Mäta elförbrukning i realtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Jag har sedan jag skaffade elbil fått lite problem att huvudsäkringen går för ofta. Kombinationen något av tvättmaskin/torkskåp/fritös/spis/ugn/micro/varmvatten och elbilsladdning samtidigt är det jag vill komma åt. Då jag kommer från datavärlden tycker jag det borde vara självklart att jag i realtid kan läsa av förbrukningen på respektive fas för att i första läget logga vad som händer, hur ofta problemet faktiskt uppstår och så vidare för att i nästa läge med någon typ av lastvakt/lastbalansering med hjälp av modbus kunna säg åt elbilsladdaren och kanske luftvärmepumpen att pausa några minuter och sedan göra ett nytt försök eller så fort strömmen räcker till. Jag inbillar mig att det är ytterst få minuter på dygnet problemet uppstår och att det borde kunna gå att lösa. Provade eons 100 koll med optiskt öga när den kom men den kändes inte tillräckligt detaljerad.

Jag vet att det finns alternativ men jag vill lösa detta ungefär som jag beskrivit ovan.

De alternativ som många föreslår har redan blivit diskuterade och nerröstade.
1. Höj huvudsäkringen, tidigare var det säkra upp för worst case som var principen men idag skulle jag då behöva 32 ampere och då sticker kostnaden rejält (jag har 20 nu).
2. Sänk inställningen på billaddaren, ofta räcker natten till men ibland behöver man bilen på kvällen och det känns dumt att inte utnytta max tillgängligt så länge det finns.
3. Sätt en mätare som kollar totalförbrukning och sen skickar signaler som lastvakt, löser problemet men om en fas ligger hårt och övriga två vilar så missar man ju lite.

Har tittat på Schneiders Resi9 men blev avrådd då det inte skulle lösa mitt problem fullt ut.
Idag kanske det fortfarande är ovanligt att jobba så här men om 5-10 år bör de flesta kunna förvänta sig det. Samtidigt så ser man ibland projekt på nätet det människor verkar göra ungefär det jag vill göra så det borde inte vara omöjligt. Om det kostar 10-20.000 initialt är jag beredd på, får se det lite som läropengar och en slant får bokföras på pryl och nöjeskontot.

Tacksam för alla tips och råd, gärna med länkar till andra projekt eller lämpliga produkter!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har inget bra tips på mätning, men lite info om din laddare vore ju bra. Laddar den på trefas? Vissa modeller har ju inbyggd effektvakt.

När du springer ut för att byta säkring, är alla tre glödheta eller bara en?
Ifall det bara är den som löst ut som är varm så har du snedfördelning.
Var till exempel tvättmaskinen igång på den fasen som löste ut så flyttar du tvättmaskinen till den av dom andra två faserna som har kallast säkring.
Efter 1-2 upprepningar brukar problemet vara löst.

Observera att en gängsäkring klarar rejäl överbelastning upp emot en halvtimme innan den löser ut så det är nog inte bara minuter det handlar om.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av grym »

du ska inte kolla elförbrukningen, du ska kolla strömmen i varje fas, (som kan vara högre tack vare inf'duktiv eller kapacitiv belasting)
en strömtransformator på varje fas och du kan mäta enkelt smidigit och funkis, sedan ska du göra något av dina mätvärden, det är här man ska fundera extra vad man kan och vill göra
H.O
Inlägg: 5686
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av H.O »

Håller med mrfrenzy, det borde gå att reda ut utan avancerad mätt/loggutrustning men hur mycket ström drar laddaren och är det en 1- eller 3-fas apparat? Om det är en 1-fas så kanske du skall överväga att byta laddare istället.

Med det sagt... själv har jag har en SDM630 energimätare som med hjälp av en strömstrafo på varje fas kan ge all tänkbar information - antingen direkt i sin display eller över MODBUS. Den kan inte ensam logga data eller agera baserat på uppmätta värden men det finns externa apparater för det.

https://www.energibutiken.se/sv/elmatar ... ct-v2.html
https://www.energibutiken.se/sv/datalog ... ogger.html

SDM630 har jag en själv, externa loggern har jag ingen erfarenhet av.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Haralt »

tomasb,

Din elbilsladdare belastar den 1 fas eller alla tre faserna? Alltså om den är 1-fas-laddare eller 3-fas-laddare.

Är det en elbilsladdkabel med tegelsten på kabekl som du ansluter till ett vanligt 230 Volts uttag? Eller en ordentlig väggladdbox?

Att öka mätarsäkring till 32 A är troligen mycket dyrt, om du laddar i ett enfamiljshus. Mätarskåpen är dimensionerade för högst ha 25 A mätarsäkring, även servis-ledningen är då dimensionerad för max 25 A. Ska du öka till 32 A, blir det att byta dessa två. Grävarbete för byte av servis-ledningen är inte heller gratis.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Elman »

Carlo gavazzi har en fin mätare med Rj45 modbus direkt själv kör jag smd630 med rs485 Rj45
Då jag missat den fanns .

Då får man koll på lasterna, en energi analysator
Tycker man att det är dyrt skall man betänka att det är 3 ampermärtare, 3voltmätare frekvensmräknare mm rs485 till rj45.. i den lila lådan . När man mäter för styra strömmar är det Modbus som gäller
Och inte m-bus som en del säljare tror är samma detta protokoll är bara för mätinsamling och för långsamt.

Kolla även in ferroamp en pryl som lastbalanserar så om man startar en 1fas last smetar den ut lasten till dom andra faserna. Oavsett vilken fas kasten är inkopplad på.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Knut »

Kanske detta är av intresse?
https://openenergymonitor.org/

Dvs om man är inne på lite mer DIY...

Kör själv elbil men har ännu inte haft några problem med överbelastning. Så jag har inte funderat så mycket på just detta problem. Laddar mest på timer mitt i natten och på jobbet.

/Knut
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av stenD »

danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av danielr112 »

Jag kör sdm630 och har flera själv. Har en esp8266 som plockar datan.
https://diytechandrepairs.nu/esp8266-to ... d-to-mqtt/
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Sverige »

Man kan högst ha 25A huvudsäkring på gänga II. Nästa steg är 35A, gänga III.
(32A abonnemang finns inte.)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad jag kan förstå har TS ett par stora laster, en är laddaren till bilen! Den behöver inte kontinuerligt ström, så en nedtrappning av den, när annan last kommer in, vore bra med automatik. OK Tidur är ett sätt.
Men visst borde man kunna dra ner laddning när andra enheter drar ström!
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Anders Olsson »

Steg 1 är som tidigare talare nämnt att kolla att lasten i dagsläget är jämnt fördelad mellan faserna.
Det kan mycket väl räcka att byta fas på några av dina förbrukare för att lösa problemen.

Kvarstår problemen så är nog en laddbox med lastbalansering den bästa lösningen.
Den gör precis det du är ute efter, nämligen att övervaka strömmen genom dina huvudsäkringar och justera laddströmmen så att huvudsäkringarna inte överbelastas. Här är ett exempel på en sådan laddbox: https://chargestorm.se/laddstationslosn ... lansering/

Något mellanting skulle vara att installera en effektvakt som stänger av utvalda laster när strömmen genom huvudsäkringarna blir för stor.
Det var en vanlig lösning för en massa år sedan när man fick bidrag för att gå över från elvärme till andra uppvärmningskällor villkorat med att man säkrade ner.
Här är en typisk sådan grunka: http://www.lsi.se/data/elsave/datablad_ ... evk63a.pdf
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Hej! tack för alla svar. Laddaren är 3-fas och kom med bilen. (Keba P-30) Den går att ställa in på ganska många sätt. Just nu ligger på 13 ampere 3-fas för att hitta en balans mellan hur långt tid det tar och vad jag har tillgängligt. Ett alternativ var att gå ner på två faser och köra 10 ampere men då ökar ju tiden lite. Vad jag förstått har den inte direktstöd för lastvakt fullt ut, men kan ändå ta emot input. Med hjälp av modbus ska man kunna skicka en signal som som stänger av laddningen vid t.ex. överbelastning så kan resten av systemet avgöra om belastningen för tillfället är för hög så bör man kunna komma vidare.
https://bee.se/webbshop/laddbox-37-22-kw-med-uttag/
Oavsett box måste det ju fortfarande finnas något som avgör när den ska stänga ner? Det är den delen jag är mest intresserad av. Finns det bara ett protokoll som levererar datainformation får man väl i värsta fall annars skriva programmet för att logga själv.
Det är oftast fas 2 (den i mitten) som går, men inte alltid och den är väldigt varm, har inte jämfört med övriga men det ska jag göra nästa gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Ja om dom andra två är kalla nästa gång så är det som sagt enkelt att flytta över någon belastning dit. Förhoppningsvis löser det problemet.

Annars har laddboxen en ingång X1 som pausar laddningen.
Man kan köpa en färdig effektvakt och koppla dit, eller bygga en egen lösning med tre strömtrafo och någon form av logik.
Eller så kan man göra en riktigt enkel sak med en termostat som slår till om säkringslådan överstiger tex 30 grader.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Prova att skifta faserna som laddboxen är ansluten till.
Alltså den fas som idag huvudsäkringen löser ut på.
Då boxen endast använder 1-fas vid lägsta inställningen, så är det sannolikt att du har många andra förbrukare på den fasen, sk lastbalansering.
Men den vill ju ha 16A 1-fas vid lägsta effektläget. Ger ju endast 4A kvar till annat när du laddar bilen och 4A ca 1kW räcker inte till tvätt/diskmaskin.
Dålig konstruktion som inte lastbalanserar mellan faserna. Fast det är klart dyrare att få till.

Från laddaren beskrivning.
*I vår standardinstallation ingår det att din laddbox från oss installeras på 16 A tre faser, vilket ger en maxeffekt på 11 kW. Det är alltid bilen som begränsar hur många kW den kan ta emot från laddboxen. Mängden effekten regleras efter hur många faser som bilen kan ladda med, vilket innebär 1-fas laddning 3,7 kWh och 3-fas laddning 11 kWh. För att få ut en effekt på 22 kW behöver laddboxen att installeras på 32 A tre faser.
Skriv svar