Marshall Stanmore ”dog”

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Liselotte
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2019, 22:16:11

Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av Liselotte »

Hej alla kunniga!
Vi har en Marshall Stanmore som helt plötsligt ”dog” när vi flyttade den från en plats till en annan, dvs funkade; nytt uttag; helt död.
Har varit till hifi-klubben och de gissade på kondensatorn. Vad tycker nu - är detta rimligt att det bara kan hända? Den är 2 år och 11 månader gammal. Jag skulle vilja reklamera den till företaget men då måste jag hävda att felet var ursprungligt...

Vad tänker ni om detta? Är det sånt här man bars måste räkna med? Går det att laga? Var i så fall? Tacksam för alla tänkbara råd!/Liselotte
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av Henry »

Hej och välkommen till forumet. :)

Har en likadan, alltså ingen lampa som lyser på ovansidan? Kolla så att sladden verkligen sitter i på baksidan och kolla så att strömbrytaren på toppen verkligen funkar samt att volymen är uppvriden och att det verkligen är ström i det nya uttaget, man vet liksom aldrig. Att någon kondensator skulle gått låter osannolikt att det skulle ge ett fel som detta såvida någon inte gått i kortslutning och tex fått en intern säkring att gå men då detta inte vilket märke som helst så det låter lite osannolikt. Men någon intern säkring kan ha gått rent allmänt men då normalt av en anledning och inte bara hux flux.

Då du fortfarande har garanti kvar på den och den inte funkar som den skall så är det annars bara att reklamera, felet måste varit där från början annars hade den ju inte gått sönder.
Senast redigerad av Henry 9 maj 2019, 22:45:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av breflabb »

Du behöver inte hävda någonting alls, iallafall hos en seriös handlare.
Kvitto däremot måste finnas. Och vist kan det vara kondensatorer i nätdelen.
Det är ett typiskt beteende när apparaten blir strömlös efter många år.
Om den "oseriösa" handlaren inte vill kännas vid så får du ta några bra bilder
så får vi se hur det ser ut.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av jah »

Bara att reklamera till säljaren omedelbums och hävda ursprungligt fel.
Såtillvida det inte är uppenbart att den misshandlats/tappats/felkopplats eller liknande, och inte försökts reparerats/öppnats heller, så är det ett ursprungligt fel.
Se till att få kvitto på att du reklamerat i tid då det tydligen är på gränsen till tre år.

Vissa säljare kan vara jäkligt svåra att ha att göra med, så stå på dig och läs på om reklamation och konsumenträtt.
Och blanda inte ihop "garanti" med "reklamation", det är olika saker, och du vill i princip alltid reklamera (såtillvida garantin inte ger dig en bättre deal än reklamation).

/J
Liselotte
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2019, 22:16:11

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av Liselotte »

Henry skrev:Hej och välkommen till forumet. :)

Har en likadan, alltså ingen lampa som lyser på ovansidan? Kolla så att sladden verkligen sitter i på baksidan och kolla så att strömbrytaren på toppen verkligen funkar samt att volymen är uppvriden och att det verkligen är ström i det nya uttaget, man vet liksom aldrig. Att någon kondensator skulle gått låter osannolikt att det skulle ge ett fel som detta såvida någon inte gått i kortslutning och tex fått en intern säkring att gå men då detta inte vilket märke som helst så det låter lite osannolikt. Men någon intern säkring kan ha gått rent allmänt men då normalt av en anledning och inte bara hux flux.

Då du fortfarande har garanti kvar på den och den inte funkar som den skall så är det annars bara att reklamera, felet måste varit där från början annars hade den ju inte gått sönder.


Hej! Och tack! Könner mig lite malplacerad även om jag faktiskt läste 4-årigt tekniskt gymnasium i början av 90-talet :). Ström finns i nya uttaget, vi har provat med ny sladd, den är helt död - ingen lampa lyser och inte minsta ”brummande”. Tyvärr är det bara 2 års garanti så jag får försöka reklamera!
Liselotte
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2019, 22:16:11

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av Liselotte »

Tack för svar snälla ni! Säljaren krånglar jättemycket men jag är också envis! Det här könns nämligen helt orimligt att det bara ska kunna hända. Jag vet i alla fall då pass mycket att j a g inte gjort något konstigt med högtalaren...

Säljaren menar att felet inte kan vara ursprungligt pga att den fungerat i drygt 2 år... Samtidigt har jag inte gjort något. Den har stått på samma plats - förutom när jag flyttade den 2 m från den platsen...
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av jah »

Det är bara att stå på sig. Kolla gärna med konsumentvägledaren också om du känner dig osäker, och som sagt - läs på om dina rättigheter i konsumentköplagen, kunskap är makt.
Se också till att du kan bevisa tidpunkten du försökt reklamera, och spela gärna in samtal med säljaren - det är fullt lagligt utan att behöva berätta att du gör det.
Krånglet med säljaren kan ju vara taktik för att passera de tre åren för reklamationsrätten, eller helt enkelt utmattningsteknik...

Ursprungliga fel kan för övrigt visa sig myyyyycket senare än så.

(Har själv haft en förstärkare som gav upp med blixt o dunder efter 8+ år nånting, där felet var en lödblobb mellan ett par ben till en effekttransistor i slutsteget. Flussmedelsrester hade funkat som isolering men efter lång tid smulats sönder, och vips blev det kortis. Knappast något annat än ett ursprungligt fel!)

/J
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av limpan4all »

OM det INTE var ett ursprungligt fel så innebär det att mer än 50% av deras utrustningar är KONSTRUERADE att gå sönder inom 3 år.

Dvs om det är konstruerat för att gå sönder tidigt så är det inte ett ursprungligt fel. Det är heller inte ett ursprungligt fel om dom kan påvisa felaktig användning.

I ditt fall så är det ett ursprungligt fel.

Du kan alltid erbjuda dom att gå till en oberoende elektronikkonsult som får utreda det hela, och att du står kostnaden för detta om rapporten påvisar ett handhavandefel men att dom bekostar rapporten om det är ett ursprungligt fel samt att dom då tar reparationskostnaden. SE TILL ATT FÅ SKRIFTLIGT PÅ EN SÅDAN ÖVERENSKOMMELSE! För det kan bli dyrt, 5 till 10k dvs en halv till en dags arbete.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av Henry »

Hade lite tråkigt så jag tog och öppnade upp min.

Finns ett typiskt switchmode kort i den som driver allt och på denna finns som synes en liten säkring på 2.5A. Har den gått är allt dött då den är kopplad i serie med nätingången, om och hur den gått är en annan sak vilket dock är säljarens ansvar att fixa då enheten ju inte fungerar.
Marshall_säkring.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av okhan »

Har haft två olika kunder som kommit in med Marshall Stanmore med samma symptom som du. I båda fallen var det en säkring vill jag minnas som gått. Leta efter säkringen och testa byta.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Marshall Stanmore ”dog”

Inlägg av Mindmapper »

Liselotte skrev:Tack för svar snälla ni! Säljaren krånglar jättemycket men jag är också envis! Det här könns nämligen helt orimligt att det bara ska kunna hända. Jag vet i alla fall då pass mycket att j a g inte gjort något konstigt med högtalaren...

Säljaren menar att felet inte kan vara ursprungligt pga att den fungerat i drygt 2 år... Samtidigt har jag inte gjort något. Den har stått på samma plats - förutom när jag flyttade den 2 m från den platsen...
Säljstället har själv talat om för dig att det verkar vara ett ursprungsfel. Dvs dåliga kondensatorer!
Skriv svar