Komponenter till MIG-svets
Re: Komponenter till MIG-svets
Vad har du för tråddiameter, och vad behöver du ha för inställning på matningen på de olika lägena?
Re: Komponenter till MIG-svets
Jag har 0.8-tråd och hade 3 i trådmatning på strömläge 3. TROR jag körde på 9 i trådmatning på 5an. Tänkte jag ska kolla lite mer senare ikväll. Det var lite andra plikter som kallade så jag hann inte testa så mycket.
Re: Komponenter till MIG-svets
Det var ju enorm skillnad mot min! Jag har också 0.8-tråd. Och jag har bara trådmatningen på 1,5 när jag svetsar på strömläge 4. Men min har också förändrats med tiden. Förut behövde jag mer matning vid varje strömläge.
Får du en stadig båge och normalt ljud när du svetsar?
Jag tänker att om du behöver så hög matning kanske matningshjulen slirar? Ställ en kamera som filmar vänstra sidan inklusive rullen med vänstra locket öppet så att man ser matningshjulen.
Vi skulle ju kunna jämföra tomgångsspänningen på de 5 olika lägena? till att börja med. Det borde både ge ett hum om allt står rätt till. Egentligen skulle vi behöva en tredje svets som referens också, med tanke på att jag vet med mig att min förändrats.
Jag kan mäta ikväll eller kanske imorgon. Tänkte lyfta bort armen till matningshjulet när jag mäter, så att den inte matar ut en massa tråd under tiden.
Får du en stadig båge och normalt ljud när du svetsar?
Jag tänker att om du behöver så hög matning kanske matningshjulen slirar? Ställ en kamera som filmar vänstra sidan inklusive rullen med vänstra locket öppet så att man ser matningshjulen.
Vi skulle ju kunna jämföra tomgångsspänningen på de 5 olika lägena? till att börja med. Det borde både ge ett hum om allt står rätt till. Egentligen skulle vi behöva en tredje svets som referens också, med tanke på att jag vet med mig att min förändrats.
Jag kan mäta ikväll eller kanske imorgon. Tänkte lyfta bort armen till matningshjulet när jag mäter, så att den inte matar ut en massa tråd under tiden.
Re: Komponenter till MIG-svets
Ok, nu har jag mätt tomgångsspänningarna. Från 1-5 är de: 21.3, 23.1, 25.2, 27.6, 30.7, så det verkar ju ok. Provade nu också att dra upp matningen på läge 1 och 2 och då funkade det bättre. På videoklippet ser man tydligt hur "följarhjulet" släpar efter vilket tyder på att matningen slirar. På tre varv med matarhjulet så ligger det i princip 0.5 varv efter. Då har jag ändå klämt fast det rejält så jag misstänker att spåren i hjulen har blivit så djupa att hjulen stöter i varandra innan de kan klämma fast tråden ordentligt.
Vet inte om man enkelt kan få tag på nya matarhjul annars kanske man kan slipa ner dem lite.
Vet inte om man enkelt kan få tag på nya matarhjul annars kanske man kan slipa ner dem lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Komponenter till MIG-svets
Det är viktigt att kolla att tråden inte går trögt i trådledaren annars måste trådledaren bytas eller ev. rengöras om den inte är sliten. När man svetsar ska man försöka att så mycket som möjligt ha slangpaketet rakt för att minska friktionen i trådledaren.
Trådledarspiralen slits över tid speciellt om man har snäva böjningar på slangpaketet, detta bidrar till en spottande och fräsande svets.
Trådledarspiralen slits över tid speciellt om man har snäva böjningar på slangpaketet, detta bidrar till en spottande och fräsande svets.
Re: Komponenter till MIG-svets
Jag har hört talas om att en del blåser rent slangpaketet med bräkleen invändigt vid varje trådbyte. Inte så dumt faktiskt. Själv fick jag packad smuts i båda ändarna av trådmatarslangen i slangpaketet. Det fick jag lösa med att till slut kapa 10 mm i varje ände för att få en fri gång.
Re: Komponenter till MIG-svets
Tack Andy och stoffe. Nu har jag hittat vad felet är. Det är inte själva slangen utan böjen eller knät på handtaget. När jag skruvar bort detta matar den igenom tråden hur lätt som helst genom hela slangen.
Provade att göra rent i kröken men det verkar inte hjälpa. Vad jag kan se finns det ingen sådan plasttrådledare som i slangen utan verkar bara vara nån sorts kopparrör. När jag själv drar igenom tråden känns det som metall mot metall. Jag tycker dock inte det känns jättetrögt men det kanske räcker för att det ska slira.
Provade att göra rent i kröken men det verkar inte hjälpa. Vad jag kan se finns det ingen sådan plasttrådledare som i slangen utan verkar bara vara nån sorts kopparrör. När jag själv drar igenom tråden känns det som metall mot metall. Jag tycker dock inte det känns jättetrögt men det kanske räcker för att det ska slira.
Re: Komponenter till MIG-svets
Jag har funderat på om det blir friktion eller någon sorts bromsande kraft i munstycket på grund av elöverföringen?
Jag filmade min svets från sidan samtidigt som jag svetsade. Det jag kunde se var att när svetsen rasslade på som vanligt, då snurrade trådrullen med konstant fart. När svetsen bara väste och bildade en glödande kula i änden på svetstråden, då snurrade inte trådrullen. Jag spände då upp matningsrullarna till max. Förmodligen går det inte att spänna mer, då jag tror att jag redan passerat flytgränsen för metallen. D.v.s jag har orsakat en liten permanent deformation och skulle behöva böja tillbaka armen. Men efter det så rasslar svetsen i alla fall på bättre. Precis som dig tror jag att matningshjulen har fått för djupa spår, så att hjulen tar i varandra utan att tråden matas med särskilt hög friktion.
Din video tycker jag inte förklarar att du behöver trådmatning 9. Enligt tabellen inuti locket ska man väl använda ungefär trådmatning 2,5 på ströminställning 5 med 0.8-tråd? 9 borde väl betyda att motorn snurrar 3ggr så snabbt som 3? Och slirningen såg ju inte så farlig ut på din video. Den högsta matningen jag behövt använda någonsin var 6,5, och det var med 0,6mm-tråd. Säker på att du har 0.8?
Har ett papper någonstans med anteckningar av tomgångsspänning från flera år tillbaka, som jag skulle vilja hitta för att jämföra med mina nuvarande värden (som jag inte hunnit mäta än). Men jag tyckte att dina spänningar såg rimliga ut, så det är förmodligen inte där problemet ligger för dig.
Jag filmade min svets från sidan samtidigt som jag svetsade. Det jag kunde se var att när svetsen rasslade på som vanligt, då snurrade trådrullen med konstant fart. När svetsen bara väste och bildade en glödande kula i änden på svetstråden, då snurrade inte trådrullen. Jag spände då upp matningsrullarna till max. Förmodligen går det inte att spänna mer, då jag tror att jag redan passerat flytgränsen för metallen. D.v.s jag har orsakat en liten permanent deformation och skulle behöva böja tillbaka armen. Men efter det så rasslar svetsen i alla fall på bättre. Precis som dig tror jag att matningshjulen har fått för djupa spår, så att hjulen tar i varandra utan att tråden matas med särskilt hög friktion.
Din video tycker jag inte förklarar att du behöver trådmatning 9. Enligt tabellen inuti locket ska man väl använda ungefär trådmatning 2,5 på ströminställning 5 med 0.8-tråd? 9 borde väl betyda att motorn snurrar 3ggr så snabbt som 3? Och slirningen såg ju inte så farlig ut på din video. Den högsta matningen jag behövt använda någonsin var 6,5, och det var med 0,6mm-tråd. Säker på att du har 0.8?
Har ett papper någonstans med anteckningar av tomgångsspänning från flera år tillbaka, som jag skulle vilja hitta för att jämföra med mina nuvarande värden (som jag inte hunnit mäta än). Men jag tyckte att dina spänningar såg rimliga ut, så det är förmodligen inte där problemet ligger för dig.
Re: Komponenter till MIG-svets
När jag filmade hade jag nog iofs bara trådmatning på ca 3 dör att det inte skulle gå så fort. Det kan säkert vara så att den slirar mer ju fortare man kör.
Har du provat att köra utan svanhalsen? På min gjorde det enorm skillnad, behövde inte spänna matarhjulet nånting nästan.
Märkte nämligen att motorn gick långsammare när jag spände upp mataren rejält.
Skulle mao behöva komma på nåt sätt att minska friktionen i svanhalsen.
Har du provat att köra utan svanhalsen? På min gjorde det enorm skillnad, behövde inte spänna matarhjulet nånting nästan.
Märkte nämligen att motorn gick långsammare när jag spände upp mataren rejält.
Skulle mao behöva komma på nåt sätt att minska friktionen i svanhalsen.
Re: Komponenter till MIG-svets
Ja, jag har märkt att det finns friktion i svanhalsen. Men som du säger känns den inte särskilt farlig, så borde inte påverka så mycket, tänker jag. Det jag lärt mig är i alla fall att alltid ha slangpaketet så rakt som möjligt, för det märker jag direkt att det påverkar matningen.
Man kan ju alltid testa att spraya teflon (PTFE) baserat smörjmedel i svanhalsen. Då borde ju inte friktionen vara högre än i slangen. Kanske har metallen blivit grov och rivig i svanhalsen, och att det är därför den bromsar?
Man kan ju alltid testa att spraya teflon (PTFE) baserat smörjmedel i svanhalsen. Då borde ju inte friktionen vara högre än i slangen. Kanske har metallen blivit grov och rivig i svanhalsen, och att det är därför den bromsar?
Re: Komponenter till MIG-svets
Nu har jag testat att smörja lite i svanhalsen med bla teflonspray. Jag tyckte inte jag kände nån större skillnad men nu funkar svetsen helt ok.
Jag tror mao att man kan anse den fixad. Tack för hjälpen alla som kommit med tips och råd.
Jag tror mao att man kan anse den fixad. Tack för hjälpen alla som kommit med tips och råd.
Re: Komponenter till MIG-svets
Jag är i mitt gamla pojkrum i mitt barndomshem över jul, och hittade av en slump den gamla lappen med uppmätta spänningar som jag nämnde. Mina skiljer en aning, men det tror jag att man kan hänföra till olika nätspänning.Xman skrev:Ok, nu har jag mätt tomgångsspänningarna. Från 1-5 är de: 21.3, 23.1, 25.2, 27.6, 30.7, så det verkar ju ok.
Kod: Markera allt
Läge Obelastad 10 ohm belastning
1 22,75 21,72
2 24,69 23,55
3 26,90 25,65
4 29,64 28,20
5 32,75 31,27