Sortering av gåva från MattisLind

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag vill berätta om min sortering av en mycket trevlig gåva från MattisLind.

Jag har börjat lite smått och sorterat lite HCT, lite HC och lite 4000.

Först tyckte jag det var extra roligt att jag ju tidigare hade märkt upp Raaco-askar i HCT/LS-skåpet med de funktionsnummer jag då hade och jag trodde att alla fack var fyllda men sen råkade det vara som så att just dessa HCT541 jag fick två rör av av MattisLind passade i en ask som redan var märkt men var tom :)

Jag tycker om sådana osannolikheter :)

En annan rolig grej var att jag fick utökat min logiktavla med avseende på "The history of logic circuits" där jag ju samlat i princip alla logikfamiljer som finns (ECL saknas men kommer tack vare cosmox) och nu fick jag ett tillskott av en krets som iofs inte är en speciell familj men är ändå intressant, 54HC(32).

Via en 640 sidor lång bok om logikkretsar som jag precis hittat och laddat ner (http://bitsavers.trailing-edge.com/comp ... rcuits.pdf) inser jag ju dock att jag ändå inte har alla familjer, speciellt saknar jag nån familj som tydligen kallas 74L.

En annan krets som åkte upp på tavlan kom från ett rör med 4011 som jag fick av MattisLind, det roliga med det här är dels att kretsen ju är en egen familj dels så fick jag alltså en krets som har samma funktion (dock olika konfiguration) som den översta raden i min logiktavla, dvs 7400.

Jag tycker faktiskt att även det här är roande osannolikt :)

Nu dock till nåt jag inte förstår men via en gammal ELFA-katalog från 2008 liiiite börjar förstå, jag tycks ha fått en hel del logikkretsar av typen 4000 där första siffran är en 1:a.

Jag har aldrig någonsin hört talas om sådana kresar men pga ELFA-katalogen verkar det vara som så att man droppar 1:an så får man 4000-numret, eller?

Jag är mycket osäker på detta för en krets i min gamla ELFA-katalog listas tom med en 1:a, i andra delar av sortimentet står det till exempel 4538 ihop med 14538 att beställa för samma "bild".

Så vad är det som gäller egentligen?

MVH/Roger
PS
Jag har bara dessa typ två hundra 1-kretsar kvar att sortera även om det faktiskt inte är så bara för det verkar vara en rejäl och rolig blandning vilket gör det svårsorterat. Fast jag har tänkt ut ett trick, jag springer fram och tillbaks via soffan till mitt 4000-skåp som enligt Wikipedia skall innehålla dom flesta 4000-funktionsnumrerna som finns :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av mrfrenzy »

Bra jobbat, fortsätt sortera även om det skulle vara någon som klagar på dina trådar. Jag personligen måste få säga att jag tycker det är glädjande att se att det finns intresse och energi att sortera och tillvarata dessa gamla komponenter.

Förmodligen kommer jag själv ha en hel del att ge bort om 40 år när jag är klar med samlandet och då skulle det kännas väldigt trevligt med någon som har nytta av komponenterna :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller med MrFrenzy. :)

:tumupp: :tumupp:
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av MattisLind »

Motrola hade redan en familj av IC med beteckningen 4xxx. Tror det var analoga IC. När man då började apa efter 4xxx från RCA bestämde man sig tydligen för att lägga på en etta framför för att inte röra ihop det.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av bit96 »

För mig som gillar lite äldre elektronik är det trevligt att läsa dessa trådar då och då.
Det håller den äldre elektroniken vid liv och ger en rogivande nostalgikick och balanserar bra mot moderna fabriksmonterade ytmonterade allt-i-ett-moduler med färdigskrivna nedladdningsbara mjukvarupaket. :wink:
Fortsätt som du gör rokerk8. :tumupp:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av opampen »

Ja, jätte trevligt Roger! Gillar också lite äldre elektronik!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket roligt att höra era uppmuntrande kommentarer!

Jag tackar för detta!

Jag gillar verkligen gamla elektroniska komponenter och då allt ifrån elektronrör (min stora passion) till försakade germaniumtransistorer och logikkretsar även om jag när det gäller logikkretsar lite snöat in mig på CMOS.

Jag gillar också att vira och har fått köpt loss en hel del virutrustning såsom olika socklar och viretiketter av min hovleveratör av elektronik i stan (Tema Elektronik), saknar mest 20-poliga etiketter annars har jag det mesta vad gäller socklar.

Här är CMOS lite dumt för alla ingångar måste dras nånstans annars dras det en massa mer ström än nödvändigt, jag har faktiskt mätt på detta men kommer inte riktigt ihåg nån siffra annat än att det blev ganska mycket per kapsel, kanske 10mA hos en fullt öppen HC14?

Jag saknar en annan sak också och det är AWG30-tråd i färgerna RGB, jag vill ha det för Vcc/Vdd/Vss (svart har jag) och jag vill ha just AWG30 för jag har en dedikerad skalare som är mycket käck, den inte bara skalar utan ger rätt längd på skalningen på samma gång :)

Jag köpte en del mycket billig virtråd här på forumet av nån trevlig kille som jag tyvärr inte kommer ihåg alias på men tyvärr var det bara AWG28 respektive AWG26, AWG 28 funkar men jag har bara svart kvar däremot sväljer inte min elektriska virpistol AWG26 ordentligt (och det är den dimensionen jag har flest färger av) så jag måste tyvärr köpa virtråd ändå, kommer gå på lite drygt 500 spänn för tre rullar om 15-100m (två av dom 15m).

Jag har ambitionen att vira allt som går att vira vad beträffar prototyper (speciellt digitala konstruktioner men faktiskt inte bara), blir prototyperna bra så kan man ju sedan överväga Eagle-CAD.

Lite senare ikväll hoppas jag få laddat upp en mer komplett lista över mina CMOS och nu när MattisLind har förklarat att det faktiskt är som så att Motorola har en extra etta framför 4000-värdet så är biffen klar, jag kan alltså ta tag i resten av sorteringen nu men innan visste jag inte även om min gamla ELFA-katalog och ett par sökningar på google fick mig att ana det MattisLind nu säger.

Låter bra det här, kan få klart sorterande snabbare än jag trodde :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev:Bra jobbat, fortsätt sortera även om det skulle vara någon som klagar på dina trådar. Jag personligen måste få säga att jag tycker det är glädjande att se att det finns intresse och energi att sortera och tillvarata dessa gamla komponenter.

Förmodligen kommer jag själv ha en hel del att ge bort om 40 år när jag är klar med samlandet och då skulle det kännas väldigt trevligt med någon som har nytta av komponenterna :)
Tack mrfrenzy för denna trevliga kommentar!

Jag har fått förnyad energi att ta tag i saker tack vare Er.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hann faktiskt mer än jag trodde ikväll.

Bifogar en lista på de kretsar jag hunnit sortera.

Nu återstår 10 hela rör med Motorola "14000"-kretsar att sortera och det skall bli spännande för vad jag tror mig ha sett så är det mycket blandad kompott MEN som tur är så har jag en massa Raaco-fack som är förmärkta med dom mest sannolika funktionsnumrerna och då handlar det mest om motion :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på ett lite trick när jag ändå höll på, genom att "mappa" kretsar i lite ESD-skum mot de uppskrivna kretsarna så fick jag bra koll och, inte minst, kunde sortera fler kretsar på en och samma gång.

Sen tog jag alltså ESD-skummet till 4000-skåpet och bara förde över.

Gjorde så typ 8 gånger för 8 olika långa rör.

Allt är nu sorterat :)

Tog till en gammal ELFA-bibel (som man tyvärr dock inte kan säga om de senaste katalogerna) från 2008 och slog upp krets efter krets, alla utom tre listades och jag skrev ner alla andras typbeskrivning.

Nu är jag dock inte riktigt nöjd med detta för även om man har konfiguration och typbeskrivning i ELFA-katalogen så vill jag nog ändå ha datablad på kretsarna så det kan bli att jag laddar ner datablad (eller länkar till sidnummer i databöcker).

Preliminärt är jag dock nöjd med infon som står i ELFA-katalogen.

Jag kommer uppdatera min lista vid ett senare tillfälle.

MVH/Roger
PS
Jag slängde max 10 kretsar som var avlödda, svårt att få ner i socklar och meckigt att avlöda klart dom tänkte jag samtidigt som jag redan hade dom flesta av dom typnumrerna.

Förutom dom tre jag inte hittat data på än så har jag problem med två kretsar:
1) MM74C93
2) MC145406

På en gammal krets jag fått av Mattis står det både
74C175 OCH CD40175 på kapseln.

Här är det enligt ELFA-bibeln tydligt att "74175" är samma som 40175 ty båda har samma typbeskrivning.

Men hur är det då med 74C93?

För 7493 är inte samma som 4093.

Här har alltså nån slags inkonsekvens uppstått.

Den andra kretsen har sedan så högt nummer att jag tvivlar på om det ens är en logikkrets, mitt 4000-skåp är uppbyggt enligt Wikipedia och mitt högsta nummer är 40511 dvs aldrig någonsin passeras ens typ 41000...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av swesysmgr »

Driver receiever MC145406 (RS232)

http://cache.freescale.com/files/timing ... rch=1&sr=1

Kanske?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av swesysmgr »

MM74C93N-ND
IC COUNTER BINARY 4-BIT 14-DIP

https://www.digikey.com/product-detail/ ... 3N-ND/3250

Min gissning.

Om du har möjlighet att lägga upp foton på de kretsar som saknar data vore det uppskattat. Har inte plats för några mer samlingar själv men det är kul att leta lite :)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Mindmapper »

rogerk8 skrev:Jag kom på ett lite trick när jag ändå höll på, genom att "mappa" kretsar i lite ESD-skum mot de uppskrivna kretsarna så fick jag bra koll och, inte minst, kunde sortera fler kretsar på en och samma gång.

Sen tog jag alltså ESD-skummet till 4000-skåpet och bara förde över.

Gjorde så typ 8 gånger för 8 olika långa rör.

Allt är nu sorterat :)

Tog till en gammal ELFA-bibel (som man tyvärr dock inte kan säga om de senaste katalogerna) från 2008 och slog upp krets efter krets, alla utom tre listades och jag skrev ner alla andras typbeskrivning.

Nu är jag dock inte riktigt nöjd med detta för även om man har konfiguration och typbeskrivning i ELFA-katalogen så vill jag nog ändå ha datablad på kretsarna så det kan bli att jag laddar ner datablad (eller länkar till sidnummer i databöcker).

Preliminärt är jag dock nöjd med infon som står i ELFA-katalogen.

Jag kommer uppdatera min lista vid ett senare tillfälle.

MVH/Roger
PS
Jag slängde max 10 kretsar som var avlödda, svårt att få ner i socklar och meckigt att avlöda klart dom tänkte jag samtidigt som jag redan hade dom flesta av dom typnumrerna.

Förutom dom tre jag inte hittat data på än så har jag problem med två kretsar:
1) MM74C93
2) MC145406

På en gammal krets jag fått av Mattis står det både
74C175 OCH CD40175 på kapseln.

Här är det enligt ELFA-bibeln tydligt att "74175" är samma som 40175 ty båda har samma typbeskrivning.

Men hur är det då med 74C93?

För 7493 är inte samma som 4093.

Här har alltså nån slags inkonsekvens uppstått.

Den andra kretsen har sedan så högt nummer att jag tvivlar på om det ens är en logikkrets, mitt 4000-skåp är uppbyggt enligt Wikipedia och mitt högsta nummer är 40511 dvs aldrig någonsin passeras ens typ 41000...
74Cxx innebär att den är en CMOS variant istället för att som de andra 74- kretsarna vara TTL varianter. Det kan nog förekomma en del inkonsekvens om dessa var pinkompatibla med CMOS kretsar i 4000 serien eller om de var pinkompatibla med TTL varianter.
Gamla ELFA kataloger är guld.
Trevligt att du tar detta initiativ. Du lär dig en hel del genom att sortera upp dessa. Har själv gett bort en ganska stor samling när jag flyttade utomlands på 90-talet. Livet går i olika faser, det materiella går att återskaffa men kunskapen består och för en framåt. Saknar en del av det jag gav bort ibland, men jag reder mig. Snart pensionär du får man lite mer tid att lägga på denna hobby igen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt inlägg, Mindmapper!

Ja, det är roligt att sortera gamla saker fast en sak är jag lite besviken på mig själv med och det är att det går för fort helt enkelt.

Jag är av den åsikten att om jag inte har datablad på kretsen så kan jag lika gärna slänga den i soptunnan.

Så jag måste ha data på grejerna så att jag åtminstone kan koppla in mer än matning :)

MEN det går för fort, jag tankar hela tiden hem datablad men vad jag gör är mest att jag skriver ner rubriken.

Jag försöker läsa inledningen men det är inte alltid som så att den säger mig nåt.

Så jag släpper läsandet och kretsen UTAN att egentligen ha fattat vad den gör.

Detta är lite tråkigt för när ska jag ha tid/lust/ork och sätta mig in i hur dom fungerar då?

Förmodligen aldrig.

Så här sitter man på en massa kretsar men har noll koll på hur dom fungerar och därmed vilka resurser jag har.

DET är lite tråkigt, för jag älskar logikkretsar :)

MVH/Roger
PS
Mattis-sorteringen är nu helt klar, nästa steg kan bli ytterligare ett skänk till bit96 och då i form av 5st av alla mina HCT, största vinsten med det för mig är att då får jag samtidigt inventerat dom :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från MattisLind

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett separat inlägg kommer här till MattisLind.

Vet du vad du har skänkt mig?

Jag vet garanterat inte vad jag skänkt dig :D

Men du har alltså skänkt mig hela 6st supersnabba SRAM på 32kX8 med en fantastisk accesstid på ynka 20ns!

Ursäkta språket, men fy fan vad roligt!

Jag har visserligen några liknade SRAM sen förut men jag gilla snabbhet och är på väg att designa ett par samplingssystem som kan bli att jobba med så hög klockfrekvens som 40MHz för det är vad Flash-A/D'n klarar.

MVH/Roger
PS
Ska man vara korrekt så kommer det bara bli ett samplingssystem som är gemensamt för mitt KOS-projekt (batteridrivet CRT-oscilloskop) och mitt KSS_D-projekt (samplingssystem), lurar alltså på ett oscilloskop med inbyggd svepgenerator.
Skriv svar