Byta kondensator i Tigersåg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zitech
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 oktober 2019, 18:31:38

Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av Zitech »

Hej!

Har en gammal tigersåg från Milwaukee där kondensator gav upp med en ljudlig poof och lite frän rök. Känns kass att behöva slänga tigersågen för detta och har istället gett mig tusan på att få tag på en ny. Milwaukee har inte längre några reservdelar till sågen och information om vilken typ av kondensator det ska vara vill de inte ge ut, suck.

Av det jag kan tyda på den brända kondensatorn är "0.2 uF och 250 VAC".
För det otränade ögat är den befintliga kondensatorn väldigt lik dessa till utseende:
https://www.ebay.com/itm/2pcs-1-47uF-25 ... 313877274?

Men var får jag tag på en ny med rätt specifikationer? Har hittat något likande på eBay men som säger "0.2 uF 275 VAC", hur noga är det?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Zitech 7 oktober 2019, 19:20:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av arvidb »

Välkommen till forumet!

En kondensator med högre spänningstålighet än den gamla är ingen nackdel; 275 VAC är "bättre" än 250 VAC. Står det något "X"/"X2" eller liknande på den gamla? I så fall är det viktigt att den nya har samma beteckning.

PS: Du kan redigera ditt inlägg och ta bort allt från och med frågetecknet i Ebay-länken om du vill undvika att den långa länken sabbar layouten. (Allt från och med frågetecknet är bara för spårning/tracking av användaren.)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av arvidb »

Electrokit har en del kondensatorer, och billig & snabb frakt. Om det är en X2-konding så till exempel denna (0,2 µF = 200 nF.)

Annars till exempel https://www.tme.eu/se/ eller https://www.elfa.se/. Det finns mycket fejkkomponenter på Ebay/Aliexpress och liknande sajter, så det kan vara klokt att undvika de ställena, särskilt för nätanslutna saker.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av arvidb »

Zitech skrev:Av det jag kan tyda på den brända kondensatorn är "0.2 uF och 250 VAC".
För det otränade ögat är den befintliga kondensatorn väldigt lik dessa till utseende:
Lägg gärna upp ett foto av den trasiga kondensatorn här (använd "Ladda upp bilaga" under textfältet för det nya inlägget) så får du säkert mer specifik hjälp med att välja precis rätt.
Zitech
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 oktober 2019, 18:31:38

Re: Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av Zitech »

arvidb skrev:Välkommen till forumet!

En kondensator med högre spänningstålighet än den gamla är ingen nackdel; 275 VAC är "bättre" än 250 VAC. Står det något "X"/"X2" eller liknande på den gamla? I så fall är det viktigt att den nya har samma beteckning.

Tack för snabbt svar! Vill tro att det står "x1" men svårt att tyda. Här kommer en bild på rackaren:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zitech
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 oktober 2019, 18:31:38

Re: Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av Zitech »

Om jag nu lyckats tyda texten på kondensatorn korrekt tänker jag att denna bör fungera som ersättning?
https://www.elfa.se/sv/x1-kondensator-2 ... p/30032797
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av arvidb »

Ja det borde ju stämma i så fall, gissar jag (du kan ju vänta lite och se om någon annan säger ifrån).

Motsvarande finns på Electrokit också och blir kanske billigare inklusive frakt: länk.
Vredet
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 januari 2020, 19:50:29

Re: Byta kondensator i Tigersåg

Inlägg av Vredet »

Hej,

Hur gick det med kondensatorbytet? Sitter med med en Milwaukee-såg (SSE1000SQ) med samma problem. Har även jag svårt att tyda beteckningen så tänkte att man kanske kunde åka snålskjuts:)

Vh
Skriv svar