Kompressor, vad är problemet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av corrado95 »

Jag köpte en liten luftkomressor Boyu acq-003. När jag höll på med den så kom jag åt metallhöljet och märkte att där fanns spänning.
Den är försedd med en europlugg
Jag ohmmätte kontakten mot höljet, ingen kontakt. När jag körde den så mätte jag dels mot noll och mot fas. Alltså mot höljet. Det var 45 resp 90 volt
Kan någon säga vad som gör att det blir spänningsförande och varför olika mot noll o fas?
Är detta farligt?
Tror ni att konstruktionen är sån eller är det ett fel på mitt ex?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av metric »

Den är inte jordad som den ska.
Sitter det jordad propp på?
I vilket fall som helst ska du reklamera den.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av Mindmapper »

Låter inte vettigt med en europropp på en elpryll med metall åtkomlig.
Hur har du mät? Är det mätt med en högohmig multimeter kan det vara inducerad spänning.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av corrado95 »

metric skrev:Den är inte jordad som den ska.
Sitter det jordad propp på?
I vilket fall som helst ska du reklamera den.
En europlugg är inte jordad
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av corrado95 »

Mindmapper skrev:Låter inte vettigt med en europropp på en elpryll med metall åtkomlig.
Hur har du mät? Är det mätt med en högohmig multimeter kan det vara inducerad spänning.
Jo visst, Fluke 77
Den är CE-märkt
Made in China, såld i Thailand
Är detta livsfarligt? Det verkar ju som spänningen är inducerad.
Låt mig nämna en annan elsak jag skulle köpa här i Thailand. En matberedare märke Kenwood. När jag fick hem den så hade den en kontakt för UK. Pratade med företaget. Jo de skulle sända mig en adapter. Nej tack sa jag. Jo företaget förklarade att det var import ifrån UK, därför var det så. Sånt händer i Thailand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av SM7CZR »

corrado95 skrev:Den är CE-märkt
Made in China, såld i Thailand
Kan vara kapacitivt kopplat. Vilken nätspänning har du där?
CE-märkt...
China Export?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av prototypen »

Vad är spot due? Är det en diod så drar den bara ström på ena halvperioden och du får en osymmetrisk växelspänning som riskerar att mätta transformatorer (som bränns) anslutna på samma fas.

Protte
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av corrado95 »

SM7CZR skrev:
corrado95 skrev:Den är CE-märkt
Made in China, såld i Thailand
Kan vara kapacitivt kopplat. Vilken nätspänning har du där?
CE-märkt...
China Export?
220v
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av Marta »

Det kan mycket väl vara metallhölje på en apparat med europlugg, men däremot europlugg på en kompressor känns fel. Där är en kraftig motor med sina härvor som är svåra att ge förstärkt isolering. Är nog även en start/driftkonding som kan ha hyfsad kapacitans och dessutom inte uppfylla isolationskraven mot sitt hölje.

Hade det varit min och proceduren görbar hade jag bytt kabel mot en jordad och sett till att skydsledaren hade stadig kontakt med all berörbar metall.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av säter »

Jag har samma problem på mina Makita bandslipar.
Jag funderar på att bygga om till skyddsjord.

Prova med att vända stickproppen, och se om det blir bättre.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av prototypen »

Marta skrev:Det kan mycket väl vara metallhölje på en apparat med europlugg, men däremot europlugg på en kompressor känns fel. Där är en kraftig motor med sina härvor som är svåra att ge förstärkt isolering. Är nog även en start/driftkonding som kan ha hyfsad kapacitans och dessutom inte uppfylla isolationskraven mot sitt hölje.

Hade det varit min och proceduren görbar hade jag bytt kabel mot en jordad och sett till att skydsledaren hade stadig kontakt med all berörbar metall.

Marta, om du tittar på bilden så verkar det vara en elektromagnet som med 50Hz drar en membranpump.
Inget roterande, som en gammal Braun rakapparat, eller en tatueringsmaskin.

Protte
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av Marta »

Tydligen en liten membranpump då. Ber om ursäkt för att ha spridit bull.
Såg texten "cylinder, piston, rotator" och fick genast intryck av en halvstor kolvkompressor

Tittade lite noggrannare nu. Är ingen membranpump hellre. Det är en halvvågslikriktad ström genom en solenoid som drar ut den fjäderbelastade kolven. Ovanlig sak.
Senast redigerad av Marta 17 juni 2019, 13:05:17, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av säter »

Isolationsproblemet är väl det samma?
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av hsd »

Bollpump ??
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av E Kafeman »

Det är en membranpump. en kolv med två backventiler. Det är vanligt med dioden på detta viset på sådana pumpar.
"Motorn" är en spole som driver en kolvstång med återfjädrande fjäder i ena änden så där är inte mycket som kan gå fel men det är kinesprodukt av billigaste kvalitet så sladdar kan ha dålig isolering, om de har isolering alls, eller ligger sladdarna klämda mot metall-höljet. Detta är en typ av pump som vibrerar i sej självt rätt kraftigt så alla invändigt fritt hängda kablar kommer lossna. Det är bara en tidsfråga.
Att det det killar i fingrarna är bra indikering att det inte är som det ska och det kan bli allvarligt killl nästa gång.
Kabeldragning och motor är lätt att inspektera och mäta. Simpelt att byta kabel till en jordad. Kan vara extra intressant med fungerande jordning om pumpen ska användas i närhet av kraftigt ledande vatten typ akvarium-vatten där det kanske redan finns andra faror typ lysrör och doppvärmare som kanske är jordade. Tar man då både i pumpen och något metalliskt på akvariet kan det bli mycket kill.

Lossa bakgaveln och mät på spolarna relativt metallhöljet. Syna kablar efter skador. I värsta fall är det spolen som läcker ström direkt till höljet. Byt kabeln till en med välansluten jord och kör pumpen så länge den håller.
Skriv svar