Byta till digitala mätare på PS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VresiBerba
Inlägg: 36
Blev medlem: 3 mars 2013, 14:22:26

Byta till digitala mätare på PS

Inlägg av VresiBerba »

Tänkte byta mätare på mitt PS för bättre översikt men är lite osäker på hur jag skall koppla.

Bild

Så här ser det ut på insidan.

Bild

Skall jag bara koppla dom lite tjockare kablarna rätt över terminalerna på insidan?

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Byta till digitala mätare på PS

Inlägg av mrfrenzy »

Först behöver du läsa bruksanvisningen.
Behöver amperemätaren en isolerad matning eller kan den drivas av samma enhet som den ska mäta på?

Sedan ska förmodligen utgången seriekopplas med dom grova kablarna.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Byta till digitala mätare på PS

Inlägg av Bjaellerud »

Det följer med bruksanvisningar, med inkopplingsanvisningar, för olika alternativ, med dessa mätare, har själv köpt sådana från Kina sajter.
De funkar utmärkt.
Voltmetern är enklast att koppla in, finns med två trådar eller med tre trådar. Syns inte vilken du har.
Två trådig slutar visa under c:a 4 V, finns en tredje tråd kan du mata den med ostabbad spänning, eller bygga till med en LM7812 på ostabbat spänning. Den kan även då driva Amp mätaren.

Ampmätaren blir lite klurig då den ju orsakar ett spänningsfall, som minskar stabiliteten på nätagget i övrigt.
Kopplar du den före stabiliseringen i nätagget kommer den att visa en viloström som stabiliseringsskretsarna drar.
den analoga ampmätaren är så grov att så låga strömmar inte syntes.

Roy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta till digitala mätare på PS

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och är det en tvåtråds kan man med ett skalpellsnitt få den att bli en tre-tråds och visa hela vägen ner till noll.
Skriv svar