Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Jag klurar vidare angående elen i mitt hus.
Har fått hjälp att byta central men jag tycker lite skumma saker krånglar. Har kontaktat riktig elektriker men vill lära mig själv då jag inte fattar om det är jag som har dålig koll eller om han som hjälpt mig tabbat sig.

Bilden visar hur jag tror det är tänkt att vara kopplat.
När jag kör tvättmaskin och torktumlare löser varmvattenberedarsäkringen ut. (nr13).
Det enda den borde ha gemensamt med tvättmaskinen är att sladdarna ligger i samma hölje ner till källaren. (tänker jag).
Tänker jag fel?

Tvättmaskinen går dock när säkring 13 (märkt varmvatten) gått men torktumlaren i samma uttag visar skumma felkoder.

Någon idé?

Funderar på att slå av all ström och öppna elcentralen och bara kolla om färgerna på sladdarna stämmer utan att röra. Det borde väl vara lugnt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av konig7070 »

Bäst är nog om du bryter strömmen helt och öppnar både central och alla dosor och kollar hur det faktiskt är kopplat, se bara till att mäta så att allt i dosorna är spänningslöst innan du börjar dra i trådarna för att se hur det är kopplat.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av Bo.Siltberg »

Din skiss motsvarar inte din beskrivning och inte heller det du beskriver i din förra tråd.
Om man ska gå på dina symptom som du beskriver här så skulle det kunna se ut så här:
Bakmatning VVB-TM.jpg
L3 (säkring nr 14) används inte, utan uttaget till TM och TT går på L1 och L2 så som jag ritat med svarta streck.
På din beskrivning låter det som att de två brunnarna i uttaget går på olika säkringar.
Det blir sina symptom förklarliga. Med säkring 13 bruten får du en bakmatning via säkring 12, via VVBn och till uttagsbrunnen för TT så som den gröna streckade linjen visar. VVBn och TT blir alltså seriekopplade mellan 230 V.
Så du bör titta under huven för att reda ut hur det är kopplat. Det är ingen normal eller rekommenderad lösning utan det är nån lägre utbildad som varit i farten. Det är ofarligt att lätta på locket till en modern normcentral. Du kan för övrigt se det mesta i kopplingsdosan utan att behöva titta i centralen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av tokfan »

Bo.Siltberg skrev:Din skiss motsvarar inte din beskrivning och inte heller det du beskriver i din förra tråd.
Om man ska gå på dina symptom som du beskriver här så skulle det kunna se ut så här:
Bakmatning VVB-TM.jpg
L3 (säkring nr 14) används inte, utan uttaget till TM och TT går på L1 och L2 så som jag ritat med svarta streck.
På din beskrivning låter det som att de två brunnarna i uttaget går på olika säkringar.
Det blir sina symptom förklarliga. Med säkring 13 bruten får du en bakmatning via säkring 12, via VVBn och till uttagsbrunnen för TT så som den gröna streckade linjen visar. VVBn och TT blir alltså seriekopplade mellan 230 V.
Så du bör titta under huven för att reda ut hur det är kopplat. Det är ingen normal eller rekommenderad lösning utan det är nån lägre utbildad som varit i farten. Det är ofarligt att lätta på locket till en modern normcentral. Du kan för övrigt se det mesta i kopplingsdosan utan att behöva titta i centralen.
Förra tråden var en annan fundering om andra säkringar i stugan.
Enda dosan jag skruvat upp är den där en sladd (svart) kopplas vidare direkt till tvättmaskin och torktumlare uttaget. En sladd går alltså raka vägen dit från centralen.
Får se om jag hinner kika imorgon. Ska bli spännande att se vad det är frågan om.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av tokfan »

Såhär ser det ut i dosorna. Ritade bild igen.

Du hade rätt med säkring 14. Den går ju ingenstans.
Säkring 13 måste gå rakt till tvättmaskin då endast den fungerar när trefasbrytaren är avslagen.
När jag slår på trefasbrytaren lyser tvättmaskin å torktumlare fast bara säkring 12 är uppe.
De måste då matas via varmvattenberedare som du nämnde.

Det måste väl bara vara att byta plats på svarta och grå sladden i trefasbrytaren?
Då går alla säkringar till en egen sak.
Säkring 14 blir använd och avlastar fasen som nu går till både TT och vv och alltid varit överbelastad sedan vi flyttade till huset för 6 år sedan.
(detta problem med tvättmaskinerna uppstod sedan jag fick hjälp att koppla för någon vecka sedan).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av konig7070 »

Är numrering på säkringarna i din bild rätt, du bör använda två säkringar bredvid varandra till VVB. Och helst ska det vara en 2-polig säkring som frånkopplar båda faserna vid fel.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av Bo.Siltberg »

tokfan skrev:Det måste väl bara vara att byta plats på svarta och grå sladden i trefasbrytaren?
Det är en förbättring.
Men vill man göra det ännu bättre så gör man två separata grupper och två gruppledningar till vardera VVB och TM/TT. Du kan ju behöva en tvåfasgrupp även till TM/TT om dessa ska gå samtidigt.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av tokfan »

konig7070 skrev:Är numrering på säkringarna i din bild rätt, du bör använda två säkringar bredvid varandra till VVB. Och helst ska det vara en 2-polig säkring som frånkopplar båda faserna vid fel.
I skåpet står det 12,13 varmvatten. 14 tvättmaskin
Men det är inte kopplat så i verkligheten.

Skulle ju kunna flytta i skåpet så det blev så men törs inte peta där då folk säger att man inte ska det.

Om man ändå har varmvatten på 2 separata säkringar kan man väl lägga dom på 12 å 14 så länge genom att bara koppla om/rätt i brytaren i källaren?
Sedan får man väl be elektrikern att fixa 2-pol säkring i centralen.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av Nerre »

Om du har en 2-faslast så är det inte korrekt att lägga den på två olika säkringar som inte sitter precis intill varandra. Att lägga den på 12 och 14 är alltså inte att rekommendera.

Som det har nämnts i tråden ska det helst vara två "ihopkopplade" säkringar så att bägge faserna bryts samtidigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av mrfrenzy »

Det är extremt viktigt att ha tvåfas/trefasgrupper bredvid varandra (och helst i tvåpoliga/trepoliga säkringar).

Om du exempelvis skulle koppla in torktumlare och tvättmaskin på varsin fas i en tvåfasgrupp som är ansluten till säkring 12 och 15 så kommer noll-ledaren att brinna upp!
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av tokfan »

mrfrenzy skrev:Det är extremt viktigt att ha tvåfas/trefasgrupper bredvid varandra (och helst i tvåpoliga/trepoliga säkringar).

Om du exempelvis skulle koppla in torktumlare och tvättmaskin på varsin fas i en tvåfasgrupp som är ansluten till säkring 12 och 15 så kommer noll-ledaren att brinna upp!

Jag slarvtänkte sist jag skrev.
Jag flyttade bara tvättmaskinen till säkring 14 som det står i centralen.(flyttade en tråd i en dosa).
Då sitter båda faserna till varmvatten bredvid varandra också utan någon tvättmaskin i serie på nr 13.
Resten får ett proffs kolla på.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Dagens elfråga. Nybörjare elektriker

Inlägg av helmut »

Har köpt både en ny induktionsspis och en ny tvättmaskin.
I anvisningen står det att maskinerna ska kopplas in på trefasuttag med 400 volt
Kollade på induktionsspisen och ser att de två plattorna till vänster ska kopplas till en fas och en nolla.
plattorna till höger ska kopplas in till fas två och en nolla. Vilket innebär att induktionsspisen ska gå på två gånger 230 volt. Skulle jag koppla in till två faser och missa att koppla in till nollan skulle min spis gå upp i rök.
Exakt samma koppling till min tvättmaskin som har två värmeelement varför ena elementen plus elektroniken ska kopplas till fas ett och nolla.
Det andra elementet ska kopplas till fas två och nolla. Lika med två gånger 230 volt. Samma här skulle jag koppla till två faser och inte ansluta till nolla går även tvättmaskinen upp i rök.
Jag saknar en nolledning på din kopplingsskema?
Skriv svar