när det inte berörs annat än av vegetation vet jag inte.

Alla idéer välkomna - tack. Sista utväg är väl att gå till värden och höra vilka tider djuren inte går på just dessa områden så jag kan stänga aggregatet tillfälligt då och då.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Biker »

Du kan ju knalla ut nån fuktig tyst kväll och lyssna längs stängslet , sker överslag ibland - skarpt tickande ljud med sekunders intervall - pilla runt i tråden så överslaget upphör via stolpen,gräset,grenen eller whatever.

Du får ha lite isolerade verktyg - kanske :mrgreen:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av mrfrenzy »

1. Se till att aggregatet är ordentligt jordat. Det måste ner jordledare i blöt jord, under tjälnivå.

2. Rensa bort all vegetation som ligger emot stängslet och kontrollera så inga isolatorer spruckit.

3. Reparera alla avbrott/glappkontakt på tråden.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av SM7CZR »

(citat raderat)
Om elektroniken i gitarren inte är optimalt skärmad kan din kropp fungera som en antenn och plocka upp störningarna
för att sedan överföras till gitarrens elektronik (kapacitiv överföring).
Men om störningen är elektromagnetisk påverkas mickarna på gitarren och då är det avståndet till den störande ledningen som bestämmer.
Jag misstänker att du måste spela in under tiden induktorn är frånslagen, om ni kan komma överens om detta.
Senast redigerad av SM7CZR 6 december 2019, 12:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Glenn »

Det är inte så att elstängselaggregaetet läcker ut störningar på elnätet bakvägen ? eller är det batteridrivet ?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Jonyverse »

Går störningen in även om du drar ur gitarrsladden?
Förr när det fanns starka ryska radiostationer och när folk körde CB-radio i brist på mobiltelefoner så var det vanligt att man hörde dessa i gitarrförstärkare. Elstängsel brukar inte så sällan störa på radion så jag tror störningarna går in i stärkaren genom gitarsladden som fungerar som antenn.

Prova i så fall att sätta en avstörningsferrit på sladden vid förstärkaren. Ev kan man experimentera med små avkopplingskondingar på förstärkaringången.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Wow - tack alla för snabba ryck.

Biker o mrfrenzy - bra uppslag. Det borde väl räcka att helt lokalt kolla staketen runt fastigheten gissar jag.

Jordspettet är 0.5 m från husväggen där aggregatet går ut, ung. 25m bort. Vet inte om man törs mäta där om det är riktigt hög spänning kvar - det skall väl vara någon speciell test man gör och sista jordspettet skall ge 0V mot ett separat spett eller hur det var.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

SM7CZR skrev:"Är det jag som tar upp pulserna som överförs, typ?"
Om elektroniken i gitarren inte är optimalt skärmad kan din kropp fungera som en antenn och plocka upp störningarna
för att sedan överföras till gitarrens elektronik (kapacitiv överföring).
Men om störningen är elektromagnetisk påverkas mickarna på gitarren och då är det avståndet till den störande ledningen som bestämmer.
Jag misstänker att du måste spela in under tiden induktorn är frånslagen, om ni kan komma överens om detta.
Tackar.

Det påverkas av volym och tonkontroll på gitarren så det kommer in den vägen som det verkar.
Provat olika vägar, normalt via pedalbord + förstärkare och separat till DI på mixer - samma sak.

Men känns som kanske inte jorden är optimal i fastigheten eller liknande - då små förändringar i hur jag berör jord påverkar en aning hur pulserna låter.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Glenn skrev:Det är inte så att elstängselaggregaetet läcker ut störningar på elnätet bakvägen ? eller är det batteridrivet ?
Tack.

Har kört också via en double converter som jag använde mest medan spänningen var så kass här ute - så via den likriktas ju allt först, för att sedan via växelriktare bilda perfekt 230 VAC. Så borde vara rejält filter emellan kan jag tycka.

Vet inte exakt nu om batteriuppbackat också - för man kan väl inte ta risken att elavbrott får djuren på drift. Skall höra med värden lite mer.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Biker »

larioso skrev:Wow - tack alla för snabba ryck.

Biker o mrfrenzy - bra uppslag. Det borde väl räcka att helt lokalt kolla staketen runt fastigheten gissar jag.
Gå hela varvet runt och lyssna och fixa genomslagspunkter o se om du blir kvitt det
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Jonyverse skrev:Går störningen in även om du drar ur gitarrsladden?
Förr när det fanns starka ryska radiostationer och när folk körde CB-radio i brist på mobiltelefoner så var det vanligt att man hörde dessa i gitarrförstärkare. Elstängsel brukar inte så sällan störa på radion så jag tror störningarna går in i stärkaren genom gitarsladden som fungerar som antenn.

Prova i så fall att sätta en avstörningsferrit på sladden vid förstärkaren. Ev kan man experimentera med små avkopplingskondingar på förstärkaringången.
Tack. Om man drar ur sladden bara så blir det öppen ingång och mer hum och noise och pulserna hörs starkt som bara den - även utan gitarren.

Så det är som det är i luften trots allt - och går in i gitarr om den är ansluten men även öppen ingång förstärkare/mixer.

Det låter ju lite liknande om man bara släpper strängarna så inte jag blir jordad alls - och öppen sladd, fast öppen sladd ännu starkare surr och hum och pulser.

Men nedragen volym eller tonkontroll med gitarr ansluten - tystar pulserna eller skär frekvensinnehåll beroende på hur långt ned man drar ned tonkontrollen.

Skall göra något experiment att jorda mig fysiskt utanför fönstret och se om det hörs annorlunda. Ingång el är ju i samma ände byggnaden som aggregaten för stängsel sitter - så om för lång väg till jord.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av SM7CZR »

1- Var i landet händer detta? Är djuren ute på vintern med elstängsel igång?
2- Brukar du ha problem med brum från gitarren? Jag funderar på om gitarren kan skärmas bättre internt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Teknikern »

Problemet är dålig jordning av aggregatets jordspett, det ska vara 3 jordspett nedslagna helst 1,5 meter och stå en meter från varandra, så tystar man iallafall pulser som tas upp av radio och fast telefoni men det är sällan jordningen utförs som den ska, man trampar ner det 3 dm långa "jordspettet" under aggregatet och sen får det vara bra för djuren blir ju kvar i hagen. Bönder och hästägare,,,,,,,,,,,,,,,, :roll:
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Bjaellerud »

Elgitarrer och dess förstärkare är av gammal hävd högohmiga.
Och ofta bestyckade med rör i förstärkaren.
Det ger en hög känslighet för oönskade saker.
Förr kunde man höra Radio Moskva mellanbvågsändning i högohmiga förstärkaranläggninagr och även bandspelare med rör.

Du nämner att störningarna hörs även med gitarren bortkopplad.
Och då blir det mer brum och brus. Tyspikt högohmigt system.

Försärkaren kan ha flera volymkontroller, dels en för varje ingång, om den har flera ing.
Dels en "master volym". MAstervolymen kan sitt mellan förstärkarstegen och har därmed en annan effekt på störningarna.
Med lite labbande kan man klura ut i vilket steg i förstärkaren störningen uppstår.

Prova att avsluta kbalen istället för med gitarren, exvis med kortslutning eller med 100 kOhm motstånd.
Med kortsluten konakt i giarrändan skall det bli mindre brus och brum.
Prova om kabeln är mikrofonisk, dvs att det "fnasslar" i förstärkaren om man hanterar sladden. Och typsikt för högohmiga system.

En kortare sladd kan hjälpa, även en sprialiserad sladd.

En modern förstärkare kan knappst bli CE-märkt om den beter sig som du berättar.

Roy
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

SM7CZR skrev:1- Var i landet händer detta? Är djuren ute på vintern med elstängsel igång?
2- Brukar du ha problem med brum från gitarren? Jag funderar på om gitarren kan skärmas bättre internt.
Tack.
Det är Halland och djuren är ute ännu. Det är ju milt än - så det lämnar jag till gårdsfolket. Men de går på olika plättar varje dag i stort sett.

Nej, inga problem med brum eller oväsen, snarare överraskad att så tyst med 8 pedaler och sedan förstärkare(rör). Knappt ett sus.

Har tyst belastning istället för högtalare så knäppt tyst på alla vis.

Och jag har kört lite olika vägar - direkt HiZ till mixer också osv. Samma sak.

Körde lite test - kabel direkt ner i myllan utanför ett fönster - och när jag hade gitarr till HiZ i mixer så tystade det lite om jag anslöt den jorden till gitarren också, eller snarare ändrade karaktär och lite mörkare, något lite tystare 1.5 dB eller så.

Men fullt pedalbord och förstärkare gjorde samma extra jordning att det ökade istället nivån.

Så jorden känns lite lurig.

Just nu är jag nere i -60 dB men vet inte om det stannar. Men en oanvänd gammal antennkabel som går hela huslängan tog jag bort nu, för att få ut extra jorden istället - får se om en så liten grej spelar in. Den kommer ju direkt ovanför där aggregaten ligger och pulsar.
Skriv svar