Hur ska jag koppla lysdioderna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av LeCanard »

Dessutom kan du visa framfötterna genom att buffra leddarna med en driver, t.ex. ULN2803.

LeCanard
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Marta »

Här är ett förslag som bör kunna fungera. Motståndet mellan knapp och Clock får Du prova. 1MΩ lär fungera, men kanske blir för långsamt om Du trycker snabbt.

Huggbävern: 4017 utgångar är aktiv hög, LED mellan ut och Vss. /CE (/EN) och Clk direkt sammankopplade blir inte bra. Clk är en ST-ingång och bör användas. /CE är specad med max 15µs stigtid om kretsen klockas den vägen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

4017 utgångar är aktiv hög
Missade det. Då får man styra ENable-stiftet så lysdioderna släcks när man släpper klockknappen. Men vänta, du löste ju problemet! :wink:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Marta »

/EN (eller vad den nu råkar heta i de olika tillverarnas datablad) är /clockenable, inte /outputenable. Någon sådan finns inte på denna krets.

Med Clk till Vdd kan den användas för trigg på fallande flank, men det är ingen ST-ingång och kräver snabba flanker. Annars kan det inträffa magiska fenomen.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av LeCanard »

" magiska fenomen " :kortis:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Marta skrev:Med Clk till Vdd kan den användas för trigg på fallande flank, men det är ingen ST-ingång och kräver snabba flanker. Annars kan det inträffa magiska fenomen.
Jaja, whatever. Om den kretsen fungerar så i din värld .... :wink:

(Jag ska precis använda den här kretsen till en väldigt enkel sekvenser för att testa en synt).

Till TS: skaffa en sådan där experimentplatta och koppla upp grejerna och se att det verkligen fungerar i verkligheten.

Och en sak till; det finns ett sorts designprogram som heter Fritzing:https://www.instructables.com/id/Fritzing-A-Tutorial/
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

HUGGBÄVERN skrev:Lär dig hur man ritar elektroniksymboler så blir det enklare att förstå.
4017.jpg
Jag gjorde ett försök att måla om ditt röda schema till verkligheten, är det korrekt denna gång? Är lite osäker på de ingånger där det står VCC där jag dragit svartkabel/minus.
42B0A9D2-3663-4A2E-95BE-D6DD73C35743.jpeg


Fann även denna GIF som är likartad det jag försöker göra, bortsett från att en ny lampa direkt tänds efter att den föregående släckts. http://iamtechnical.com/sites/default/f ... cuit_0.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Marta »

Den flata sidan på LED's skall anslutas till R2.
Kretsen är sedd från undersidan. Skall Du bygga den "dead bug style" så OK, annars ritas alltid IC's från ovansidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad händer när du TS simulerar denna koppling i Fritzing exempelvis.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av PeterH »

Kunde inte låta bli att sätta ihop en liknande lösning i "Circuit Simulator Applet" som länkades till tidigare...

Att tänka på är att utgångarna är normalt höga på denna krets så dioderna sitter tvärtom, detta gör också att man blev tvungen att lägga till en inverterare på resetingången (vet inte hur 4017 ser ut på reset ingången, man får helt enkelt anpassa sig). I denna simulator syns inte matningen till kretsen och det finns en del annat, exempelvis kommer som sagts troligen en avstuds behövas, men principen syns och fungerar :D Bara att klicka på länken och trycka på brytaren för att testa...
led_stege.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av E Kafeman »

Tur att någon klarar denna skoluppgift.
Marta :tumupp:
PeterH är nära men logiken är väl genomtänkt för 4017. Man behöver ett minimum med kringkretsar för att skapa räknare med multipla 4017 av olika slag utan behov av extra inverterare.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Lasp skrev:Vad händer när du TS simulerar denna koppling i Fritzing exempelvis.
Jag testade kopplingen i Wizard circuit, men det gick inget vidare. Detta hände:

Testade flera olika kopplingar av dem i tråden, men fick ingen att fungera, antingen fick jag bara en lampa att lysa som på filmen, eller så fick jag alla lampor att lysa förutom en. Något gör jag fel men jag vet inte exakt vad. Någon som vet vad som är fel på kopplingen i filmen?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av PeterH »

E Kafeman skrev:Tur att någon klarar denna skoluppgift.
Marta :tumupp:
PeterH är nära men logiken är väl genomtänkt för 4017. Man behöver ett minimum med kringkretsar för att skapa räknare med multipla 4017 av olika slag utan behov av extra inverterare.
Läste du ens vad jag skrev? 4017 fanns inte i simulatorn jag använde och därför behövs reset ingången inverteras...
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Gjorde ett nytt test nu i wizard med denna koppling http://iamtechnical.com/sites/default/f ... cuit_0.gif bara för att se om jag kunde få den att fungera. Först testa jag med lysdioder med motstånd vid varje lysdiod + ett extra i början av kretsen, helt dött. Sedan utan motstånd vid lysdioderna, fortfarande helt dött. Sedan tog jag en lysdiod och testade att göra en enkel kortslutning med den, men den lös inte då heller. Testade att göra en kortslutning med en vanlig glödlampa i programet, den lös klart och tydligt. Testade då att byta ut alla lysdioder i kopplingen mot glödlampor, vilket resulterade i lampor som fungerade på det sätt jag ville fast bara varannan lampa lös och följden var helt ologisk, dem lös dessutom mycket svagare än lampan jag kortslöt innan. Hade kvar motståndet i början av kretsen vilket jag testade att ta bort, men det resulterade i att bara en lampa blinka (lampa nummer 6 kopplad till output 0, samma nummer som blinka i försöket med lysdioder i videon några inlägg upp), men lampan lös märkligt nog när jag inte tryckte på tryckströmbrytaren och slocknade istället när jag tryckte.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Marta »

Simulering != verklighet. Det bara är så.

I verkligheten sker allting samtidigt och oberoende av vartannat. Simulering av kretsar med klockade vippor eller återkoppling är allt annat än trivialt. Datorn gör en sak åt gången sekvensiellt. Programmet måste ha en lösning som får det att verka som om det skedde samtidigt. När varannat läge hoppas över, allt låser sig o.dyl. är typiskt sådana fel det blir när detta misslyckats.

När simulatorn ger olika resultat med lampa eller LED så beror det antingen på att LED är polaritetsberoende, eller att de flaggats som trasig. Vissa simulatorer är så fina i kanten att de virtuella komponenterna kan gå sönder. LED's t.ex p.g.a. överström eller för hög backspänning. Blev där ett rött kyss, komponenten mörknade e.dyl. så blev den trasigflaggad.

Prova på riktigt istället. En dryg hundring så har Du en liten experimentplatta och komponenter. Testa med t.ex. tre dioder och sedan reset så blir det mindre stökigt att koppla upp. Köp flera 4017, det finns många sätt för dem att gå sönder...

Tillägg:
Simulatorer brukar i regel ha komponenter som fungerar internt, men om den är "fin" och simulerar signaler utanför spec, överlastade obuffrade utgångar o.dyl. bör också kunna ge egendomliga resultat. En ideal konding som kopplas över matningsspänningen med knappen kanske simuleras som ett fel. Har personligen ingen större erfarenhet av simulering. Här är det Linux och vad som finns att tillgå utan $$$.
Senast redigerad av Marta 15 augusti 2019, 10:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar