Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Måste konsultera proffsen för nu har det här tagit för många kvällar av mitt liv.

Jag har gjort ett kort som i det stora hela är en ATmega328P som hjärna, en HM-10a (med CC2541) som kommunikatör, och en TPS27081A (PMOS) för att tysta HM-10:an när den inte behövs.
Det är kopplat så här:
Skärmklipp.PNG
Min tanke är alltså att när jag sätter pinne 2 hög från ATmegan så skickas matningen vidare till pinne 12 på HM-10:an och den slås på.
Av någon anledning så får jag inte ner tomgångsströmmen till den nivå jag vill, och tror jag vet vad det beror på, men inte hur det kommer sig.

Här är en bild på vad jag mäter när kretsen är under batteridrift:
Skärmklipp.PNG
EDIT: Kan inte bifoga bilden. Det är 2V (!) med ca 100mV 1,4kHz rippel.

Har ingen aning vad det här kan komma från då jag batterimatar och matningen kommer endast från min PMOS-switch.
Hade nog läst fel i databladet då jag fick för mig att jag skulle hålla RESET låg till HM-10:an, men denna är bortlödd.
Har även testat att ta bort 1uF-kondingen på utgången från PMOS:en, men utan framgång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av bearing »

En gissning är att du har aktivitet på UART, eller iaf hög utsignal på TX eller RX, som matar bakvägen via de dioder som sitter inuti HC10 på I/O. Ripplet är antingen aktiviteten på UART, eller att kretsen matas bakvägen, startar upp, förbrukar energin, och stänger ned, om och om igen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av Magnus_K »

Helt otroligt.
Och det tog dig hur många minuter att klura ut??

Har funderat två kvällar nu på om så kan vara fallet, har bara inte förstått hur, och vad jag kan göra åt det.
Både TX och RX snörena hålls höga så det kan mycket väl komma därifrån!

Supertack för att ni tar er tid!
Har ni något tips om vad jag kan göra åt det utan ingrepp på kortet?
Helt döda UART-kommunikationen?
Måste i så fall klura ut hur. Använder något Altsoftserial, eller vad det kallas...
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av bearing »

=) har varit med om liknande förut. Alla CMOS-kretsar har dioder på I/O eftersom att MOS-transistorer alltid får en diod mellan source och ground.

På Arduinos vanliga bibliotek är det bara att skriva serial.end() och sedan sätta utgångarna låga. Ifall du vill spara ström behöver du ändå stänga av alla periferienheter som inte behövs under sleep. (Om nu inte arduinon gör det själv, har inte koll på det faktiskt, men antagligen inte, för då skulle väl det här inte hänt.)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av Magnus_K »

Underbart bearing, det var felet! :bravo:

Jag som läst så mycket om detta, och "möjligheten" att back-mata en MCU på det här viset...
Släckte den serielinan och då blev nivåerna normala.
Nu gick viloströmmen från 7mA till 1,7mA.
Fortfarande ganska mycket högre än beräknat så ska fortsätta jaga uA, men det är möjlig jag jagar spöken.

Tack för hjälpen än en gång. Skulle skapat den här tråden redan första kvällen :wink:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av Icecap »

Nu har denna typ problem ju aldrig hänt för mig :vissla: - men en kompis har haft en del problem med just detta vid skilda tillfällen.

Och av de problem har jag lärt mig något.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av Borre »

Magnus_K skrev:Nu gick viloströmmen från 7mA till 1,7mA.
Fortfarande ganska mycket högre än beräknat så ska fortsätta jaga uA, men det är möjlig jag jagar spöken.
Är det bara Atmegan som drar det? Isf mycket mer än vad du bör kunna förtvänta dig. Stängs allt förutom watchdog av och processorn sover drar den kring 5-6uA.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rippel på batterimatning till blåtansmodul (HM-10)

Inlägg av Magnus_K »

Jo, du har helt rätt.
Satt och gjorde en ny effekt-budget i bilen idag och om jag får ner ATmegan i riktig sömn samt om PMIC, LDO, sensorchip och PMOS drar MAX enligt databladen, så ska jag fortfarande bara hamna på kanske max 0,2mA.

Så något mer är fel...

@Icecap: :D
Skriv svar