Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av jon_kanon »

Hej alla!

Jag ska sätta en glaskrossensor på ett öppningsbart/vändbart fönster. För att kunna öppna fönstret vill jag sätta en kontakt på sladdstumpen till karmen.

Det här hade varit praktiskt, men sladden och dosan är alldeles för odiskret.

En egen idé är att klämma på en mod 4P4C (en gammal telefonkontakt alltså, t.ex. den här) på glaskrossens befintliga sladd, men det verkar inte finnas några vettiga små paneler med mod 4p4c-sockets som passar på karmen.

En annan idé är att använda 4-pol 3,5mm audio-kontakter, men jag inbillar mig att de är lite väl opålitliga för applikationen.

Någon som har en bättre ide? Krav är att det ska vara diskret (=litet) och gärna vitt (sensorn är vit och karmen är vit)
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av LarryXz »

Akustisk glaskrossdetektor?
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av BJ »

Det händer ibland att tele-proppar
eller jack blir glappa, men hittills
har jag nog bara varit med om det
på den stora varianten.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av jon_kanon »

LarryXz: Jag har dålig erfarenhet av akustiska glaskrossdetektorer med alldeles för frekventa falsklarm när det blir bullrigt. Det kan möjligen bygga på föråldrade upplevelser (ca 2008), men nu har jag redan de limmade varianterna

BJ: Jag har halvtaskig erfarenhet av båda två från audio-sammanhang, iaf när det gäller enklare konstruktioner. 1/4" tycker jag blir för stort och finns väl bara 3-poligt?
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av BJ »

Okej.
Ja, jag tror det.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av farbrorvattenmelon »

3,5 mm hörlurskontakter - är det inte så att dessa kan kortsluta över vissa stift mot varandra under själva isättnings/urtagnings-proceduren?
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av VikHe »

Har varit i samma sits en gång!

Då löste jag problemet med att pressa en RJ11 på glaskrossens kabel och ansluta i ett sånt här telejack https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... nde-p55947

Blev helt okej enligt mig, syns ändå inte bakom gardinerna.. ;)
Tommy_Naseem
Inlägg: 274
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av Tommy_Naseem »

Det verkar som om du skall ha detta i en hemmamiljö då du tyckte att GD 330 spiralsladden inte var estetisk.
Och en rätt inställd AD 700 eller AD 800 akustisk detektor brukar funka bra i hemmiljöer.
Köksmiljöer kan däremot vara lite tveksamma pga den stora hanteringen av glas.

Sedan behöver du inte lägga dom akustiska som 24 timmarssektioner.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av jon_kanon »

farbrorvattenmelon: jo, det kan bli kortis, men innan man kopplar isär får man larma av skalskyddet, så det ska inte vara ett problem

VikHe: Det är min favoritlösning hittills. Står inga mått på kjells web. Har du mått lätt tillgängliga? Funderar också på en Mod 6p4c-mod 6p4c-skarvdosa, men är osäker på färgen. Tänkte prova en sådan här. Denna kunde kanske fungera också, men den hade inte lika rena ytor som ditt förslag. Hmm...

Tommy_Naseem: Ska sitta i kök, så det kanske är lika bra att jag redan har limmat...
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av VikHe »

Har tyvärr inga mått, men om jag får gissa fritt från minnet så var uttaget ungefär 50x60mm.

Ja, akustiska glaskrossdetektorer är väl helt okej idag, men limmade känns ändå mer rejält :)
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av Glycol79 »

Även om du larmar av så kommer du utlösa sabotagelarm om du kortsluter eller bryter slingan. Såvida du inte balanserar slingan i anslutningsboxen eller direkt i centralen. Gör du det sistnämda har du ingen koll på att glasskrossen verkligen fungerar ok.

Vad är det för fönster du skall sätta den på? går det att plocka ut glaskassetten från utsidan är du inte hjälpt av vare sig akustisk eller limmad glasskross.

Jag sätter sällan limmade sensorer nuförtiden. Kör akustiska, men de är inte aktiva 24/7 utan bara när larmet är påslaget. Har varit betydligt färre obefogade larm sen vi började med akustiska för många år sedan. Särskilt på skolor och liknande. Där löste ofta de limmade glaskrossarna av att folk slängde saker på fönsterna, eller bara slog på dem utan att förstöra dem.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av jon_kanon »

Glycol79: Även sabotagelarmet (för de fönstren) får stängas av tänker jag om man ska öppna fönstret så pass att sensorn måste kopplas ur.

Fönstret är "vanliga" alu-fönster för bostäder. Vet inte om det går att demontera utifrån, men det mekaniska skyddet är vad som finns i en normal bostad. Man kan ju ta sig igenom väggen också, om man vill in tillräckligt mycket.

Jag får också intrycket att "alla" kör akustiskt nu för tiden, men erfarenheten säger att det inte fungerar i en bullrig miljö. Utrymmena kommer att vara bl.a. kök, så glasskrammel kan förekomma. Miljön är kombinerat hem och företag med kontor och ej närmare specificerade "operativa utrymmen", så våld modell banka på fönster finns inte i scoopet.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Förslag på kontakter till en glaskrossensor

Inlägg av Glycol79 »

Har man akustiska sensorer så programmerar man larmet så att de blir vanliga sektioner. Altså bara ger larm när larmet är tillkopplat. Sabotagelarm får man inte av skrammel.
Det finns ingen anledning att ha fönsterna larmade när man befinner sig i lokalen, såvida det inte är en högsäkerhetsanläggning där ingen får komma in eller ut.

Vi har använt oss av RJ45 kontakter i utställningslokaler, efter instruktion kan deras säkerhetsansvariga själv flytta detektorer då montrar osv flyttas och byggs om.
De har dock ett överordnat grafisk system som gör det väldigt lätt att inaktivera sektioner för flytt.
Har du ett system som bara larmar lokalt, altså ingen uppringning osv så behöver du inte sätta larmet i serviceläge innan du pillar. Är det kopplat till larmcentral så blir det lite mer jobb, med att ringa dem osv.
Skriv svar