Den gamle robotklipparen behövde ett kolbyte på höger hjulmotor, så hittade några reservkol till okänd apparat i bra-ha-lådan som filades till och sattes dit.
Nu går motorn igen men den är svag, väldigt svag. Klipparen tar sig fram på platt mark men blir det lite motlut så tar det stopp.
Har gjort samma manöver på den andra motorn tidigare och den är urstark.
Kan det skilja på kolens egenskaper om de är avsedda för 24V eller en 230V-maskin? Jag vet ju inte riktigt var de kolen jag tog egentligen var avsedda för.
Motorkol, 24V vs 230V?
Re: Motorkol, 24V vs 230V?
Kolen har ingen "aning" om spänningen men strömmen är av betydelse antar jag.
Det ska väl i grunden inte vara förlust i kolen så kan det vara att kolen ligger fel eller är dåligt inslipna?
Det ska väl i grunden inte vara förlust i kolen så kan det vara att kolen ligger fel eller är dåligt inslipna?
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Motorkol, 24V vs 230V?
Ja, den inre resistansen i 230VAC kan vara högre än för 24VDC kol. Såklart, eftersom det skiljer mycket i ström.
Det har med sammansättningen att göra, det är ju inte ren grafti.
Lågapänningskol kan tom ha kopparpulver I blandningen.
Det kan alla iofs, det har med strömstyrkan att göra.
Sedan är det passform, kontaktering osv som också påverka.
Det har med sammansättningen att göra, det är ju inte ren grafti.
Lågapänningskol kan tom ha kopparpulver I blandningen.
Det kan alla iofs, det har med strömstyrkan att göra.
Sedan är det passform, kontaktering osv som också påverka.
Re: Motorkol, 24V vs 230V?
De enda kol som är speciella är sådana som ska överföra mycket höga effekter, typ startmotorkol. I övrigt är det bara storlek och form som skiljer.
Iaf var det så nån renoveringsfirma (för motorer) förklarade det för mej när jag skulle köpa kol till en fläktmotor i en bil för många år sedan.
Iaf var det så nån renoveringsfirma (för motorer) förklarade det för mej när jag skulle köpa kol till en fläktmotor i en bil för många år sedan.
Re: Motorkol, 24V vs 230V?
Originalkolen var kopparfärgade, de kanske hade kopparpulver i sig?
Fast jag har som sagt bytt för något år sedan på den andra motorn utan problem.
Jag tror att jag lyckats slipa in dem någorlunda mot en halvrund fil samt har kört motorerna ett par timmar för att de ska nötas in, men motorn är precis lika slö för det. Himla knepigt. Det skulle vara om det ena kolet blev aningens glapt så det kan vibrera eller något sådant?
Man kan väl tänka sig att hårdhet skulle kunna skilja, fast jag vet inte varför iofs.
Fast jag har som sagt bytt för något år sedan på den andra motorn utan problem.
Jag tror att jag lyckats slipa in dem någorlunda mot en halvrund fil samt har kört motorerna ett par timmar för att de ska nötas in, men motorn är precis lika slö för det. Himla knepigt. Det skulle vara om det ena kolet blev aningens glapt så det kan vibrera eller något sådant?
Man kan väl tänka sig att hårdhet skulle kunna skilja, fast jag vet inte varför iofs.
Re: Motorkol, 24V vs 230V?
Lyckades kombinera ihop de två längsta original-kolen och se på tusan, motorn blev stark som en oxe igen.
Jag får väl krypa till korset och beställa original, till överpris.
Jag får väl krypa till korset och beställa original, till överpris.
Re: Motorkol, 24V vs 230V?
Kol tillverkas i olika hårdhet och sammansättningar. I dom flesta fall är det viktigast att storlek och längd är korrekt. Glöm inte heller shunttråden så inte det går ström i kolfjädrarna.