Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentialer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eLGe
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentialer

Inlägg av eLGe »

Hej har en videokamera jag driver med ett 14.4v batteri och ibland kopplar jag in en lös monitor för att se bättre. Jag har hittills drivit monitorn med samma batteri men har nyligen hört att man riskerar att bränna hdmi porten på kameran pga jordpotentialer:
Så frågan är om det går att konstruera någon form av isolerad DC-DC lösning att ha mellan enheterna? Vill ju helst slippa ha olika batterier.
sm3mzy
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 september 2019, 02:19:05

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av sm3mzy »

potentialutjämna sätt ihop minus sladdarna prova via en säkring på 100 ma eller så
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av Icecap »

Jag skulle se bort från sm3mzy's råd då man med samma batteri redan HAR gjort denna utjämning - OCH att det är vad som kan bli problemet.

Såklart kan man isolera matningsspänningarna, det finns färdiga DC-DC-omvandlare att köpa, ELFA ha under titeln "DC-DComvandlare". Kolla NOGA att de är "isolerat", många är nämligen "bara" en spänningsregulator utan isolering.

Men potentialskillnader kan det knappast bli när du redan har kört systemen ihop. Men om du vill säkra dig att det går bra med andra skärmar är det en skaplig idé att isolera med en DC-DC isolator, frågan är bara hur mycket ström som behövs.

Man kan såklart bygga den själv, det är inte totalt-svårt men inte helt enkelt, det finns en del saker som ska göras rätt för att det fungerar bra.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av svanted »

tycker det verkar väldigt konstigt?
jag vill nog skylla på v-lock fästet med inbyggd DC-DC, det måste göra något dumt,
typ att ha för klena kablar internt?
det vore intressant att koppla in konstlaster istf kamera och monitor och mäta var problemet ligger,
det kan nog handla om just att det finns potentialskillnader mellan - kontakterna
som åtgärd vore att installera en grova kablar mellan alla minuspunkter internt i v-lock fästet
innanför skalet nära kontakterna...
men det måste gå att mäta fram var problemet ligger,
att testa om det röker eller inte HDMI portar är ju synnerligen dumt,
om - punkterna verkligen har samma potential med grova kablar och HDMI iaf ryker är det läge för garanti åtagande
för kamera resp monitorfabrikant.


edit:
det KAN ju åckså handla om att de externa kablarna till kamera resp monitor är väldigt klena så att potentialskillnaderna uppstår där,
det är ju mera svårlöst...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av Icecap »

Signalkabler får mycket sällan potentialskillnader pga. belastning! Belastningen på dom är så låg att den är utan betydelse.

Vad som kan ske är att kretsloppet som tar hand om signalen kan vara flyttat i potential för att DC-matningen belastas. Om t.ex. en skärm drivs med 12V (bilbatteri typ) och drar säg 50W. Om matningsledningen är relativ tunn kan det lätt uppstå ett märkbart spänningsfall - vilket betyder att +12V sjunker lite och att GND stiger lite.

Att GND stiger är orsaken ihop med att spänningsregulatorn i skärmen inte är isolerat. Den ström som kan gå i GND kan bli betydande för de tunna ledare som finns till dessa höghastighetssignaler.

Har man alltså korta (relativt) och kraftiga matningskabler till enheterna och matar från samma "skruv" minskas risken för problem - men är de långa och relativt tunna kan de skapa trubbel.

Logisk sett ska man DC-DC isolera på den matning som drar minst, det ger längst drifttid då en DC-DC omvandlare har en verkningsgrad under 100% (ofta 80%-85%). Och anpassar man till den lägsta effekt blir den billigast möjligt.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av xxargs »

Det är därför som man i modern signalöverföring bör överföra AC-kopplat och inte bygga sin styrning på DC-nivåer där en konstant 'låg' och konstant 'hög' har någon betydelse.

Har man DC-nivåer som viktiga funktioner så är man utsatt för risker när tex återledare har för hög resistans och strömförbrukningen lyfter jorden och börja ta genvägar via signal-ledarna till en del och/eller att ena ändan som drar lägre än 0.2 Volt för '0' medans andra sidan ser inte att spänningen blir lägre än 0.7 Volt och aldrig klassas som '0' för att jordpotentialen skiljer sig 0.5 Volt... USB-gränssnittet hade mycket sådan issuer att ta hänsyn till och det blev inte bättre när man ökade strömmen till 1 och 2 Ampere och ännu mer spänningsfall - gissar att USB3 och senare är AC-kopplat (annars vore det vansinne...) , även om ramp-upp och förhandling om protokollnivå fortfarande börja på DC-nivå då det skall starta från USB1.1 med ej terminerad (ej impedansanpassad) drivning och mottagning... USB-gränssnittet är idag pga. alla blunder ingenjörsmässigt tidigt, en av de mest komplicerade 'enkla' gränssnitt som finns idag - tur att det går att bygga smått i kislet...

SATA-bussen har jag noterat verkar vara DC-blockad med kondingar i serie med signalvägen.

man bör också ha det i åtanke när man bygger nya signaleringsprotokoll att de kan klara en eller tom. 2 trafo som isolering eller via genom 1-2 uppsättningar kondingar i serie med signalledarna vilket betyder att kanalkodningen skall vara DC-neutral i genomnsitt efter ett antal bit.
eLGe
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av eLGe »

skulle denna funka? min monitor drar 0,33A vid 14,4V och tror att en annan monitor jag funderar på att köpa drar 1A (enligt tillverkaren). https://www.elfa.se/en/dc-dc-converter- ... track=true
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av grym »

vore det inte enklare med två batteripack ?
då löser man problemen och får längre total drifttid, med samma sorts batteripack har mana kanske monitorns som reserv om man inte annvänder monitorn
eLGe
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Re: Isolerad strömförsörjning för att undvika jordpotentiale

Inlägg av eLGe »

Både ja o nej. Det är smidigare att bara ha ett. Det går att ha ett eget på monitorn eller ha ett internt i kameran, men de räcker bara någon timme/40min. sen är det smidigare att bara ha ett att hålla koll på. Laddningen räcker ändå nästan en dag ändå :)
Skriv svar