AppleThunderbolt Display lägger av.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anqas23
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 september 2018, 10:53:49

AppleThunderbolt Display lägger av.

Inlägg av anqas23 »

Hej! Min sambo har en AppleThunderbolt Display 27" A1407 som har börjat att släcka ner sig, börjar att flimra för att sen lägga av helt. Har googlat lite oh hittat att skärmen börjar flimra vid fel på strömförsörjningen.
Har plockat ut kortet och mätt dom svarta på 68 uF och dom verkar ok, kan det vara så att dom har bra värden när dom är kalla för att sen lägga av när dom blir varma. Kan givetvis vara något helt annat men elyter i nätagg brukar ju vara lite standardfel. tips på felsökning önskas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: AppleThunderbolt Display lägger av.

Inlägg av Andy »

Kolla lödningar och ESR-mät samtliga elektrolyter
anqas23
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 september 2018, 10:53:49

Re: AppleThunderbolt Display lägger av.

Inlägg av anqas23 »

Många elyter och osäkert att mäta dom inkopplade, svåra att löda loss dubbelsidigt kretskort. Skulle man våga skicka kretskortet in i ugnen i typ 100 grader och mäta om dom stora på inkommande ström, ev spänningssätta och belasta, och sen felsöka med kylspray, har dock ingen som helst erfarenhet av detta så om någon av er har provat vill jag gärna få lite info om detta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: AppleThunderbolt Display lägger av.

Inlägg av mrfrenzy »

ESR går nästan alltid att mäta inkopplat. Är det flera parallellkopplade kondensatorer får man bara ett lägre värde.
anqas23
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 september 2018, 10:53:49

Re: AppleThunderbolt Display lägger av.

Inlägg av anqas23 »

Får inga värden vid ecr mätning på det flesta av kondingarna men om jag ohm mäter ser jag att dom laddas upp och ur i alla fall men man kan ju inte veta om dom läcker.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: AppleThunderbolt Display lägger av.

Inlägg av Andy »

Om det är ESR du menar så vad menar du med inga värden?
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: AppleThunderbolt Display lägger av.

Inlägg av ToPNoTCH »

När jag Googlade lite så verkade det som många löste problemet genom att byta kabeln (från kontakt till PSU)

Tydligen kan man testa om det är problemet genom att koppla sin thunderbolt till skärmen expansionsport (den går tydligen att koppla den vägen med).
Skriv svar