amatör behöver lite hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

amatör behöver lite hjälp

Inlägg av tomasb »

Har fuskat lite med arduino senaste åren men fick nu en fråga jag inte kan förklara riktigt. Antar att det beror på mina bristande kunskaper inom elektronik.

Uppgiften handlar om seriekoppling kontra parallellkoppling av lysdioder. Jag har fått lära mig att seriekopplar man delar komponenterna på strömmen, parallellkopplar man så får båda full ström från batteriet men batteriet räcker bara halva tiden, stämmer fortfarande detta?
Två 1.5-v-batterier blir 3 volt, detta behövs för att få en lysdiod att lysa (helt med ett motstånd, men funkar en stund utan) (1 batteri funkar inte och vid 3 batterier smäller dioden). Sätter jag dit ytterligare en diod lyser de fortfarande men med en svagare styrka, (hälften)? Varför kan jag då inte ha en diod på ett batteri och varför fortsätter dioderna att lysa (allt svagare) om jag fyller på med fler? förstår att det har något med spänningsfall att göra om jag inte är helt fel ute men lyckas inte få ihop pusselbitarna.

Blir det någon skillnad om jag tar strömmen från arduinon jämfört med batteriet?

Kan jag få en enkel förklaring så en 10-åring fattar den skulle jag bli väldigt glad. Gärna med ett exempel kopplat till en formel som förklarar detta eller åtminstone någonting som kan peka mig vidare vore jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av Hobbyisten »

Det är precis tvärtom; vid seriekoppling av lysdioder går samma ström genom alla, parallellkopplar du så går enligt Kirchhoffs lag dubbelt så mycket ström. Samma spänning ligger över de båda vid parallellkoppling. Vid kopplandet av flera lysdioder i serie delar de på spänningen. Att du inte får en lysdiod att lysa med ett batteri beror på att en (röd?) lysdiod tänds först vid ca 1.7 V.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av arvidb »

Det är ju lite märkligt dock om två dioder i serie lyser vid 3 V, men att en inte lyser vid 1,5 V. Kan dioden ha varit trasig eller felvänd när du testade med ett batteri? Eller så är spänningsfallen så olika på dina två dioder att den med störst spänningsfall inte funkar med 1,5 V, men då borde den andra göra det.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av tomasb »

nybörjarnörd skrev:Det är precis tvärtom; vid seriekoppling av lysdioder går samma ström genom alla, parallellkopplar du så går enligt Kirchhoffs lag dubbelt så mycket ström. Samma spänning ligger över de båda vid parallellkoppling. Vid kopplandet av flera lysdioder i serie delar de på spänningen. Att du inte får en lysdiod att lysa med ett batteri beror på att en (röd?) lysdiod tänds först vid ca 1.7 V.
ok, men förhållandet mellan dubbelt så många och dubbel så mycket är inget man kan räkna på? 1,7+1,7 (röda) = 3.4 men egentligen räcker det med 1.7 oavsett hur många så länge det räcker till? Eller är det skillnaden mellan 2x1,5 (3) och 1.7 som gör att det går att hålla ganska många tända? Är det volt, watt eller ampere som kan användas för att förklara sambandet matematiskt?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av GFEF »

>Jag har fått lära mig att seriekopplar man delar komponenterna på strömmen,
>parallellkopplar man så får båda full ström från batteriet men batteriet räcker bara halva tiden, stämmer fortfarande detta?

Inte rätt.

Se batterier som byggklossar.
Två klossar på varandra blir dubbelt så höjt som en kloss.

Två batterier med pluspolen i första batteriet kopplat till minuspolen andra batteriet.
Spänningen mellan första batteriet minuspol och andra batteriet pluspol blir då:
Batteri spänningen 1 + Batteri spänningen 2
Med två helt lika batterier dubbla spänning i teorin men knappast vid en verklig mätning.....
Så kallad seriekoppling.

Två klossar bredvid vandra klarar dubbelt så stor belastning som en i teorin.
I praktiken pressas klossen i hop vid belastning olika från kloss till kloss.
Den kloss som pressas i hop minst tar därför största lasten.

Två batterier bredvid vandra kan i teorin ge dubbelt så stor ström som ett batteri.
I praktiken kommer hur stor del av ström som varje batterier variera stort....
Absolut inte hava strömmen från varje batteri.
Så kallad parallellkoppling.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av Castor »

Kolla Kjells förklaring https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... -lysdioder
så kanske du kan förstå lite mera hur det fungerar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av Mindmapper »

Ohms lag, kirchoffs lagar, samt att du måste begränsa strömmen så att lysdioden inte får för hög ström och går sönder.
Enklaste komponenten att begränsa strömmen med är resistorn. Hur stora är dina resistorer?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av Hobbyisten »

tomasb skrev:
nybörjarnörd skrev:Det är precis tvärtom; vid seriekoppling av lysdioder går samma ström genom alla, parallellkopplar du så går enligt Kirchhoffs lag dubbelt så mycket ström. Samma spänning ligger över de båda vid parallellkoppling. Vid kopplandet av flera lysdioder i serie delar de på spänningen. Att du inte får en lysdiod att lysa med ett batteri beror på att en (röd?) lysdiod tänds först vid ca 1.7 V.
ok, men förhållandet mellan dubbelt så många och dubbel så mycket är inget man kan räkna på? 1,7+1,7 (röda) = 3.4 men egentligen räcker det med 1.7 oavsett hur många så länge det räcker till? Eller är det skillnaden mellan 2x1,5 (3) och 1.7 som gör att det går att hålla ganska många tända? Är det volt, watt eller ampere som kan användas för att förklara sambandet matematiskt?
Det ska alltid ligga minst 1.6 eller 1.7 V (vad det nu är) över en röd lysdiod för att den ska lysa. Så parallellkopplar du spänningen över ett antal ensamma lysdioder med 1.7 V så lyser alla (om strömmen räcker). Du kan inte koppla 2 lysdioder i serie parallellt med en lysdiod (om du inte har ett motstånd på den sista) för då endera lyser bara den ensamma lysdioden och de två seriekopplade är släckta, eller så lyser de två seriekopplade och den ensamma ryker. Men effekten som krävs för att tända ett lika antal lysdioder på olika sätt torde vara densamma om jag tänker rätt ?

Angående din sista fråga i första inlägget så går det lika bra att ta strömmen från Arduinon om den håller sig under 500mA tror jag.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: amatör behöver lite hjälp

Inlägg av Henry »

Men det är absoluta max och spänningsregulatorn får då verkligen jobba, detta är alltså förstås då inte på en enskild pinne som klarar mindre än en tiondel av det.
Skriv svar