Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av helmut »

Jobbar ibland på båtar och har då lagt märke till att en gul lampa blinkar i masinrummet frågade en kille vad lampan var till för och fick förklaringen att den indikerade jordfel. Efter en koll på en milliampermätare konstaterade vi att det var en skitspänning som utlöste jordfelsvarnaren. Efter att vi tryckt på återställningsknappen slocknade lampan.
Tydligen är det så på fartyg att strömmen inte bryts vid jordfel utan besättningen måst själva bryta strömmen där det kan finnas ett jordfel. Typ kaffebryggare, mikro eller annan apparat som inte är konstruerad för att användas i ett fuktigt fartyg.
Någon som har koll på varför inte jordfelsbrytaren bryter spänningen i ett fartyg och om indikeringen för jordfel borde innebära att apparaterna blir livsfarliga vid jordfel.
Vanligaste felet är oftast att tvättmaskinen indikerar jordfel eller att vi tappar en skarvsladd som försvinner i vattnet som ligger och skvalpar i kölsvinet.
Verkar som besättningen tycker att största risken med jordfel och krypströmmar är att det kan uppstå galvaniska strömmar som löser upp plåten i båten som i sin tur försvinner i ett moln av rost?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av danei »

Det är väl flytande jord på båtarna i fråga. Då är ett jordfel inte farligt. Det blir inte farligt fören du får två fel. Därför har man en kontinuerlig övervakning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av säter »

helmut skrev:Tydligen är det så på fartyg att strömmen inte bryts vid jordfel utan besättningen måst själva bryta strömmen där det kan finnas ett jordfel.
Det är lika på vissa industrier, bara en lampa.
I alla fall när det är 500V nät.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av Glattnos »

danei skrev:Det är väl flytande jord på båtarna i fråga.
:rofl
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av ojz0r »

Om du vill läsa på lite mer om olika jordningssystem så brukar det kalls "IT".
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av 4kTRB »

Det är väl först när de ankrar båten de får riktig jord?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av TomasL »

Nja, det får de knappast, först när landström kopplas in blir fartygen jordade, möjligtvis, dock inte nödvändigtvis.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av nifelheim »

Ska dom absolut inte bli, bara när dom står på land.
Kopplar du ihop elverkets skyddsjord med fartyget i vattnet blir hela fartyget ett jordtag för elnätet,
med strömmar som äter upp skrov, axel, propeller osv.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?

Inlägg av GFEF »

nifelheim

> elverkets skyddsjord med fartyget i vattnet hela fartyget ett jordtag för elnätet,
>med strömmar som äter upp skrov, axel, propeller osv.

Därför används transformatorer som elektriskt isolerar fartyget från elnätet land.

Enligt normer skall elnätet nära mjölig beröring människor vara direkt jordat.

För vanliga elnätet innebär detta 230[V] mellan en fasledare och neutralledare.
Neutralledare är direkt ansluten till elnätets jordtag.

Detta medför att max spänning som kan finnas blir lika med spänning mellan fasledare-neutralledare.
Högre spänning avleds till jordtag endera neutralledare direkt eller bakvägen fasledare-transformator lindning.

På ett fartyg vill man INTE ha någon "vagabonderande strömmar" i skrovet.
Därför är elnätet ansluten till skrovet endast via en mycket hög impedans (motstånd) för jordfel indikering.
Felströmmar via jordfelsindikering skall vara lägre än jordfelsbrytare bryter på.
Därför skall en jordfelsbrytare inte fungera i fartygs elnät.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m
Skriv svar