Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle behöva testköra några nätagg på 12V 54A på om inte full men åtminstonde ganska hög belastning.

Första tanken var ett gäng serie/paralellkopplade effektresistorer men det blir ju 648W, så det är ju lite väl mycket.

Sen tänkte jag på rostfri tråd, biltema har 1.5mm rostfri ståltråd, genom olika kalkylatorer har jag fått fram att 60cm borde ge ca 0.22ohm, vilket i sin tur borde ge ungefär 54A vid 12V.

Finns det nåt smartare sätt ? kan man använda nåt befintligt istället ?
bearing
Inlägg: 11257
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av bearing »

Jag har nog skrivit det förut, men jag har använt biltemas rostfria tråd som effektmotstånd. Tråden kommer nog inte klara den effekten utan att glöda. Men det är kanske okej? Du behöver annars flera trådar som är längre kopplade i parallell. Eller om du sänker ned tråden i vatten.

Andra alternativ är "batteritestare" om du har en sån redan, för ståltråd är nog billigare. Eller en 600W inverter. Eller 5st H4 med både halv och helljus inkopplade. Eller en bunke med saltvatten och några skräp-plåtar som elektroder. Plåtarna behöver ha rätt stor area om du ska lyckas få 50A.

Så sammantaget tycker jag rostfritt (band eller tråd) är enklast och flexiblast. Och billigt.

Behöver inte ens vara rostfritt. Svetstråd går också bra, om du har. Iaf ett tag... MIG-tråd med koppar på ytan är ju dessutom hyffsat korrosionsbeständig. Så länge den inte blir för varm så att kopparen försvinner i alla fall.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av E Kafeman »

Det finns en liten risk för att det går åt skogen om du inte kyler tråden. Vira den till spiral och doppa i en balja vatten.

Jag skulle en gång i tiden se till att en stor trave gamla bilbatterier var urladdade innan de skickades till återvinning.
Använde 4 mm stängsel-tråd på 1 meter med kraftiga kabelskor direkt på batteriet.
Tråden blev direkt glödande och smälte av. Iofs kanske upp till 500A på någorlunda friska bilbatterier.
Bytte till en kvm tunnplåt som klarade sej utan att överhettas. Den hade betydligt större yta att göra sej av med värmen.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av Bjaellerud »

Rostfri tråd är det som man använder i värmeelement, dvs kromnickel tråd.
Den ahr en tydlig temperaturkofficient, motståndet ökar med temperaturen.
Du får en viss självreglering.

Själv skulle jag använda glödlampor, H1 eller H3 ljuskällaor som används i extraljus till bilar.
55 W, och med ett antal sådana som går att montra upp på något sätt. Ja det finns väl 100 W oxo men de är relativt kortlivade.

Förr fanns 12 V glödlam,por i E27 format hos Clas Olson, fanns 40 och 60 W.
Jag använde några sådna som belastning en gång i tiden.

Roy
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av TomasL »

Vanliga 12V glödlampor, finns 100W halogen, ett par sådana ger dig lasten du behöver.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av limpan4all »

Om du kan tänka dig att åka in till centrala Stockholm en tisdagskväll och sedan åka in några veckor senare för att lämna tillbaka så kan du få låna min TTi LD300 Den är ju begränsad till 300W så det blir bara 25A vid 12V men den har vissa andra bra finesser som yttre lastmotstånd inte har...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av Glenn »

Lampor vore ju förvisso smidigt om man kunde få tag i sådana billigt och enkelt, men 100W lampor är inte så lätthittade antar jag, och ska man ha vanliga billampor blir det många.


Lutar nog mer åt att göra en spiral av rostfri tråd just nu..

Limpan4all: det var ju snällt, men blir ju en del bök, speciellt om det spänner över mer tid.

Jag har ett nätagg hemma nu för att testa med men kan nog få tag på flera allteftersom.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Har för mig att när jag var ung och sprang på tivolin så fick jag för mig att regeringen av hastighet på t.ex hästkarusellen skedde genom ett bad med vätska där man höjde och sänkte metallplattor uppåt och nedåt beroende på vilken snurr karusellen skulle ha. Kanske saltblandat vatten el.dyl?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av säter »

Var det inte ett sodapådrag?
bearing
Inlägg: 11257
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av bearing »

Ifall du tar en avbitartång i fickan och åker till en sån där gammaldags allmänskrot/bilskrot där man kan plocka själv kan du nog samla ihop tillräckligt med lampor och kontaktdon för dina test. Och det lär inte kosta många kronor. Vanliga H4 har ju två trådar, där summan är över 100W.

Dock föredrar jag själv ståltråd. Men det är klart, ifall du har ett par bra solglasögon går det ju med lampor också.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av E Kafeman »

Jo flytande motståndsbaljor var rätt vanligt som fartreglage av häst-karuseller. En stor balja saltbad som stod och rökte bakom karusellen.
Man kopplade nollan till höljet och fasen till metallplattorna som variabelt kunde sänkas ned i baljan med ett träisolerat handtag.
En anledning till att de rätt länge förekom i just karusell-sammanhang var att dessa överdekorerade häst-karuseller ofta var gamla antika maskiner med original reglering.
https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_rheostat
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av SeniorLemuren »

E Kafeman kom före medan jag skrev.
säter skrev:Var det inte ett sodapådrag?
Ja, så var det. Kommer ihåg att de var helt öppna så man kunde se plattorna höjas ock sänkas i badet.
Här visas en variant med saltvatten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av säter »

Hur mycket ström drar glödstift till en diesel?
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av Bjaellerud »

Jo glödstift är ju en form av motstånd, de blir varma, och anvämnds för att tända pelletsbrännre oxo.
Skulle tro c:a 5 A stycket.

När detta nämndes, jag har haft tanken att köpa ett glödstift och bara labba med.
Se hur varma de blir om man kan använda dem till ngot, kanske värma en kopp vatten.

I min Dieselbil, FIAT DUCATO finns bara ett glödstift i luftkammaren.
Det pulsar i vissa lägen när det är kallt ute, och man kan se på ljuset att det drar en del ström.

Förmodligen har de begränsad livslängd, jämfört med exvis halogenlampor om man nu vill göra en last.

Roy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Simpel konstlast för nätagg, rostfri tråd ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lampor låtigt vettigast. Dock minns jag en batteritestar i Popular eller Radio Electronics från gamla tider. Där använde man stålband (till att banda pallar) för att få en lagom resistans som batterierna skulle jobba mot.
Skriv svar