Mäta elförbrukning i realtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Hur man än vänder och vrider verkar det ju vara belastningen per fas som är mest intressant och det är det jag vill få en bättre bild av. Om man permanent vill ka koll på detta för att få digitalt mätdata insamlat under årets alla månader och skiftningar hur bär man sig bäst åt då? Kan tänka mig att det är skillnad mellan bara diskmaskin och billaddning eller diskmaskin billaddning och varmvatten via elpatron samtidigt t.ex? Med statistik får man ju en väldigt tydlig bild hur det ser ut. Tror att boxen med nuvarande inställning som den själv säger är 13 ampere att det var 7,2 kw. Har 20 ampere huvudsäkring.

Någon sa att man normalt i ett proppskåp sätter saker i fasordning, det vill säga 1, 2, 3, 1, 2, 3 och så vidare, bör man i första läget för att få en känsla av vad som hänger ihop kunna använda detta som starthypotes?
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Enligt föregående hypotes är det på fas 1 främst belysning och vägguttag i delar av huset plus frys. Fas 2 har micro, kyl, torkskåp, alla vägguttag i kök och vardagsrum, dvs kaffebryggare, vattenkokare, fritös, köksdator, tv, blueray, förstärkare och fas 3 förutom diskmaskin ett antal vägguttag och belysning.

En fråga/tanke, kyl och frys idag med AA-energiklassning har enligt spec en förbrukning på 80w för kyl och 140 för frys. Exakt hur den förbrukningen ser ut, dvs om den kommer stötvis eller är ganska permanent har jag svårt att säga då min gamla mätare på ett uttag gett upp men det borde i vilket fall inte vara någon fara att sätta dem på samma säkring? Om jag flyttar kyl från fas 2 till fas 1 så blir det ju allafall någon skillnad, frågan är om man också ska flytta micron? (alla tre är sida vid sida och bara för att testa borde en skarvdosa i rätt uttag lösa den balanseringen.

När någon av huvudsäkringarna gått har det varit så varmt att man knappt kunna hålla i proppen med händerna utan att bryta sig, även hållaren har utstrålat en hel del värme.
Frågan är dock hur jag bör gå tillväga?
1 avvakta till nästa gång en av huvudsäkringarna går först och mäta tempen ifall det är fas 2 som tidigare?
2 sen flytta både kyl och micro, avvakta och se om det blir någon skillnad nästa gång proppen går?

Jag känner mig tryggare desto mer kunskap jag har, då har jag ett bättre underlag att fatta beslut ifrån. Är det smart att låta det ta sin tid och skapa detta underlag eller är det bättre att gå direkt på steg 2? Även om jag flyttar micro, kyl och frys till samma uttag kommer de inte upp i mer än ca 1 kw när diskmaskinen ensam under vissa delar i programmet behöver 2 kw.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Kyl och frys har så låg belastning så dom kan man bortse ifrån i sammanhanget.

Det som orsakar problem är maskiner som förbrukar hög effekt under lång tid, oftast för att värma vatten.
Diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, varmvattenberedare.

Vattenkokare och micro kommer i andra hand men dom körs så korta tider så dom har mindre betydelse.

Det är inte säkert att huvudsäkringarna sitter i samma ordning som säkringarna till förbrukare.
Du kan enkelt testa genom att skruva ur en säkring och se vad som slocknar.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Precis som mrfrenzy säger.
Skruva ur en huvudsäkring, sen mäter du vilken fas som fattas i gruppcentralen och då vet du även vilka förbrukare som är ansluta på den fasen. Du kan behöva bryta huvudbrytaren på gruppcentralen, om du får bakspänning via flerfas förbrukare.
Sen skruvar du ur nästa huvudsäkring och mäter igen.
Men se upp för du har nog flera 2-fas förbrukare, tex tvätt,tork, spishäll, ugn. Samt några 3 fas förbrukare.

Har du flera gruppcentraler så mät var och en för fasföljden kan variera.

Och gör inte detta om du är osäker på hur man mäter på högre livsfarliga spänningar och att du använder godkänd multimeter.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Nerre »

tomasb skrev: Någon sa att man normalt i ett proppskåp sätter saker i fasordning, det vill säga 1, 2, 3, 1, 2, 3 och så vidare, bör man i första läget för att få en känsla av vad som hänger ihop kunna använda detta som starthypotes?
I proppskåp för porslinssäkring så brukar det vara en rad per fas:

11111111
22222222
33333333

Det beror ju helt enkelt på att det sitter tre stycken horisontella skenor i skåpet som passdelarna skruvas in i.

Se bild en bit ner på den här idan:
http://www.peros.se/Elentillkonsument.html
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Tack för uppdateringarna, elen byttes ut 2007 och allt inomhus har snabbsäkringar. Alla 3-fas är uppdelade på 3 säkringar efter varandra, 13-15 elpanna, 16-18 spis, 19-21 ugn och så vidare. Men nästa gång huvudsäkringen går är det väl då enklast att se vilka uttag strömmen inte längre fungerar, i kyl och frys försvinner ju lyset tydligt och klockan på kyl och frys är ju tydligt tecken, vara och varannan dator, router och liknande likaså. Då bör man ju sen ha en bra bild att jämföra mot proppskåpet? Om en huvudsäkring har gått så ska ju samtliga säkringar på den fasen vara strömlösa till man byter?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av säter »

Om en huvudsäkring har gått så ska ju samtliga säkringar på den fasen vara strömlösa till man byter?
Det kan du inte vara säker på.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av stenD »

Nej, ta aldrig nått sånt för givet. För ett tag sedan så gick en högspänningssäkring i en stolpe 50 meter från min tomt.
Min tv fick tuppjuck och visade bild i ett par sekunder och sedan löste ett relä i tv'n ut och så började den om igen.
En liten lampa med lysdiodsslinga i som jag har igång dygnet runt, blinkade som en fyr och väggvårtan var obehagligt varm.
Min förstärkare startade överhuvudtaget inte alls och detta pusslade mig ordentligt och jag hade lyft fram förstärkaren till mitt burspråk
och hade plockat fram en lampa(LeD) för att kolla att det fanns spänning till förstärkaren. Så reser jag mig upp och kollar ut och ser att det står en
vattenfall's bil vid högspänningsstolpen :D då förstog jag vad som hänt. Fasen hade lägre spänning som tv'n klarade av men en skyddskrets i den bröt för överström. likadant för lampan.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Kan det finnas ström på fasen även när jag tagit ut den trasiga säkringen innan jag satt i en ny?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av säter »

Ja, via bakmatning.
Du måste ur med alla huvudsäkringar för att vara säker.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Nerre »

Ja, det kan komma spänning bakvägen via anslutna flerfaslaster (t.ex. 3-fas varmvattenberedare).
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Ok, men det mesta försvinner allafall? Då det nästan, men inte alltid är samma fas som går brukar vissa grejor slockna, t.ex. lyse, kylskåp, micro, router och så vidare. Borde vara tillräckligt för att se ett mönster om man kan avgöra vilken fas de som berörs tillhör? Eller måste man skruva bort skyddsplasten i elskåpet och fysiskt följa kablarna för att vara säker?
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Om du testar olika vägguttag med ordentlig belastning så blir det inga konstigheter.
Ta tex en brödrost, hårtork och testa med.
Sen följer ju faserna på moderna centraler med automatsäkringar, regeln 1 2 3, 4 5 6, 7 8 9.
Alltså
Fas1 går till 1,4,7
Fas2 går till 2,5,8
Fas3 går till 3,6,9
Men du kan inte lita på detta fullt ut. Elektrikern kan ha kopplat vissa säkringar via andra faser där inte en fasskena använts.

Men nu är vi långt borta från din önskan att logga strömförbrukningen per fas. Fast anledningen till elcentralers inkoppling och olika fasbelastningar är ju grundorsaken till ditt problem.

Edit
Här har du en elmätare som enligt beskrivningen kan mäta ström per fas. Med modbus utgång.
Titta lite i modbus manualen så vet du vad som kan loggas.
http://www.support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=1576
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

kebap30c.jpg
verkar som modbus tyvärr inte stödjs, har fått reda på att min modell heter Keba p30c
[img]kebap30c.jpg[/img]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Nu gick precis en huvudsäkring igen, återigen den i mitten, hypotesen höll nästan, 7, 10, 14?, 16, (19), 22 var borta. att det var 14 istället för 13 antar jag beror på att elektrikern inte visste om kyl eller frys skulle stå till vänster respektive höger så de uttagen blandats ihop. Det som antagligen var på för tillfället var elbilsladdning över 3 faser, vattenuppvärmning efter 200 liter bad via luft-vattenpump på 3 faser? samt luftluftvärmepump för kyla, 16 ampere max på en fas, osäker på vilken men eftersom den fortfarande snurrade så ligger den antaligen inte på samma fas som huvudsäkringen som gick. Några tips härifrån? Fick tag på en ny elektriker idag som var lite tveksam då de inte gjort tidigare arbeten men skulle ändå gräva lite.
Skriv svar