Hur drivs den här displayen (VFD)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av mAVRick »

Idag köpte jag en Humax CXHD-1000C, som verkar vara ngn slags digitalbox, för 40 spänn på loppis. Jag köpte den för att lådan var rätt storlek för mitt projekt.

När jag öppnade den ser jag att den har en fin VFD och jag skulle gärna använda den i det här projektet (som f.ö. är kort och gott en mp3 spelare).
Men jag fattar inte hur drivningen har funkat. Jag har ingen tidigare erfarenhet av VFD:er, men har kikat på youtube och googlat mig fram till att jag har ett hum.

Om man tittar på bilden så är det bara 11 av pinnarna (vid 'tv' och 'radio' på displayen, på högra sidan i bilden) som faktiskt är anslutna till kortet (+ filament anslutningarna). Resten av benen är klippta.
2 av de 11 verkar dessutom vara jord och 1 n/c.

Jag förstår bara inte hur är det ens möjligt att driva en hel sån här display med bara ~8 pinnar?
Det verkar inte finnas något mer än lite kondingar och motstånd på kortet. Vad är det för magi jag missat?

Edit: förövrigt har jag inte lyckats testa displayen än, nätagget hade ngra svullna kondingar och maskinen startar inte. Jag funderar på att försöka laga nätagget först, eftersom det levererar de lite exotiska spänningar som behövs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av TomasL »

Förmodligen sitter det någon form av logik inbyggt i displayen, så den tar 4-bitars data eller seriedata.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av mAVRick »

Ja, antagligen är det så.
Med rätt sökord så hittade jag det här
http://www.noritake-itron.com/NewWeb/Gl ... sApp.shtml
Jag visste inte att man kunde mecka in skiftregister och grejer inuti displayen.
Gött!
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av mAVRick »

Bytte en svullen kondning på nätagget och då gick maskinen (och displayen) igång.
Kikade på signalerna med oscilloskopet och det verkar onekligen vara ngt seriellt.
IMG_20190922_140758.jpg
Det skumma är att den verkar skicka 80, 24, 16 eller 8 bitar, innan latch. Jag misstänker att logiken i VFD:n är enklast möjliga (drivare, skiftrgister och latchar) men jag har inte riktigt virat huvudet runt hur det kan funka än.

Jag har iaf lött loss FFC/FPC kontakten från moderkakan och byggt en DIL adapter, så det blir till att leka lite med arduino och se om man kan få ngn klarhet.
IMG_20190922_161706.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag gillar slika tillvaratagande, klart att det kan gå att få liv i olika saker för andra ändamål än det avsedda.
Pillra på så kollar vi.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av mAVRick »

Joråsåatte, ellevahetere...
IMG_20190923_193542.jpg
Nä, men inte illa pinkat för en par timmars labbande i kväll. Fast, jag har i ärlighetens namn en bra bit kvar...

Jag hade fel tidigare, det sitter uppenbarligen en kontrollenhet i den och man skickar kommandon och ASCII.
Det blev väldigt mycket enklare när jag insåg att den skickar datat LSB first (och inte MSB first, som jag antog).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av Palle500 »

Imponerad. Bra jobbat. Dessa displayer är riktigt tydliga att avläsa. Borde vara mer använda i tex vitvaror.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur drivs den här displayen (VFD)?

Inlägg av TomasL »

Nackdelen är väl att de har en tendens att sluta fungera när de kommer till åren. Min Fluke 8840 är nog snart i behov av en displayoperation.
Skriv svar