Stationär trefas högtryckstvätt, hjälp startknapp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hc77
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 november 2014, 23:27:35

Stationär trefas högtryckstvätt, hjälp startknapp

Inlägg av hc77 »

Hej,

Nu behöver jag era experters hjälp. Köpte mig en begagnad stationär trefas högtryckstvätt. Skall fungera enligt säljaren bortsett ifrån att startknappen inte funkar. Måste tydligen hålla inne knappen konstant för att tvätten skall gå. Jag har själv inte haft möjligheten att provköra den ännu. Låter som ett överkomligt fel. Skall ändå byta strömbrytare när den installeras i garaget.

Till nuvarande strömbrytaren går det idag 3 kablar, blå svart, brun. Dock enbart den blå som är inkopplad till tryckknappen (via en svart stump sista biten). Övriga 2 kablar är avklippta och sitter i en ubåt. Dessa ser tidigare ut som de suttit kopplade på tryckknappen. Enklast är ju att prova att koppla in brun och svart kabel till brytare där de suttit innan. Troligtvis kommer det inte fungera eftersom det måste funnits en anledning till att de klippt av dem.

Den bruna är byglad med gul tråd som syns på bild nedan till svart kabel som går till "24V", se bild nedan. Brun är kopplad på plint nr 2 och är byglad med den gula tråden till plint nr 4. Ser väll enligt schemat ut som det inte skall vara så. Vad är det den byglingen gör?

Någon som kan ge mig en hjälp var jag skall börja?

Har för övrigt inte en aning om vad det är för högtryck. Finns ingen märkning på den, letat överallt. Sitter dock ett KEW pistol på den men det säger ju inget om pumpen. Skall vara grymt tryck enligt säljaren. Den är modell stor och väger nog bortåt 100kg uppskattningsvis. Läng totalt cirka 110 cm. Har troligtvis suttit monterad i någon tvätthall eller liknande från början.

Tvätten skall för övrigt klara sig på 16A trefas enligt säljaren. Hoppas det stämmer för det är vad jag har i garaget.

Sitter även en "plastbehållare" under tvätten, någon som vet vad det är för? Är den vätskekyld tro?

Är det någon som har en aning om vad det är för modell så kom gärna med förslag.

Får be om ursäkt några bilder är på fel håll. Ligger rätt i min dator men hur jag än provar så lägger de sig på fel håll när jag väll lägger in dem i inlägget :x
2.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Stationär trefas högtryckstvätt, hjälp startknapp

Inlägg av grottan »

Känns spontant som det saknas en komponent i kretsen (den som är nere till vänster i schemat) då saknas det tråd och man har byglat dess funktion med den gula tråden. Högtryckstvättar brukar stoppa motorn när det inte är ett flöde genom munstycket (om det inte är en pump som har inbyggd återcirkulation) så det är väl troligt det har varit någon tryckvakt som fått stryka på foten.

Den lösa dosan har innehållit en tryckknapp och en indikeringslampa men av det är det ju bara skrot kvar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Stationär trefas högtryckstvätt, hjälp startknapp

Inlägg av prototypen »

På byggahus.se föreslog jag att du köper ett kontaktormotorskydd och skippar allt befintlig.

Protte
hc77
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 november 2014, 23:27:35

Re: Stationär trefas högtryckstvätt, hjälp startknapp

Inlägg av hc77 »

Tack för era svar.

prototypen: Om det är en lösning med ett kontaktormotorskydd så skulle väl det kunna vara ok. Mer än jag kan bedöma om det skulle fungera.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Stationär trefas högtryckstvätt, hjälp startknapp

Inlägg av MiaM »

Kretsen är ju väldigt enkel.

En nättrafo matas med 400V och ger två olika manöverspänningar, som märkligt nog kallas "24V-transformator".

Strömbrytaren B1 ska vara en som stannar kvar i tillslaget läge enligt schemat. Denna slår av/på apparaten. När den är påslagen får lampan H1 ström, och nån märklig burk som ser ut som en "nästan-högtalare i kvadrat" får också ström. Kontaktorn C1 får också ström via nån slags "liten nästan-högtalare i kvadrat". Ska vi gissa att "nästan-högtalare i kvadrat" är nån slags relä fast med nån ytterligare funktion, kanske skydd mot att slå av/på för snabbt eller liknande?

När kontaktorn D1 drar så skickar den ström från trafon M1 vidare via motorskyddet E2 in till kontaktorn C1. Den kontaktorn sluter strömmen till motorn.

Fast på dina foton ser det ju snarast ut som om en låda bara innehåller dels trafon, dels en kontaktor med tillhörande motorskydd (som verkar bryta direkt på 400V-sidan, inte 24V till spolen).

Mät dels var du har 24V AC från trafon, och dels var ledningarna till spolen på kontaktorn sitter. Sätt en strömbrytare emellan dessa. Det är ju bara 24V så i princip kan du väl köra med vad skit som helst, men det är ju en klar fördel om den är åtminstone IP44-klassad, gärna IP65 eller liknande. Men för att bara provköra att högtryckstvätten ens fungerar så kan du ta vilken strömbrytare som helst ur nån bra-att-ha-låda, typ lampknapp till en bordslampa eller nån knapp från instrumentpanelen på en bil eller strömbrytare till ungarnas dockskåp eller vad du nu råkar ha. Huvusaken är att den har något sånär distinkt av/påslag så att inte kontaktorn klapprar och kör sönder både kontaktor och motor.

Eller så kan du för provkörning skippa strömbrytare helt och slå av/på med automatsäkring/huvudbrytare till elcentralen i garaget. OBS, gör endast detta för att provköra. Kör inte så permanent - det är riktigt dumt att slita på automatsäkringar eller huvudbrytare genom att slå av/på dem under last.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Stationär trefas högtryckstvätt, hjälp startknapp

Inlägg av limpan4all »

Känns som om e3 skulle kunna vara en trycksensor med tillhörande relä för start-stopp automatik. Dvs den känner av vattentrycket och om det är högt under en längre tid så bryter den strömen till spolen på kontaktorn och stannar trefasmotorn.
Jag tror att du saknar saker, den gula kabeln mellan 2 och 4 skall inte vara där...
Skriv svar