Koppla ur elsaker när det åskar ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Bo.Siltberg »

nybörjarnörd skrev:Inatt åskade det rejält här i Stockholm....bor man på landet har man antagligen inget överspänningsskydd och bör dra ur elprylarna när det åskar. Hur är det i modern stadsbebyggelse ? Vad är fakta och vad är myt ?
Fakta på var Tor ämnar hälsa på, och hur hårt han bankar på dörren kan du inte få. Där är nog alla utsatta för en risk, men risken är betydligt mindre i tätort pga att det är många som delar på överspänningen från indirekta nedslag, och det finns många byggnader som delar på risken för direkta nedslag. Detta är vedertaget och syn t.ex på vilken typ av skydd som rekommenderas, lite mindre i tätort och kraftigare skydd på landsbygd. Det är sällan man i praktiken behöver något skydd i tätort. Men det kan vara värt att höra med grannar och låta erfarenheten för hur utsatt just detta område är för överspänningar styra. Sedan beror det på den egna anläggningen också. Om man har kvar sin teleledning så ökar den risken för skador från indirekta nedslag kanske 100 ggr.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av helmut »

Två modem på den tiden jag körde men kabel har gått sönder. Annars har jordfelsbrytaren kopplat ifrån ett par gånger. Fick rådet av en elkille att koppla in kyl, frys och larm före jordfelsbrytaren. Skulle visst inte vara helt ovanligt att jordfelsbrytaren kunde lösa ut. Var visst något med att blixten kunde gå ner i vattenledningen och fjärrvärmerören?
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Hur gammal var den elkillen? När krav på JFB infördes år 2000 för alla uttag i bostäder så kunde man inte längre lägga kyl/frys utanför. Och på den tiden det var tillåtet så var JFBerna av en äldre typ som var betydligt mer känsliga för störningar. Så idag lägger man JFB över hela huset. Det är ganska meningslöst att försöka skydda sig mot åskan då den kan slå sönder precis vad som helst. Bättre då med larmövervakning av värme och frys etc.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Gimbal »

Men man kan väl lägga en egen jfb för kylen och frysen.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Vad skulle man tjäna på det?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Glenn »

..Att när exempelvis motorvärmarkabeln utanför blir våt och löser ut JFB första dagen du är på mallorca så klarar sej alla varorna i kylen och frysen.

Lite samma anledning som att man la kyl/frys utanför JFB förr.
Shimano
Inlägg: 40
Blev medlem: 22 april 2019, 13:13:05

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Shimano »

Dom flesta vitvaror har någon form av läckström till jord, även om det bara är 4-5mA så blir det till slut små marginaler när man lagt ihop alla.

https://www.kamiclightsafety.com/images ... ktion1.pdf

När det gäller urkoppling vid åska så är det säkert klokt om man bor på landsorten med luftledningar, jag har bott i storstad hela mitt liv och aldrig kopplat ut något, och inte heller råkat ut för några haverier.

Det har kanske hänt någon gång att ett blixtnedslag har slagit ut en lindningsomkopplare på någon nättransformator, vilket i sin tur har gjort att spänningen på elnätet till kunderna har blivit väldigt hög innan skydden har löst ut, men det är inte särskilt vanligt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Teknikern »

Jag bor ju ute på landet, dessutom på en grusås som har en stor järnmalmsfyndighet under sig-vid sidan av sig och grusåsen är dessutom klassad som ett stort vattenmagasin så jordfelsbrytare är uteslutet här. Jag kan garantera att det känns rejält om man tar i duschblandaren och står barfota på källargolvet och det är inget någon kan göra något åt, man lär sig leva med anläggningens små egenheter.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Olle61 »

Jag jobbade tidigare på en industri. Den var tillbygd i etapper, det fanns en äldre och en nyare del och de hade separata elmatningar. Sedan var det draget nätverkskabel mellan delarna. Det var standard att det gick sönder någon ethernethub varje sommar. Inte landsbygd utan industriområde i en småstad.
DennisCA
Inlägg: 2280
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av DennisCA »

Då vi bodde i lägenhet drog vi aldrig ur. Nu då vi bor på landet så drar vi ur TV, datorer, modem och routrar. Vi har aldrig haft sönder någonting p.g.a. åskan, och även här på landet där vi bor så har vi nedgrävda ledningar så det hjälper väl.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av mrfrenzy »

Teknikern skrev:Jag bor ju ute på landet, dessutom på en grusås som har en stor järnmalmsfyndighet under sig-vid sidan av sig och grusåsen är dessutom klassad som ett stort vattenmagasin så jordfelsbrytare är uteslutet här. Jag kan garantera att det känns rejält om man tar i duschblandaren och står barfota på källargolvet och det är inget någon kan göra något åt, man lär sig leva med anläggningens små egenheter.
Det går absolut att åtgärda, kallas för potentialutjämning. Gör man det korrekt så har hela byggnaden gemensam jordpotential och jordfelsbrytaren fungerar utan problem.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Glenn skrev:..Att när exempelvis motorvärmarkabeln utanför blir våt och löser ut JFB första dagen du är på mallorca så klarar sej alla varorna i kylen och frysen.

Lite samma anledning som att man la kyl/frys utanför JFB förr.
Därför är rekommendationen idag att separera riskgrupper från känsliga grupper och ge dem varsin JFB. Riskgrupper är bl.a allt utomhus. Den gamla rekommendationen om att skydda kylen separat är minst 20 år gammal. Tekniken går framåt! Det är helt enkelt inte kostnadseffektivt att ge kylen en helt egen JFB då den idag utan problem kan dela JFB med halva huset.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Teknikern »

mrfrenzy skrev:
Teknikern skrev:Jag bor ju ute på landet, dessutom på en grusås som har en stor järnmalmsfyndighet under sig-vid sidan av sig och grusåsen är dessutom klassad som ett stort vattenmagasin så jordfelsbrytare är uteslutet här. Jag kan garantera att det känns rejält om man tar i duschblandaren och står barfota på källargolvet och det är inget någon kan göra något åt, man lär sig leva med anläggningens små egenheter.
Det går absolut att åtgärda, kallas för potentialutjämning. Gör man det korrekt så har hela byggnaden gemensam jordpotential och jordfelsbrytaren fungerar utan problem.
Nja, så enkelt är det inte med en fastighet där det ingår flera byggnader och ett nätverk av signalkablar och annat kul. Det enda som har personskydd och är potentialutjämning är spa-badet, dessutom är det saltvatten i det så där fanns aldrig tveksamheter men det är ju en egen modul som bara har elmatning och inget annat.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Gimbal »

Bo.Siltberg skrev:
Glenn skrev:..Att när exempelvis motorvärmarkabeln utanför blir våt och löser ut JFB första dagen du är på mallorca så klarar sej alla varorna i kylen och frysen.

Lite samma anledning som att man la kyl/frys utanför JFB förr.
Därför är rekommendationen idag att separera riskgrupper från känsliga grupper och ge dem varsin JFB.
Ja det var ju det som var poängen.
Polytron
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 december 2014, 08:36:23

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Polytron »

Jag installerade överspänningsskydd efter ett inslag i Plus (på Sverker-tiden!) där nån slags brandingenjör berättade om hur många bränder som antagligen berodde på åska som orsakat överslag i kopplingsdosor.
Efter ett sådant överslag kan det ligga och småpyra i veckor innan det till slut slår eld och i värsta fall brinner hela huset ner.
Jag tyckte inte det var hela världen att jag fick köpa nya modem ibland men huset vill jag gärna ha kvar!
Så, grovskydd vid elmätaren i stolpen (luftledning...), mellanskydd i varje central och finskydd direkt i uttagen vid datorer & TV.
Dessutom ett teleskydd i elcentralen närmast inkommande teleledning.
Jag har sedan dess (>10 år) aldrig dragit ut en pryl vid åskväder och ingenting har gått sönder.
Skriv svar