Programmera PROM manuellt

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Olika protokoll - det språk man pratar, apparater emellan. Man pratar om lager, där t ex TCP/IP arbetar på 7 lager. Det översta (eller understa) är det fysiska lagret, alltså signalnivåer, impedanser och slikt. Sedan har du nivåer som säger hur dataströmmen ser ut, hur program i båda ändar bearbetar data som skickas osv.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Den där manuella prombrännaren skall Du nog totalrevidera.

Du MÅSTE hålla timingen med max 100µs pulser åt gången och minst 100µs mellanrum. Endast bränna 1 bit åt gången. Annars ventilerar chipet den magiska röken p.g.a. lokal värmeutveckling.

Nivåerna måste också vara rätt. Den utgång som kall bli en nolla skall pulsas till Vpp. Vad är det för mystisk sak med en LED till /OE?


Angående USB och RS232, det där handlar verkligen om mycket mera än nivåer. När USB pluggas görs något som kallas enumeration. Enheten talar om för datorn vad den är för enhet.

I Ditt fall om Du haft Linux skulle enheten troligtvis dykt upp som /dev/ttyACM? utan CD. Linux sk*ter högaktningsfullt i vem som tillverkat den. I Windows måste även VID:PID stämma med enheten, därför en CD med drivrutin från just aktuell tillverkare.

Vill Du veta det mesta om USB så köp "USB Complete" av Jan Axelson. Där finns allt på en nivå som räcker för att skriva firmware till en enhet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Har Du kontrollerat om det finns _några_ bipolära PROM alls i listan till Din S4? I så fall, jämför algoritmerna för dessa med de kretsar Du har.

Tyvärr är det väl sannolikt att de saknas eftersom de skulle kräva extra hårdvara för just dessa. Antagligen samma sak med 1702 PMOS-fossiler.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Marta skrev: Den där manuella prombrännaren skall Du nog totalrevidera.

Du MÅSTE hålla timingen med max 100µs pulser åt gången och minst 100µs mellanrum. Endast bränna 1 bit åt gången. Annars ventilerar chipet den magiska röken p.g.a. lokal värmeutveckling.
Det är mycket att jag tror nu men är det inte en liten tuuuuunn tråd som skall brännas av?

Tiden man gör det på borde vara helt egal för om man skickar tillräckligt med ström genom den så går den av sen går det inge mera ström, eller hur?

Hur långt man väntar tills man bränner nästas bit/byte är ju sedan också tämligen egal ty det borde endast bero på om man hunnit adressera den nya byten, eller hur?

Sen att man måste bränna endast en bit åt gången, njae det tror jag inte heller på men visst det kommer gå mera ström om typ alla bitar skall brännas av vilket kan ge ökad värmeutveckling men som sagt, avbränningen går snabbt och värmeutvecklingen är således mycket lokal.
Nivåerna måste också vara rätt. Den utgång som kall bli en nolla skall pulsas till Vpp. Vad är det för mystisk sak med en LED till /OE?
Trode utgången som skall bli nolla drogs hårt till noll och att brännadet sker mha den ström in i Vcc (pga Vp=12V) kanaliserades ut genom vald utgång (dragen till noll), det är så jag preliminärt konstruerat min manuella brännare.

Den mystiska saken disablar chippet (=prog enable) samtidigt som gemensamma DIP-polen dras till jord för programmering av nollor enligt mitt tänk.

Med andra ord så när LED lyser (ger tyvärr Vcc-1,6V som High pga röd LED) så är chippet redo för en programmeringspuls som sköts av den momentana Prog-brytaren (Vp skickas på Vcc-ingången).

Programmering sker sedan genom att man ställer in önskat ord mha DIP-sw och önskad adress mha HEX-omk sen trycker/vippar man på Prog-brytaren.

Fast om jag har fel med att programmering av nolla innebär kortslutning av utgången så funkar ju inte det.

Jag får nog läsa på lite :)

Men jag tror rätt bestämt att detta faktiskt inte är så komplicerat som Ni gör sken av.

Alla detaljer känns lika onödiga som det faktum att det finns 100000-tals transistorer där ute där 90% gör samma sak :D

Tro mig, jag sitter nämligen och definierar transistorer just nu, har typ 200 typer kvar att definiera samtidigt som jag ofta skriver ungefär samma sak vad gäller data.
Vill Du veta det mesta om USB så köp "USB Complete" av Jan Axelson. Där finns allt på en nivå som räcker för att skriva firmware till en enhet.
Intressant tips, tyvärr intresserar mig datorer inte lika mycket som elektronik och jag har bara ett liv :)

Tack Marta för att du svarar så konkret i sak, jag saknar ofta det i det här trevliga forumet.

MVH/Roger
PS
Trist att behöva installera skräp bara för att konvertera USB till RS232. Men jag är glad att jag tycks ha möjligheten.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Det som avsmäter vid bränning av bipolära prom är inte några trådar. Det är strukturer i halvledarchipet. Läs kapitel 3 i den tidigare länkade Harris databook. Pyttesmått och blir intilliggande delar för varma så är kretsen finito...

Det är hyfsat snäva toleranser på Vpp. 12.0..12.5V Hålla stig/falltid över 1 µs är inget svårt. En trebens variabel stabb med några motstånd och en konding bör lösa det drägligt.

Använd i övrigt kretsen enligt databoken. Grindarna som driver promen är otydligt angivna, men antagligen open collector. Programpulsen anges till 10.5..11.0V, med skall det tydligen räcka att göra som schemat visar.

Lysdioden på TTL-ingång är inget bra, kommer dessutom aldrig att indikera något. En ingång är en emiter som det dras ut ström ur mot GND för en nolla. Jorda direkt för nolla, 1k mot Vcc för etta är det normala förfarandet.

Val av adresser och bit att bränna är OK att göra med omkopplare. Själva bränningen måste göras med en MCU eller hårdlogik med t.ex. monovippor. Verifera alla tider med scope.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av nifelheim »

rogerk8 skrev:Oj vad lite jag förstår :)

Menar Ni att man kan koppla en kabel till ZIF-sockeln där andra ändan har en DIL stiftsockel för ipluggning i DIL-sockel på kort.

Sen kan man alltså emulera/bygga minnesinnehållet i själva S4-an så att man vid test aldrig egentligen behöver bränna nåt PROM utan S4 fixar biffen?

Har jag förstått detta rätt?

MVH/Roger

inte i ZIF sockeln utan i kontakten på undersidan.
Använd windows programmet på hemsidan , då växlar du
lib enkelt, pic, serieflash eller eprom osv.
annars måste du bränna ett prom för varje lib.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Förstår tyvärr inte vad du säger.

Vadå under ZIF, det finns ju inget under ZIF (bara brännarens interiör, liksom).

MVH/Roger
PS
Kommer försöka göra en deal med Marta om 27C256/512 att bränna lib 3.00 till. Kan ju liksom inte ha det liggandes i RAM om jag inte kommer igång med projektet inom ett år :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av anders_bzn »

Vänd brännaren upp och ner så hittar du kontakten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant för det sitter faktiskt nåt IDE-liknande (kan inte dataspråk) under brännaren.

Hade jag ingen aning om :)

Kul det här.

MVH/Roger
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av nifelheim »

Borde väl haft en bild från början :)
s4 emu.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lusläst instruktionen för hur man bränner Harris-PROM och känner mig hyfsat klar med min manuella brännare.

Det enda som är osäkert är om spänningsdelningen med högre värden än rekommenderat ger 5V just innan bränning ty vid bränning lägger man tydligen på 12V rätt på utgången som man vill bränna till noll.

Som Marta varit inne på så ska man bränna en cell åt gången och det rekommenderas också mycket tydligt i instruktionen, dock är jag en envis jävel så jag kommer försöka bränna ett helt ord åt gången (tuffast lär bli 00h...).

Man bränner alltså av en liten tråd (ledsen Marta men jag hade rätt för det står tydligt i databladet att det handlar om "fuses") och man gör det genom att påföra 12V på utgången av den cellen, minnet kommer med alla celler dragna höga så bara celler som behöver dras låga programmerar man alltså genom att lustigt nog skicka 12V in på utgången av den cellen.

Jag tycker dock inte detta känns så svårbegripligt för vad man gör är att man bränner av en pytteliten tråd som ligger och pullar upp cellen till hög, varvid cellen blir låg, tror jag.

MVH/Roger
PS
Gången är såhär (1-5 enligt Harris):
0) Spänningssätt (Vcc)
1) Sätt adress
2) \CE=H
3) +5V på utgångarna (Vopd kallas spänningen)
4) Höj Vcc till 12V (tr<1us vilket jag struntar högaktningsfullt i, Vph)
5) Pulsa utgång önskad låg utgång med +10,5V (tp>100us dvs pulsen bör vara >100us vilket jag struntar i, Vope)
6) Bränner nollor (>10us bör inväntas mellan varje bränning, inte speciellt svårt kriterium :D )

Jag tror att tajta specar mest är gör garantins skull.

Nej förresten, jag tror jag gör såhär. Eftersom cellerna programmeras vid påförande av 12V på utgången (läs att DIP bryter) och man måste konfigurera upp alltihop som lämpligtvis innebär att alla DIP-brytare sätts i on dvs L (läs 5V) skickas in på alla utgångarna, då blir det nog ändå som så att jag kommer programmera alla celler en och en för man kör då bara DIP-brytaren on/off för varje cell som man vill bränna. Annars får man ett knepigt uppstartläge, bättre att ha ett uppstartläge där inget programmeras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Standardingångarna på TTL-prom, bl.a. adresser, _måste_ ha hyfsat låg impedans till GND. Lämpligen omkopplaren mot GND och 1k pull-up till 5V.

Programmeringsingångarna kan dra upp till 10mA, inga stora pull-ups där. Följ schemat i boken.

Det här är vad som bränns av och hur det blir efteråt. Bilden är tagen med ett TEM. "Tråden" i chipet är så liten att den inte kan observeras optiskt. 1µm är en tusendels millimeter. Grova saker i jämförelse med strukturerna i moderna IC, men litet jämfört med tråden i en säkring...
Alldeles väldigt nära finns andra strukturer som inte får skadas. Dessutom andra delar också som inte får övebelastas. Så en bit åt gången och rätt tider.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är en alldeles förskräckligt simpel PROM-programmerare som dessutom INTE skjuter sönder kretsarna:

https://www.americanradiohistory.com/Ar ... 981-02.pdf

Bläddra fram till sidan 70 (pdf-dokumentets sidnumrering).


Sen säger jag bara, fan ta dig Roger. Nu gav du mig massa tokiga idéer och jag fick kolla min källa för unobtainablekretsar och hittar massa PROMar, lite kostsamma men ändå. Man skulle kanske beställa ett gäng och göra diverse teckenomvandlare för olika typer av displejer. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är många sidor att bläddra igenom, så här är det viktigaste. Tog med varningen också.
prommmmm.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Marta skrev:Standardingångarna på TTL-prom, bl.a. adresser, _måste_ ha hyfsat låg impedans till GND. Lämpligen omkopplaren mot GND och 1k pull-up till 5V.

Programmeringsingångarna kan dra upp till 10mA, inga stora pull-ups där. Följ schemat i boken.

Det här är vad som bränns av och hur det blir efteråt. Bilden är tagen med ett TEM. "Tråden" i chipet är så liten att den inte kan observeras optiskt. 1µm är en tusendels millimeter. Grova saker i jämförelse med strukturerna i moderna IC, men litet jämfört med tråden i en säkring...
Alldeles väldigt nära finns andra strukturer som inte får skadas. Dessutom andra delar också som inte får övebelastas. Så en bit åt gången och rätt tider.
10k kan bytas mot 2k2, 15k kan bytas mot 3k9 då är dessa motstånd "bara" en magnitud större än applikationsexemplet.

Jag har kikat lite extra i databladet för mitt Harris-PROM, efter en del svärande faktiskt fick jag se vad jag var ute efter dvs vad PROM kan driva och sänka (-2/+16mA med Harris-konvention) vilket innebär att för att bibehålla en verify-möjlighet på hög nivå så krävs ett motstånd som är större än 5V/2mA=2k5.

Större belastningar än så sabbar logiken.

Dock en faktor tio från rekommenderade motståndsvärden, som sagt.

Här är "min" programmeringsmanual:
1) Dra alla DIP ON (dvs uppåt)
2) Vippa Prog_En omkopplaren neråt (dvs prel-enabla kretsen, /CE=L).
3) Ställ in en adress
4) Slå på 5V
5) Slå på 12V
6) Vippa DIP fram och tillbaks för den bit i ordet du vill göra noll (ingen brådska).

Funderar på att hänga på en singel-LED strömmätare på 12V-linan, tänkte sätta brytpunkten vid 0,1A (ty Harris säger att 1A kan gå) och indikera den strömmen mha en PNP+6R8+LED (tappar 0,7V max, reagerar på 0,1A), på det sättet fysiskt ser man om det programmeras :)

MVH/Roger
Skriv svar