Poolvärmepump som strular!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

Hej.

Har en poolvärmepump av tveksamt fabrikat (Scott) men har trots allt funkat bra flera år, men nu har elektroniken börjat strula så till vida att det går inte att lagra nya inställning. Det finns en display på den där man med hjälp av knappar kan välja gradtal när pumpen ska starta, och där funkar det att välja (den står default på 14 grader) och jag kan stega upp den till t.ex 25 grader, men därefter tar det typ 20 sekunder så återgår den till 14 grader.
Har tagit bort displayen för att kontrollera om det finns några kallödningar, men har inte sett detta. Kan vara en komponent som möjligen gett upp.
Frågan är, vad för komponent lagrar inställningar på elektronik, knappast kondensator eller motstånd, möjligen en ic krets.
Finns inget batteri eller liknande typ moderkort att byta, allt verkar drivas med 230volt (finns transformator som ändrar till 12 volt eller liknande. Någon som har ett tips på vad för komponent som eventuellt kan vara boven??
PS när poolen var kallare än 14 grader funkade den, så det är inget fel på själva pumpen DS
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av metric »

Det är inte så att när du trycker på knapparna visar den "Börvärde" värde
sen hoppar den över till att visa "Ärvärde" ?
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

Nej tyvärr, i displayen visas 2 värden, är värde (aktuell vatten temp) och börvärdet (värdet jag vill att pumpen jobbar upp till) och det är börvärdet som den nu inte vill lagra ( har funkat flera år tidigare, men nu vill den inte lagra nya inställningar :evil:
hsd
Inlägg: 2128
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av hsd »

Bryt strömmen ett tag
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av xxargs »

Antingen lagras det _i_ microkontrollern (kan vara en PIC) då de ofta har eeprom-lagring i sig eller så har du en extern 8-pinnas liten 2-4 kBytes eprom inlödd någonstans.

dubbelkolla med manualen att det inte är SBS-fel och du har glömt någon bekräftelsemoment eller tid för det när du ändrar på inställningen - ibland kan det vara väldigt ologiskt och man _måste_ titta i manualen trots att man gjort det många gånger innan året innan...

de inställningsmomenten där man skall hålla någon knapp nedtryckt i mer än enstaka sekund för bekräftelse brukar vara de svåraste att prova fram utan manual till hjälp...
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

hsd skrev:Bryt strömmen ett tag
Är redan testat, har vart strömlös hela vintern! :(
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

xxargs skrev:Antingen lagras det _i_ microkontrollern (kan vara en PIC) då de ofta har eeprom-lagring i sig eller så har du en extern 8-pinnas liten 2-4 kBytes eprom inlödd någonstans.

dubbelkolla med manualen att det inte är SBS-fel och du har glömt någon bekräftelsemoment eller tid för det när du ändrar på inställningen - ibland kan det vara väldigt ologiskt och man _måste_ titta i manualen trots att man gjort det många gånger innan året innan...

de inställningsmomenten där man skall hålla någon knapp nedtryckt i mer än enstaka sekund för bekräftelse brukar vara de svåraste att prova fram utan manual till hjälp...
Ok ska kolla om jag kan se någon PIC eller eeprom, visste inte att PIC kan ha inbyggda eeprom. Kan försöka läsa av märkningen på dessa, kan det möjligen gå att resetta en PIC med eeprom? PIC:en borde ju innehålla den lilla programvara som krävs och borde väl inte kunna tömmas?

Har även letat efter någon typ av reset möjlighet, men inte hittat att det går att göra. Kanske finns i info i någon servicemanual som jag inte funnit, eller annars går det inte alls.

Har kollat i manual (installationsmanualen) och är nu efter en hel del provande/läsande av manualen helt säker på att jag inte missat något. Har ju även haft pumpen i flera år och då har det funkat som det ska.

Det finns även ett standby läge på pumpen när man inte vill att den ska vara igång alls, men även detta läge lagras inte när man trycker på on/off, utan den står konstant i driftläge, men eftersom den då är inställd på 14 grader så startar den inte då pooltempen är högre med hjälp av solfångare.

Gör jag den strömlös hamnar den också direkt i driftläge när strömmen återkommer. Jag märkte tendenser redan i höstas av inställningsproblemet (att det inte lagras), men kände inte då att det var läge att rodda i.

Manual finns här om någon vill kolla lite extra http://www.shott.it/en/prodotti/bp-85hs/
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av xxargs »

en del PIC-modeller har både en flash för sin programvara (och raderas blockvis) och EEPROM där data kan lagras bytevis.

eprommen i dessa brukar vara av typen som kan skrivas om i långt över 10000 ggr, men det är ändå programmerarens ansvar att se till att det inte skrivs onödigt många gånger till samma cell/byte
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

En bild på baksidan av displayen, finns 2 PIC:ar på den och en är märkt med nr HT1621B så man kan söka spec på just denna. Men att löda om några PIC:ar lär inte bli aktuellt, kommer troligen aldrig bli bra. Har skickat en fråga till tillverkaren i Italien, får väl se om man eventuellt får något svar från dem, om det ens finns något att göra åt det. :doubt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av mrfrenzy »

Man ser att skruvarna rostat och det är spår av korrosion på flera anslutningar. Uppenbarligen har tillverkaren misslyckats med inkapsling/fuktskydd.

Jag skulle börja med att skruva isär allt så mycket som det går, gör noga rent med tandborste och isopropanol. Även manöverpanel och inställningsrattar.
Fungerar det fortfarande inte efter detta så är det dags att ta lite närbilder och undersöka eventuellt dåliga lödningar.
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

mrfrenzy skrev:Man ser att skruvarna rostat och det är spår av korrosion på flera anslutningar. Uppenbarligen har tillverkaren misslyckats med inkapsling/fuktskydd.

Jag skulle börja med att skruva isär allt så mycket som det går, gör noga rent med tandborste och isopropanol. Även manöverpanel och inställningsrattar.
Fungerar det fortfarande inte efter detta så är det dags att ta lite närbilder och undersöka eventuellt dåliga lödningar.
Har redan lossat dessa och som du kanske ser har jag "bättrat på" vissa lödningar som såg tveksamma ut (längst ned), men tror min lödkolv var i största laget för finlödning. Problemet är också att displayen sitter på baksidan och täcker en stor del av kortet (kablarna till vänster går till displayen samt raden med lödningar i överkant) så det innebär att en del komponenter är helt enkelt inte möjliga att löda om ifall man inte löder loss displayen, och jag tror inte jag ska ge mig på det, i.a.f inte med nuvarande lödkolv.

Trots det ska jag testa tipset med tandborste och isopropanol, kan ju knappast skada. Tack för tipset. :)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av xxargs »

Skall du löda fin-pitchat ytm. mångbeningar så är det släplödning som gäller och då behöver du en bra fluss på spruta med fluss i gel-konsistens och vid lödning skall pinnarna vara helt omslutet/indränkta av fluss och man drar bara förbi pinnändarna med den breda lödspetsen med en droppe lod på spetsen - och flussmedlet gör resten i avseende lödning och att det blir lagom mycket, inga lodbryggor etc. bara med de olika ytspänningskrafterna i arbete mellan fluss, komponentbenen och droppen tennet på lödspetsen. Detta går _inte_ att göra utan extra fluss av rätt typ.

med lite träning kan man löda hela sidor med 50-150 pinnar på enstaka sekund eller två med den breda spetsen och efter tvätt så ser det maskinproducerat ut.
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

xxargs skrev:Skall du löda fin-pitchat ytm. mångbeningar så är det släplödning som gäller och då behöver du en bra fluss på spruta med fluss i gel-konsistens och vid lödning skall pinnarna vara helt omslutet/indränkta av fluss och man drar bara förbi pinnändarna med den breda lödspetsen med en droppe lod på spetsen - och flussmedlet gör resten i avseende lödning och att det blir lagom mycket, inga lodbryggor etc. bara med de olika ytspänningskrafterna i arbete mellan fluss, komponentbenen och droppen tennet på lödspetsen. Detta går _inte_ att göra utan extra fluss av rätt typ.

med lite träning kan man löda hela sidor med 50-150 pinnar på enstaka sekund eller två med den breda spetsen och efter tvätt så ser det maskinproducerat ut.
:D 8) wow, hade jag ingen aning om att det går att göra, men då antar jag att det inte är lika enkelt att löda loss något?? Måste bergis plockas bort med hjälp av avbitare då?? :doubt:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av xxargs »

ytm. kretsar som skall återanvändas så används ofta varmluft för att plocka bort dem.

tänk på att PIC på din kort har lässkydd på sig och är dom påslagna så kan man inte läsa ut firmware. Det är något som blivit allt bättre med generationerna och idag behövs mycket stora resurser för att lyckas läsa ut en firmware ur en PIC där man med kemikalier etsar bort plasten (typ vätefluorid och Piranha solution efter man fräst bort så mycket mekaniskt som man vågar) och sedan probar direkt på chipet, typ, tror man idag har en del motmedel även mot detta. lagt metall över EEprom-cellerna för att inte kunna raderas lässkyddscellerna med selektivt maskat UV-ljus (UV-ljus och röntgen fungerar fortfarande för att radera precis som gamla Eprommar förr) mm. mm.
cyberra
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 oktober 2015, 22:42:54

Re: Poolvärmepump som strular!

Inlägg av cyberra »

xxargs skrev:ytm. kretsar som skall återanvändas så används ofta varmluft för att plocka bort dem.

tänk på att PIC på din kort har lässkydd på sig och är dom påslagna så kan man inte läsa ut firmware. Det är något som blivit allt bättre med generationerna och idag behövs mycket stora resurser för att lyckas läsa ut en firmware ur en PIC där man med kemikalier etsar bort plasten (typ vätefluorid och Piranha solution efter man fräst bort så mycket mekaniskt som man vågar) och sedan probar direkt på chipet, typ, tror man idag har en del motmedel även mot detta. lagt metall över EEprom-cellerna för att inte kunna raderas lässkyddscellerna med selektivt maskat UV-ljus (UV-ljus och röntgen fungerar fortfarande för att radera precis som gamla Eprommar förr) mm. mm.
Tack för info, inser att det är "far away" från både min egen kunskap och något att lägga ned tid på i detta fallet, dock väldigt intressant info.
Skriv svar