Ersätta märkliga LiFePo-batterier.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Ersätta märkliga LiFePo-batterier.

Inlägg av adent »

Hej!

Grannen hade köpt en radiostyrd bil på Wish. Batteripacket har dött efter att de använt den nått år eller så.

Men batteripacket såg väldigt lustigt ut.

På batterierna står det: HB series super Li Capacitor 3.2F
Jag inser att det är helt orimligt att det faktiskt är kondensatorer även om de ser väldigt mycket ut som kondensatorer.
Det absolut närmaste jag hittar är dessa. Det enda som skiljer är att det står 3.2V istf. 3.2F.

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 64299.html

Det är tre celler i batteriet, de är kopplade så att vid anslutning till laddaren ansluts alla tre parallellt, laddaren är märkt 3.2V 1000mA.
Vid anslutning i bilen sitter byglingar i bilens kontakt så att batteriet blir seriekopplat.

Men jag är inte sugen på att beställa 1000st. Jag tror det är AA-batteri-size på batterierna. Av spänning och googling att döma gissar jag på
LiFePo-batterier?

Någon som har ett bra tips på ersättningsbatterier?

MVH: Mikael
bearing
Inlägg: 11256
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ersätta märkliga LiFePo-batterier.

Inlägg av bearing »

Prova att skicka ett meddelande och fråga ifall du kan köpa ett fåtal. Enligt sidan skickar de även varuprov (samples). Så ett annat alternativ är att tre personer ber om varsitt varuprov! =)

Annars finns det LiFePO4 i R6 storlek. Säljs under storleksbeteckningen 14500.
Test av Shockli 14500 AA LiFePO4
https://www.aliexpress.com/i/33034922535.html

Vad har laddaren för utspänning? Många tidiga LiFePO4-laddare gick ända upp till 4,2V, och det dödar batterierna, de ska bara laddas till 3,6-3,7V. I så fall är det bättre att du ersätter med ett batteri med 3,7V nominell spänning. Så blir det lite mer fart i leksaken också.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ersätta märkliga LiFePo-batterier.

Inlägg av adent »

Tack!
adent skrev:<klippt/>...till laddaren ansluts alla tre parallellt, laddaren är märkt 3.2V 1000mA. <klippt/>
Bilen i sig borde ju klara 3cells vanliga Lipo också?

Edit: Men samtidigt känns det orimligt med 1.5A i max current draw. Bilen Lär dra MYCKET mer.

MVH: Mikael
bearing
Inlägg: 11256
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ersätta märkliga LiFePo-batterier.

Inlägg av bearing »

3.2V är ju nominella spänningen. Det jag menade var att det kan vara bra att mäta obelastade spänningen från laddaren (som borde vara samma som full-laddade spänningen på batterierna) bara för att kolla så att den inte överladdar och förstör dom nya batterierna. (T.ex. ger laddaren till billigaste "drönaren" på Kjell&Co 4,5V ut... "Laddaren" är nämligen bara en diod från USB-porten)

Angående lipo tänker jag att det är så liten skillnad i spänning att det inte borde vara någon fara.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ersätta märkliga LiFePo-batterier.

Inlägg av E Kafeman »

Det är vanliga litium-kondenstorer (LIC).
Exempel: https://se.farnell.com/w/search/prl/res ... d=vinatech
Kan användas som en billig lättvikts ersättning till litum-batteri men betraktas som superkondensator.
Sämre kapacitet men kan inte få termisk panik.
Förekommer i allt möjligt från Kina typ trädgårds-lyktor & e-cig.
Skriv svar