TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar mest hur man bygger en billig och bra nivåskiftare från 0-5V (TTL) till +/-2,5V.

Den enda riktiga lösning jag funnit är med användande av optokopplare men förmodligen är jag bara korkad dvs det finns enklare och bättre lösningar, eller?

[HC]4066:an är en bra krets men om den skall hantera ren AC så tycks den behöva +/-2,5V i styre [och +2,5V på Vcc samt -2,5V på GND].

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Inlägg av ToPNoTCH »

Du kommer nog få problem att generera en utsignal på -2.5V utan en negativ matning på motsvarande -2.5V, i vilken lösning du än jagar rätt på.

Det finns kretsar som skapar negativ matning (bl.a för LCD displayer) men att hitta en sådan som samtidigt nivåskiftar tror jag blir svårt.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Inlägg av Xyzzy »

Kanske kan utnyttja en rs232omvandlare, många (de flesta?) har inbyggd pump för att få negativ spänning mha några kondensatorer. Dock får du nog spänningsdela för rs232 har högre spänningsnivåer.
MAX232 är en klassiker, men finns många, mer moderna, som behöver mindre kapacitanser.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Inlägg av prototypen »

Man kan ju höja DC nivån på AC signalen, en kondensator och två motstånd.
Görs ju i var och varannan ljudförstärkare.

Protte
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Inlägg av Xyzzy »

Ja, det är ett bra alternativ!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev:Man kan ju höja DC nivån på AC signalen, en kondensator och två motstånd.
Görs ju i var och varannan ljudförstärkare.

Protte
Genialt bra ide', tack!

Gillar enkla ide'er.

HC4066 skall alltså kunna hållas styrd on eller off under en "längre" tid.

Initialt är det mycket kort tid (50ns) men även 50ms förekommer.

Styret är högimpedivt (CMOS) så man kan nyttja stora motstånd, 1M och 0,5s skulle till exempel innebära typ 1uF bara :)

Jag skäms att jag inte tänkte på detta.

MVH/Roger
PS
Som protypen säger så görs detta i precis alla enklare typ CE-transistorförstärkare, det är bara att skissa på en entransistorförstärkare så ser Ni dvs en signal med DC skall kopplas in till en förstärkare med DC-bias men av ett helt annat värde så vad gör man, jo man sätter en konding emellan :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: TTL->+/-2,5V nivåskiftare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill visa Er ett praktiskt exempel på problemet.

Jag fick visserligen ett bra tips från prototypen igår men jag gillar inte tanken att DC-styra med en biaserad AC.

Så jag har bytt ut HC4066 mot 4051 som jag tacksamt fått några stycken av MattisLind, eftersom 4051 bara switchas med max 500kHz så är den biten av snabbheten i alla fall inga problem men frågan är hur feed-through av HF blir, jag tror att feed-trough funkar alldeles ypperligt hög upp i frekvens för en regelrätt 4051, jag tror mest att växlandet är en begränsning.

Men jag vet inte.

Samtidigt som pinkompatibel HC4051 finns, bara plug-and-play liksom :)

V-Mode anser jag nu vara klar (förutom att jag skall pin-konfigurera det också).

Bifogar gammal och ny variant.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar