Det skulle väl rivas efter att man fått ut bilarna i vilket fall väl ?E Kafeman skrev: Man ska vara rätt modig för att i denna situationen seriöst hota med att slå 18 st bil-stora hål i bärande balk-konstruktionen och det skulle göra att parkeringshuset blev ur drift för ytterligare många månader eller år framöver och därmed förlorade hyres-inkomster.
Det skulle bli mycket pengar att pressa italienarna på om de ska vara med och betala återuppbyggnaden.
Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
50kkr/månad låter mycket tycker jag. De 18 berörda kunderna behöver inte betala för bilarna som fastnat och får som sagt gratis hyrbil och gratis parkering tills det är löst.E Kafeman skrev:Parkeringsplatserna i detta garage hyrs ut per månad och 3000 kr per plats och ska vara övervakad. Dessa 18 bilar ger då 50kkr per månad vilket i stort borde gå åt i driftskostnader, personal och övervakning.
Antar att övriga platser är uthyrda och råkade vara tomma vid hisshaveriet.
"– Kunder som har bil i P-snurran kan höra av sig till oss och lösa ut en hyrbil. De kan också parkera gratis vid S:t Eriksplan, säger Christian Rockberger."
https://mitti.se/nyheter/rorstrandsgata ... e=vasastan
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
>50kkr/månad låter mycket tycker jag. De 18 berörda kunderna behöver inte betala för bilarna som fastnat
Jo just nu är det kanske svårt att inkräva hyra, 3kkr/mån och bil, även om de inlåsta bilarna trots allt fortfarande är att betrakta som långtidsparkerade.
Summan 50kkr var mer en kalkyl vad parkeringsbolagets inkomster varit för dessa bilar per månad om allt fungerat.
Istället betalar nu Stockholm stad 18 hyrbilar plus gratis parkering någonstans.
Gissar att de som har bilar i detta garage egentligen är lite extra måna om att bilen ska vara säkert parkerad och att det är bilar som är värda betydligt mer än parkeringsavgiften för ett år.
Då duger kanske inte billigaste hyrbilen som kompensation utan man vill ha något bättre. Lite sportigt eller cab. Hyra 18 sådana bilar per månad lär ytterligare försämra parkeringsbolagets finanser.
Hoppas italienarna är solida och glatt betalar det dryga skadeståndet.
Jo just nu är det kanske svårt att inkräva hyra, 3kkr/mån och bil, även om de inlåsta bilarna trots allt fortfarande är att betrakta som långtidsparkerade.
Summan 50kkr var mer en kalkyl vad parkeringsbolagets inkomster varit för dessa bilar per månad om allt fungerat.
Istället betalar nu Stockholm stad 18 hyrbilar plus gratis parkering någonstans.
Gissar att de som har bilar i detta garage egentligen är lite extra måna om att bilen ska vara säkert parkerad och att det är bilar som är värda betydligt mer än parkeringsavgiften för ett år.
Då duger kanske inte billigaste hyrbilen som kompensation utan man vill ha något bättre. Lite sportigt eller cab. Hyra 18 sådana bilar per månad lär ytterligare försämra parkeringsbolagets finanser.
Hoppas italienarna är solida och glatt betalar det dryga skadeståndet.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Varför skulle italienarna betala skadestånd, garantin är normalt några år upp till 10 år.
Har man något sorts serviceavtal? med någon skrivning om vite?
Protte
Har man något sorts serviceavtal? med någon skrivning om vite?
Protte
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Det är närmast att man kan gissa på ett serviceavtal som inte utförts till belåtenhet.
Det är uppenbart att parkeringsbolaget vill ha betalt av någon med tanke på VD's kraftiga utåtagerande om de dryga kostnaderna. Om inte italienarna betalar lär man behöva extra tillskott från Stockholm stad för nästa års budget som kompensation för extrema oförutsedda kostnader.
I förlängningen kan det vara svepskäl för att riva hela garaget om man inte får ihop finanserna.
Om parkeringsbolaget själva ansett att de klantat till det hade de kanske inte så tydligt påtalat kostnaderna för journalister.
Eller talar VD helt sant. Parkeringsbolaget sitter i händerna på italienarnas nåd att reparera något som ingen i Sverige klarar, vilket är vad VD anger som orsak för den nuvarande knipan.
Det är uppenbart att parkeringsbolaget vill ha betalt av någon med tanke på VD's kraftiga utåtagerande om de dryga kostnaderna. Om inte italienarna betalar lär man behöva extra tillskott från Stockholm stad för nästa års budget som kompensation för extrema oförutsedda kostnader.
I förlängningen kan det vara svepskäl för att riva hela garaget om man inte får ihop finanserna.
Om parkeringsbolaget själva ansett att de klantat till det hade de kanske inte så tydligt påtalat kostnaderna för journalister.
Eller talar VD helt sant. Parkeringsbolaget sitter i händerna på italienarnas nåd att reparera något som ingen i Sverige klarar, vilket är vad VD anger som orsak för den nuvarande knipan.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Vissa sagor blir bara bättre och bättre. Kanske kan detta bli en film så småningom, eller en sedelärande dokumentär!
Men bara uttrycka sig så, att man tar sönder väggarna och lyfter ut!
Men bara uttrycka sig så, att man tar sönder väggarna och lyfter ut!
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Sthlm parkering drar in ~800 miljoner/år i avgifter, 18 hyrbilar och ett tomt garage kan de nog finansiera ett tag.E Kafeman skrev:Om inte italienarna betalar lär man behöva extra tillskott från Stockholm stad för nästa års budget som kompensation för extrema oförutsedda kostnader.
Om hissmekanismen havererat, skulle man kunna trycka in en hydraulhiss underifrån? Bilarna står vad jag förstår på ett slags paletter.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Allt är förstås möjligt men jag är helt säker på att detta hade lösts inom några högst få dagar om bara kompetent folk fått komma till vilket jag har en känsla av att det är där skon klämmer av en eller annan anledning säg tex kanske för att det italienska företaget skjuter ifrån sig ansvaret.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Det kanske är enklast att läsa artikeln och kolla intervjun.E Kafeman skrev:Hoppas italienarna är solida och glatt betalar det dryga skadeståndet.
Där framgår av ansvarig på Stockholm stad, att man kommer betala "ett par hundra tusen" för nya omvandlare och kostnad för teknikerna från Italien.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Någon har onekligen gjort en satans blunder när kontraktet skrevs, herre jösses.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Låter inte så dyrt, frågan är varför det tog så lång tid att komma till skott.ToPNoTCH skrev:Det kanske är enklast att läsa artikeln och kolla intervjun.E Kafeman skrev:Hoppas italienarna är solida och glatt betalar det dryga skadeståndet.
Där framgår av ansvarig på Stockholm stad, att man kommer betala "ett par hundra tusen" för nya omvandlare och kostnad för teknikerna från Italien.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... ka-6468485"Det finns flera olika konstruktioner av automatiska parkeringsgarage. Att Stockholm satsat italienskt beror på att det är en beprövad konstruktion som funnits i decennier i italienska storstäder. "
Alltså borde det finnas en hel del personal med lång erfarenhet av service och problemlösning med liknande konstruktioner.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
>Det kanske är enklast att läsa artikeln och kolla intervjun.
Utöver kostnaderna på ett par hundra tusen tillkommer ett bygge som aldrig hann betala sej och eventuellt nu måste bekostas ytterligare med kostnaden för en rivning.
Från SvT-länken:
Efter det kan Stockholms stad komma att få bomma igen parkeringen för gott.
– Jag tror att den risken är rätt så stor för att vi vill inte ha en anläggning där kunderna riskerar att få fast sina bilar i ett par månader, säger Christian Rockberger, vd Stockholms parkering.
Om eller vem som skapat denna situationen så verkar inte VD blyg med att tala om att det kan bli en avsevärd kostnad för någon.
Krävs ingen avancerad logik att det borde vara någon av de inblandade parterna som ska betala.
VD/parkeringsbolaget kanske ska ställas ansvariga om de vilseleder hur komplicerad tekniken är och hur olösbart det är att få ordning på tekniken med eller utan italienarnas hjälp?
Vd har nog en god anledning att personligen lotsa runt journalister kring "haveriet" och belysa kostnaderna på några hundratusen och hans uttalandet är antagligen inte för att belysa att man anser kostnaden är självorsakad av att parkeringsbolaget misskött sej.
Parkeringsbolaget har tydligen råd att klara slutfinanserna på parkeringshuset och efterföljande rivning, en slutnota på några miljoner samt uteblivna framtida intäkter, om det annars funnits utsikt till sådana om huset inte rivs, om nu vd ser igenbomning (=rivning) som realistiskt alternativ.
Nu ska snart de italienska teknikerna komma och fixa problemet men de kan inte lämna garanti mot framtida problem och VD vill tydligen enligt ovan citat ifrån SvT-artikeln inte ta risken att det händer igen så då är rivning enda kvarvarande alternativ med eller utan tekniker.
Tror som jag skrev tidigare att en brunnen omformare inte är anledningen till att man vill riva då det inte verkar vara rationell anledning att grunda beslut om rivning på.
Självklart kan finnas omständigheter som vi inte känner till som tydliggör varför igenbomning/rivning kan vara rationellt alternativ men oavsett vad VD säjer om det så tappar han i trovärdighet från mitt perspektiv genom att påstå att kunskap att få igång denna tivoli-karusell saknas i landet och att det skulle ge anledning till igenbomning.
Det finns minst lika komplicerade karuseller på Gröna Lund och driftsstopp fixas där redan samma vecka om 18 st karusell-åkare blir fast i översta karusellen. Och där river man inte en karusell för att överlastad utsliten omformare ger upp.
Utöver kostnaderna på ett par hundra tusen tillkommer ett bygge som aldrig hann betala sej och eventuellt nu måste bekostas ytterligare med kostnaden för en rivning.
Från SvT-länken:
Efter det kan Stockholms stad komma att få bomma igen parkeringen för gott.
– Jag tror att den risken är rätt så stor för att vi vill inte ha en anläggning där kunderna riskerar att få fast sina bilar i ett par månader, säger Christian Rockberger, vd Stockholms parkering.
Om eller vem som skapat denna situationen så verkar inte VD blyg med att tala om att det kan bli en avsevärd kostnad för någon.
Krävs ingen avancerad logik att det borde vara någon av de inblandade parterna som ska betala.
VD/parkeringsbolaget kanske ska ställas ansvariga om de vilseleder hur komplicerad tekniken är och hur olösbart det är att få ordning på tekniken med eller utan italienarnas hjälp?
Vd har nog en god anledning att personligen lotsa runt journalister kring "haveriet" och belysa kostnaderna på några hundratusen och hans uttalandet är antagligen inte för att belysa att man anser kostnaden är självorsakad av att parkeringsbolaget misskött sej.
Parkeringsbolaget har tydligen råd att klara slutfinanserna på parkeringshuset och efterföljande rivning, en slutnota på några miljoner samt uteblivna framtida intäkter, om det annars funnits utsikt till sådana om huset inte rivs, om nu vd ser igenbomning (=rivning) som realistiskt alternativ.
Nu ska snart de italienska teknikerna komma och fixa problemet men de kan inte lämna garanti mot framtida problem och VD vill tydligen enligt ovan citat ifrån SvT-artikeln inte ta risken att det händer igen så då är rivning enda kvarvarande alternativ med eller utan tekniker.
Tror som jag skrev tidigare att en brunnen omformare inte är anledningen till att man vill riva då det inte verkar vara rationell anledning att grunda beslut om rivning på.
Självklart kan finnas omständigheter som vi inte känner till som tydliggör varför igenbomning/rivning kan vara rationellt alternativ men oavsett vad VD säjer om det så tappar han i trovärdighet från mitt perspektiv genom att påstå att kunskap att få igång denna tivoli-karusell saknas i landet och att det skulle ge anledning till igenbomning.
Det finns minst lika komplicerade karuseller på Gröna Lund och driftsstopp fixas där redan samma vecka om 18 st karusell-åkare blir fast i översta karusellen. Och där river man inte en karusell för att överlastad utsliten omformare ger upp.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Mina barn har faktisk fastnat i en åkatraktion längst upp, på Grönalund.
Som tur var fanns det de som kunde få ner dom.
Men det tog inte två månader.
Protte
Som tur var fanns det de som kunde få ner dom.
Men det tog inte två månader.
Protte
- anders_bzn
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt: