Motorkol, 24V vs 230V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 7929
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Motorkol, 24V vs 230V?

Inlägg av Gimbal »

Den gamle robotklipparen behövde ett kolbyte på höger hjulmotor, så hittade några reservkol till okänd apparat i bra-ha-lådan som filades till och sattes dit.
Nu går motorn igen men den är svag, väldigt svag. Klipparen tar sig fram på platt mark men blir det lite motlut så tar det stopp.

Har gjort samma manöver på den andra motorn tidigare och den är urstark.

Kan det skilja på kolens egenskaper om de är avsedda för 24V eller en 230V-maskin? Jag vet ju inte riktigt var de kolen jag tog egentligen var avsedda för.
:humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Motorkol, 24V vs 230V?

Inlägg av Icecap »

Kolen har ingen "aning" om spänningen men strömmen är av betydelse antar jag.

Det ska väl i grunden inte vara förlust i kolen så kan det vara att kolen ligger fel eller är dåligt inslipna?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Motorkol, 24V vs 230V?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, den inre resistansen i 230VAC kan vara högre än för 24VDC kol. Såklart, eftersom det skiljer mycket i ström.
Det har med sammansättningen att göra, det är ju inte ren grafti.

Lågapänningskol kan tom ha kopparpulver I blandningen.
Det kan alla iofs, det har med strömstyrkan att göra.

Sedan är det passform, kontaktering osv som också påverka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorkol, 24V vs 230V?

Inlägg av Glenn »

De enda kol som är speciella är sådana som ska överföra mycket höga effekter, typ startmotorkol. I övrigt är det bara storlek och form som skiljer.

Iaf var det så nån renoveringsfirma (för motorer) förklarade det för mej när jag skulle köpa kol till en fläktmotor i en bil för många år sedan.
Gimbal
Inlägg: 7929
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motorkol, 24V vs 230V?

Inlägg av Gimbal »

Originalkolen var kopparfärgade, de kanske hade kopparpulver i sig?
Fast jag har som sagt bytt för något år sedan på den andra motorn utan problem.

Jag tror att jag lyckats slipa in dem någorlunda mot en halvrund fil samt har kört motorerna ett par timmar för att de ska nötas in, men motorn är precis lika slö för det. Himla knepigt. Det skulle vara om det ena kolet blev aningens glapt så det kan vibrera eller något sådant? :humm:

Man kan väl tänka sig att hårdhet skulle kunna skilja, fast jag vet inte varför iofs.
Gimbal
Inlägg: 7929
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motorkol, 24V vs 230V?

Inlägg av Gimbal »

Lyckades kombinera ihop de två längsta original-kolen och se på tusan, motorn blev stark som en oxe igen.
Jag får väl krypa till korset och beställa original, till överpris.
hummel
Inlägg: 2268
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Motorkol, 24V vs 230V?

Inlägg av hummel »

Kol tillverkas i olika hårdhet och sammansättningar. I dom flesta fall är det viktigast att storlek och längd är korrekt. Glöm inte heller shunttråden så inte det går ström i kolfjädrarna.
Skriv svar