Testa en 34063 och/eller annan 'simple' DC-DC boost IC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Testa en 34063 och/eller annan 'simple' DC-DC boost IC

Inlägg av Basher52 »

Har lite problem :( Egentligen rätt mycket.

Innan nån börjar tjata om att 34063 är värdelös, vill ni det, skippa det, I don't give......
Har nu provat 8st "ominstallationer" av 34063 på ett BreadBoard plus även på ProtoBoard
men det går INTE att få det att funka. Provade först min 12V->24V booster men funkade inte så
jag trodde jag räknat fel/gjort fel så jag började köra med det som finns exempel i
datasheet:en men samma sak där :(

Har även provat andra setup's då med extern trigger, som jag egentligen är ute efter,
har en del IRF44N och IRF4905 liggandes.
Tänkte mata en FET så jag kommer upp till minst 2,5Amps för å vara på den säkra sidan.
N-FET/P-FET gör ingen skillnad för mej.

Med exemplet i DS't som ska skapa en 28V output ger mej 34-36V och PSUn CC-stoppar på
500mA/~4V input och efter typ 2...3 sekunder kan jag inte hålla fingret på 34063-chipet utan att bränna mej.
Detta utan belastning.

Tänkte först om resistansen i min inductor är för låg(typ 1...2 Ohm) kan göra att
trigger-transistorn inte klarar det och börjar som vanligt google:a men finns inget om det vad
jag hittar. Provade en inductor med waaay 'fel' värde men med på högre resistans men samma sak.
Har även provat andra chip utifall nån inte funkar eller om jag bränt nån.
Dessa är dock köpta på Ebay så men vet ju aldrig :P

Har sett att göra detta på en breadboard kommer få den instabil etc etc men jag tänker INTE
att printa kretskort innan jag vet att detta funkar.
Om inte breadboard funkar, wtf är då dom till för :P

Frågorna:

- Har Ni nån aning om hur man kan på ENKELT sätt testa dessa chip om dom funkar överhuvudtaget?
(köpte 10st, fick 9 men fick dock en OpAmp extra :P nu 6st 34063's kvar som är oanvända/otestade)
- Har Ni nån idé på annat "billigt" chip som kan fixa detta, antingen med intern(3Amp) eller extern trigger?
Dock INTE med fler pins än 10 eller med WSON package eller liknande ej heller typ alles för tätt mellan benen,
detta blir ju handlött senare, så....

Efficient är för mej typ sk*tsamma, men behöver ju inte vara <50% :P

Totala önskemålet vore ju:
- Justerbar spänning, för att rätta max spänning.
- Justerbar ström, för att rätta max ström.
- PWM, för typ dimming/slowing.

Kommer kanske på mer om frågor från Er uppstår.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Testa en 34063 och/eller annan 'simple' DC-DC boost IC

Inlägg av Swech »

Om du börjar med att visa ett schema på hur du gjort så
kanske det går att svara på.... nu är det mer en frustrerad berättelse med slutsatsen att något inte funkar

En sak är att en sådan switchkrets kan kräva en minsta belastning för att inte få spader

Swech
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Testa en 34063 och/eller annan 'simple' DC-DC boost IC

Inlägg av xxargs »

Utan att ha läst databladet, sådana kretsar kan också vara väldigt kinkiga med kretskortslayouter och breadboard och protobord låter illavarslande med både odefinerad/icke existerande jordplan, glapp i anslutning, kapacitiv överhörning, parasitinduktanser osv. i alla möjliga tänkbara felkällor.

Det finns anledning varför många av dessa kretsar har en referens-mönsterkortslayout i sin datablad som man utgår ifrån och sedan modifierar för sina egna behov då mönsterkort är inte 'bara' en hållare för komponenter utan ledarna på PCB är också 'komponenter' med påverkan i högre frekvensområden som du inte vet eller tänker på. - switchade kretsar har väldigt stor övertonsspektrum och en del av det kan hitta tillbaka till dess regler-loopar, likriktas i halvledarövergångar etc. som gör tex. regleringen instabil eller har andra hyss för sig. Är bygget ett skatbo så har du inte kontroll på något av det och det kopplar över sig mellan ledarna både magnetiskt och kapacitivt i försöken för returströmmen på alla ledare där var och en försöker hitta en 'jordplan/returledare' på närmast liggande grann-ledare och därmed överhörning olika grad med olika frekvenser.

Idag så bygger man alltid mot jordplan för att få kontroll på impedanser och en definierad returväg för ström och signaler då det alltid följer precis under ledarna om det kan mha. magnetisk och kapacitiv koppling.

Dock skall sägas, många referenslayouter för äldre switchar-kretsar har inte jordplan i sin design utan råkade bara vara tillräckligt stabil för tillverkarens IC-design för att kunna marknadsföras, ofta gjorda i en tidperiod innan man pratade om EMC och godkännanden kring detta...


Om du någon gång i framtiden håller på med RF så kommer du inse att själva kretskortet, dess layout och ingående material är minst lika viktig 'komponent' som kretsarna den håller fast, ibland är hela 'intellektuella property' just kretskortsmönstret, hur dess ledare förlagda och matchade mot varandra, vilket material och lager även om själva kretslösningen inte är i nivå att vara patentbar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Testa en 34063 och/eller annan 'simple' DC-DC boost IC

Inlägg av Marta »

Har använt denna på både breadboard, vero och enkelsidigt kort utan problem. Det är viktigt att tänka efter var strömmarna går och hålla detta samlat. Avkopplingskonding på matningen är viktigt.

Vad har Du för drossel? Den är mycket viktig. Börjar bygget sluka överström är en trolig orsak att drosseln inte pallar. Har Du använt en HF-drossel som ser ut som ett 1/4W motstånd så funkar det inte. Den mättas direkt. Måste vara en effektdrossel som pallar strömmen.

Ta ett kort på uppkopplingen där det syns tydligt vad det är för drossel och bifoga även schemat på något sätt.
Skriv svar