Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Jobbar ibland på båtar och har då lagt märke till att en gul lampa blinkar i masinrummet frågade en kille vad lampan var till för och fick förklaringen att den indikerade jordfel. Efter en koll på en milliampermätare konstaterade vi att det var en skitspänning som utlöste jordfelsvarnaren. Efter att vi tryckt på återställningsknappen slocknade lampan.
Tydligen är det så på fartyg att strömmen inte bryts vid jordfel utan besättningen måst själva bryta strömmen där det kan finnas ett jordfel. Typ kaffebryggare, mikro eller annan apparat som inte är konstruerad för att användas i ett fuktigt fartyg.
Någon som har koll på varför inte jordfelsbrytaren bryter spänningen i ett fartyg och om indikeringen för jordfel borde innebära att apparaterna blir livsfarliga vid jordfel.
Vanligaste felet är oftast att tvättmaskinen indikerar jordfel eller att vi tappar en skarvsladd som försvinner i vattnet som ligger och skvalpar i kölsvinet.
Verkar som besättningen tycker att största risken med jordfel och krypströmmar är att det kan uppstå galvaniska strömmar som löser upp plåten i båten som i sin tur försvinner i ett moln av rost?
Tydligen är det så på fartyg att strömmen inte bryts vid jordfel utan besättningen måst själva bryta strömmen där det kan finnas ett jordfel. Typ kaffebryggare, mikro eller annan apparat som inte är konstruerad för att användas i ett fuktigt fartyg.
Någon som har koll på varför inte jordfelsbrytaren bryter spänningen i ett fartyg och om indikeringen för jordfel borde innebära att apparaterna blir livsfarliga vid jordfel.
Vanligaste felet är oftast att tvättmaskinen indikerar jordfel eller att vi tappar en skarvsladd som försvinner i vattnet som ligger och skvalpar i kölsvinet.
Verkar som besättningen tycker att största risken med jordfel och krypströmmar är att det kan uppstå galvaniska strömmar som löser upp plåten i båten som i sin tur försvinner i ett moln av rost?
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Det är väl flytande jord på båtarna i fråga. Då är ett jordfel inte farligt. Det blir inte farligt fören du får två fel. Därför har man en kontinuerlig övervakning.
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Det är lika på vissa industrier, bara en lampa.helmut skrev:Tydligen är det så på fartyg att strömmen inte bryts vid jordfel utan besättningen måst själva bryta strömmen där det kan finnas ett jordfel.
I alla fall när det är 500V nät.
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
danei skrev:Det är väl flytande jord på båtarna i fråga.
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Om du vill läsa på lite mer om olika jordningssystem så brukar det kalls "IT".
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Det är väl först när de ankrar båten de får riktig jord?
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Nja, det får de knappast, först när landström kopplas in blir fartygen jordade, möjligtvis, dock inte nödvändigtvis.
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
Ska dom absolut inte bli, bara när dom står på land.
Kopplar du ihop elverkets skyddsjord med fartyget i vattnet blir hela fartyget ett jordtag för elnätet,
med strömmar som äter upp skrov, axel, propeller osv.
Kopplar du ihop elverkets skyddsjord med fartyget i vattnet blir hela fartyget ett jordtag för elnätet,
med strömmar som äter upp skrov, axel, propeller osv.
Re: Varför saknar fartyg jordfelsbrytare?
nifelheim
> elverkets skyddsjord med fartyget i vattnet hela fartyget ett jordtag för elnätet,
>med strömmar som äter upp skrov, axel, propeller osv.
Därför används transformatorer som elektriskt isolerar fartyget från elnätet land.
Enligt normer skall elnätet nära mjölig beröring människor vara direkt jordat.
För vanliga elnätet innebär detta 230[V] mellan en fasledare och neutralledare.
Neutralledare är direkt ansluten till elnätets jordtag.
Detta medför att max spänning som kan finnas blir lika med spänning mellan fasledare-neutralledare.
Högre spänning avleds till jordtag endera neutralledare direkt eller bakvägen fasledare-transformator lindning.
På ett fartyg vill man INTE ha någon "vagabonderande strömmar" i skrovet.
Därför är elnätet ansluten till skrovet endast via en mycket hög impedans (motstånd) för jordfel indikering.
Felströmmar via jordfelsindikering skall vara lägre än jordfelsbrytare bryter på.
Därför skall en jordfelsbrytare inte fungera i fartygs elnät.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m
> elverkets skyddsjord med fartyget i vattnet hela fartyget ett jordtag för elnätet,
>med strömmar som äter upp skrov, axel, propeller osv.
Därför används transformatorer som elektriskt isolerar fartyget från elnätet land.
Enligt normer skall elnätet nära mjölig beröring människor vara direkt jordat.
För vanliga elnätet innebär detta 230[V] mellan en fasledare och neutralledare.
Neutralledare är direkt ansluten till elnätets jordtag.
Detta medför att max spänning som kan finnas blir lika med spänning mellan fasledare-neutralledare.
Högre spänning avleds till jordtag endera neutralledare direkt eller bakvägen fasledare-transformator lindning.
På ett fartyg vill man INTE ha någon "vagabonderande strömmar" i skrovet.
Därför är elnätet ansluten till skrovet endast via en mycket hög impedans (motstånd) för jordfel indikering.
Felströmmar via jordfelsindikering skall vara lägre än jordfelsbrytare bryter på.
Därför skall en jordfelsbrytare inte fungera i fartygs elnät.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m