Mikro högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Adaene
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 april 2019, 18:00:18

Mikro högtalare

Inlägg av Adaene »

Hej! Behöver lite hjälp med en komponent lista, jag håller på med ett projekt på skolan.

Tanken är att få en så liten som möjligt högtalare (90-120db) spela en hög ton med så få och små som möjligt komponenter. :humm:

Helst ska det inte krävas för mycket volt heller utan batteriet behöver oxå vara minimalt i storlek.

Tack för all hjälp! :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mikro högtalare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej och välkommen till forumet!
I en skrotad Laptop, finns det små energiska högtalare.
Ton kan du fabricera med hjälp av en liten Arduino eller motsvarande!
Om du inte har en slik liten högtalare kan du skicka pm eller eposta mig så kommer ett litet kuvert med en slik tingest!
Adaene
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 april 2019, 18:00:18

Re: Mikro högtalare

Inlägg av Adaene »

Tack för svar! Tänkte mig i form av att tonen genereras av t.ex en resistor eller liknande då det ska va så litet som möjligt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mikro högtalare

Inlägg av Hobbyisten »

Kolla på "astabil vippa" :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mikro högtalare

Inlägg av Nerre »

Det går väl att bygga en oscillator med enbart en transistor (och några motstånd och kondingar), men sen ska ju högtalaren drivas också (det behövs alltså troligen en förstärkare). Men det går ju att bygga en enkel klass C.

Googla på "one transistor oscillator" och "class C amplifier".

Enklare än så lär det inte gå att göra. Enbart en resistor kan inte generera nån ton.

Högtalarens induktans kan eventuellt användas i oscillatorn, men det är tveksamt om du får tillräckligt starkt ljud av det.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mikro högtalare

Inlägg av opampen »

Adaene skrev:Tack för svar! Tänkte mig i form av att tonen genereras av t.ex en resistor eller liknande då det ska va så litet som möjligt.
För att en ton ska kunna genereras krävs det fler komponenter än bara en resistor!

Här ett exempel på en oscillator med den klassiska 555:an som även kan driva en liten högtalare direkt. Om du tittar lite längre ned på hemsidan ser du hur du kan räkna
ut frekvensen på tonen du vill ha! Det är en enkel lösning och så mycket mindre blir det inte om du vill ha både oscillator och någon form av förstärkning!
https://www.electronics-tutorials.ws/wa ... lator.html


Om du i alla fall vill ha en förstärkare efter rekommenderar jag en enklare klass AB-förstärkare som kan förstärka upp signalen. Där kan du klara dig med endast tre transistorer
några motstånd och några dioder! https://www.electronics-tutorials.ws/am ... ifier.html

Klass C-förstärkare kan också fungera! Men undvik klass D-förstärkare eftersom dom är mer komplicerade att bygga och kräver fler komponenter!
Senast redigerad av opampen 20 april 2019, 20:23:24, redigerad totalt 1 gång.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Mikro högtalare

Inlägg av mAVRick »

Nu stod det ju uttryckligen 'högtalare', men om det inte är ett hårt krav, så lär en piezosummer ge en större ljudvolym / storleksratio.
T.ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... -db-p64445
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mikro högtalare

Inlägg av grym »

kolla på en brandvarnare, där finns lämplig piezo element
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mikro högtalare

Inlägg av SeniorLemuren »

En mobiltelefon innehåller ju en ganska liten högtalare.
Skriv svar