Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Verkligen jättefin :D

Är kroppen kring 15-17mm lång och 5-6mm i diameter så kan du ganska kallt räkna med att det är 2-3 effekttålighet på den. Så den jag (försökte) länka till ska nog fungera bra.

Håller tummarna att du får med din beställning och att din diod har klarat sig :tumupp:
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Hehe...ja visst såg den ut exakt som min, inte konstigt man blir lurad :)
Jag kommer inte ens ge mig på att förstå hur alla värden spelar in på ett kretskort, det känns som science fiction för min del.....
Har iaf fått med grejerna i Rikkis köp så ser fram emot o komma vidare, ska som sagt försöka mäta resten av kretsarna o se om nåt verkar konstigt jämfört med den nya laddaren innan provkörning

Jag tackar ödmjukast för hjälpen denna runda Magnus, fortsättning följer när jag fått motstånden .....med risk jag snart blir utkastad för tråkigaste tråden på forumet..haha
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Fortsatte idag att löda fast mitt nya motstånd samt jämföra lite mätpunkter på nya o gamla kortet, tackar Rikard för hjälpen med bes hoppas han fått sina pengar med.

Kom väl fram till att dioden D4 samt resistorn R1 var kass på gamla kortet, visade inga värden alls både på kort och avlött.
D4 på nya kortet visade 0,059 i båda riktningar i diodmätning och R1 046,9 ohm ej lossat från kortet, vet ej vad det betyder men antar de fungerar iaf
mätte även de lite större D5 o D6 som verkade ok visade 0,583 resp 0,492 i en riktning i diodmätning på båda kort.

Så tänkte köpa följande
https://www.electrokit.com/produkt/1n41 ... 75v-150ma/
https://www.electrokit.com/produkt/mots ... -smd-1206/
kan nån bekräfta om dessa kan funka?
Är det nån fler jag uppenbart bör kolla o jämföra, det finns ju et par till om man säger så, ska man kolla alla o dokumentera värden?

Kunde ju fått med dessa komponenter i min bes som Magnus nog försökte föreslå :) men det får bli läropengar, man e ju grön på detta :)

Bifogar en bild på min fina avlödning av smd:na som jag tyckte var lite svårt, excatokniv under ena sidan värma o bända upp en sida i taget.
Hur gör proffsen här??

Fick även trycka hårt som fabian för att få kontakt med testpinnarna med min ut 139c, kan man/bör man slipa dem lite så de blir spetsigare och får kontakt lättare eller sabbar man spetsarna då i ytskiktet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

Du skriver att R1 mätte 0,47Ω men i länken står det 47Ω. Kunde du se värdet på motståndet?
Dioden verkar trasig om du mätte utanför kretsen. sen är det så att R1 o D4 är paralellkolade
och då får man helt fel värde när man mäter i kretsen. Ett motstånd minskar aldrig i värde
men öka eller total avbrott kan det bli
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Hej BF

Ja jag fick 0,47Ω på min ut-139c som har 6000 digits, och 47Ω på min ut-139a som har 2000 digits, lätt förvillande, vet inte varför det blir så

R1 på nya kortet heter 47R0, och på gamla kortet hette den 470, så jag antar det ska vara 47Ω i värde då, same same?

Dioden D4 på nya kortet visade 0,059 i båda riktningar i diodmätning fortfarande i kretsen på kortet
Jag förstår den nog visar fel värden men eftersom det är på nya kortet får man väl anta den och R1 är hela iaf

namnet som står på D4 är T4 som efter sökning anger https://www.google.com/search?client=fi ... +smd+diode
Jag har hittat ett par såna på gamla moder kort som heter T4 LD men nog är samma, får värde 0,645 i diodmätning en riktning utanför krets på dessa
Så jag kan nog använda en sån tror jag.

Ska se om jag kan hitta en 47Ω smd resistor också, har massa gamla moderkort och grafikkort som jag kan kolla
Kan det funka tror du?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av arvidb »

nisse46 skrev:Bifogar en bild på min fina avlödning av smd:na som jag tyckte var lite svårt, excatokniv under ena sidan värma o bända upp en sida i taget.
Hur gör proffsen här??
Man måste smälta tennet på alla ben samtidigt, antingen med varmluft eller flera/större lödpennor - och ofta kan det hjälpa att använda extra lödtenn för att sprida värmen till fler ben också! Man kan försöka suga bort tenn också med tennsug eller lödfläta men det är nästan omöjligt att suga bort så bra att komponenten faktiskt släpper. Att bända upp komponenten ger hög risk för trasiga lödöar/banor på kretskortet så det tycker jag att du ska sluta med. ;) Trasiga "mångbeningar" kan man ofta få bort genom att först klippa alla ben med en fin tång, plocka bort kapseln och sedan löda bort benen ett och ett.

Vad gäller effektmärkningen på motstånd så är det maxeffekten som de tål under optimala förhållanden. Högre effekttålighet skadar aldrig i sig, men betyder oftast att motståndet blir fysiskt större.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av breflabb »

nisse: Ska se om jag kan hitta en 47Ω smd resistor också, har massa gamla moderkort och grafikkort som jag kan kolla
Kan det funka tror du?

Motståndt är nog 025W, dioden är 1n4148. Du kan utan problem plocka från dina gamla
kretskort. Och dessutom så behöver inte vara SMD format heller. Gamla hederliga komponenter
går utmärkt också.
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

arvidb skrev: Man måste smälta tennet på alla ben samtidigt, antingen med varmluft eller flera/större lödpennor - och ofta kan det hjälpa att använda extra lödtenn för att sprida värmen till fler ben också! Man kan försöka suga bort tenn också med tennsug eller lödfläta men det är nästan omöjligt att suga bort så bra att komponenten faktiskt släpper. Att bända upp komponenten ger hög risk för trasiga lödöar/banor på kretskortet så det tycker jag att du ska sluta med. ;) Trasiga "mångbeningar" kan man ofta få bort genom att först klippa alla ben med en fin tång, plocka bort kapseln och sedan löda bort benen ett och ett.

Vad gäller effektmärkningen på motstånd så är det maxeffekten som de tål under optimala förhållanden. Högre effekttålighet skadar aldrig i sig, men betyder oftast att motståndet blir fysiskt större.
Tack för tipsen arvidb, jag gillade inte heller bända så därav frågan, provade lödflätan med men som du sa de släpper inte ändå, o för litet för tennsug tyckte jag
2 lödspetsar låter bra för denna sorten, det ska jag testa, eller göra en egen 2benad gaffel kanske,gjort lite egna lödspetsar innan i koppar
Ja detta motstånd var mini, typ 1,5mm långa så nog bara en storlek som passar får se vad jag hittar

breflabb skrev:
Motståndt är nog 025W, dioden är 1n4148. Du kan utan problem plocka från dina gamla
kretskort. Och dessutom så behöver inte vara SMD format heller. Gamla hederliga komponenter
går utmärkt också.
Låter bra Bf, ska se om jag hittar ett motstånd med, får bli imorgon, trött i ögonen här, hittar jag ett blir det nog provkörning nästa runda :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av Magnus_K »

Hur går det med felsökandet Nisse?
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Hej Magnus!

Jo det går nog åt skogen som man säger :)
Efter jag gått genom 6 moderkort med lupp o hittat nästan rätt smd motstånd på 51Ω o lött på plats, så gjorde jag lite mätningar o jämförde med nya laddaren, tyckte allt såg bra ut o var ivrig o prova, så i med proppen o pang sa det igen.... på samma delar :)
Nästa dag gav min el cheapo lödstation upp så kunde inte fortsätta, ny beställdes på elektrokit samt en avlödningspenna 99kr som verkar ok
Så nu har man även en defekt lödstation som blir nästa lagnings projekt..lol

Efter att ha kollat på lite av Dannys senaste lagningar här, så insåg jag att jag nog borde kollat typ "alla" komponenter innan test
Har ju ett chip kvar och även de andra delarna, så nästa steg blir att löda av alla komp på ovansidan o mäta igenom.
Först får jag skrapa av 2kg gult lim som de sölat på typ alla delar innan jag kan ens löda loss dem, så det kommer nog ta nåt halvår :)

Men som sagt jag har inte gett upp, det blir ett nytt försök när allt ovan är gjort så får vi se.
Just nu mixar/mastrar jag en ny platta åt mitt band Skuve så elektronik meket får bli när andan faller på:)
nisse46
Inlägg: 206
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Laddare sa PANG! Cotech laddare modell ACG18LD3

Inlägg av nisse46 »

Liten uppdatering av mitt felsöka laddarprojekt här, har lärt mig lite nytt om komponenter o tester
Fått bort det mesta av det gula limmet med som satt som berget, men kan nu löda av grejer iaf.
Halvledaren på primärsidan var en n-channel power mosfet som är kass, ant kortis för den är öppen i alla riktningar med summertest
Den andre halvledaren på seksidan var en schottky barrier rektifier PNP(likriktare) men den verkade fungera efter test.
Den stora kondingen visar 96uf o var rostig på ett ben så ska byta den och även de andra kondingarna.

Nästa steg är att plocka bort de andra delarna på primärsidan o se om de är hela, det verkar som felet är på den sidan iaf.
Sitter en toroid som jag inte vet hur man mäter upp än, en boxkonding,transformator och en bridge vad den nu gör?
Även lite blå motstånd och doider o kolla på ovansidan.
Är jag helt ute o cyklar så upplys mig gärna, bifogar lite nya bilder o liten skiss på generella felsökningsvägen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar