Lastceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Nu är miraklet ihopkopplat! Enligt schemat, fast med en bufferkoppling på kanal 2. Fick det att funka ganska bra med 1st lastcell. :bravo:

Det funkar med båda lastcellerna inkopplade också och har funktionen jag sökte, men jag får ganska litet utslag. På 10 bitar så har jag Center på 600 ungefär och plus/minus hundra därifrån.
Kan jag öka detta på något bra sätt? Är det något av motstånden som styr detta?
Jag är inte riktigt "där" med min ellära..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Kul!

Du kan minska 2.2k-motståndet för att öka förstärkningen.

Buffern ska du sätta på den kanal som kopplas till detta 2.2k-motstånd så att lastcellen inte belastas av mätningen.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Ja, riktigt roligt!

Precis, buffert mellan Out- och - på nästa kanal.

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Jag har experimenterat lite nu, men det är något lurt med hur jag kopplar.
Ändrar jag "2,2-motståndet" så ökas förstärkningen men även referensspänningen (centerpunkten eller vad man skall kalla den..)
Missuppfattar jag var jag skall koppla "Vref" (minus in på op-amp)? Min tanke säger mig att jag egentligen vill ha den mitt emellan lastcellerna. Men var skall då out(-) på lastcell 2 ta vägen?

Kopplar jag in bufferten så får jag 5V (värde 1023 på arduinons ingång)..
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Låter som att du stött på en nackdel med att använda denna koppling, nämligen att den förstärker små skillnader i vilospänning mellan de två.

Om du kopplar bort op-ampen, vad får du för vilospänning på de fyra utgångarna? Och åt vilket håll går spänningen när styret vrids?

Tyckte det lät som att du kopplade bufferten fel.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lastceller

Inlägg av SeniorLemuren »

Herr Castor skrev:Icecap:

Innerst inne så vet jag det, men att lära av mina eller andras misstag verkar inte vara min starka sida.
Mätvärdena skall skickas via en arduino till Windows som en spelkontroll, så det som är viktigt är: en centerpunkt och två randpunkter på mätvärdet, sen tänker jag att den inbyggda kalibreringen i Windows slätar ut ojämnheterna tillräckligt.
Dumt? Kanske.. Men det kan funka också?
Vad talar du om för noggrannhet/känslighet i gram? Jag byggde en liten våg med lastcell 0-100 gram och en HX711 kopplad till Uno. Den kunde väga ett frimärke ganska ok.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

bearing skrev:Låter som att du stött på en nackdel med att använda denna koppling, nämligen att den förstärker små skillnader i vilospänning mellan de två.

Om du kopplar bort op-ampen, vad får du för vilospänning på de fyra utgångarna? Och åt vilket håll går spänningen när styret vrids?

Tyckte det lät som att du kopplade bufferten fel.
Skall mäta upp det. Låter som en rimlig förklaring.

Kan inte riktigt se hur man kan koppla en buffert fel, men det är ju inte omöjligt (och allt tyder på att så är fallet). Kan jag ha pajat den med alla tester kanske.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

SeniorLemuren skrev: Vad talar du om för noggrannhet/känslighet i gram? Jag byggde en liten våg med lastcell 0-100 gram och en HX711 kopplad till Uno. Den kunde väga ett frimärke ganska ok.
10g känslighet ungefär om jag kan använda hela registret. HX hade varit smidigt men (som jag blev tipsad om här) den är lite långsam. Jag behöver bra responstid mer än precision.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

2,472V på ena cellen & 2,486V på andra.. Det är ju inte mil ifrån, men skillnad är det ju..
Har plockat isär och håller på att skruva ihop styre 1.03 så jag har inget att testa med för stunden. Skall raska på och skruva ihop så jag kan få lite ”riktiga” värden.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Med hundra gångers förstärkning bli ju skillnaden över 1V på analoga ingången. Du behöver nog trimma bort skillnaden om du vill förstärka mer.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Idag fick jag äntligen satt av tid för att kunna greja lite! Fick ihop version 2.0 och har kunnat testa. Det känns som att det skulle kunna bli bättre, men precisionen känns tillräcklig. Är vid punkten att det snarare är det mekaniska som begränsar.

Skruva isär, göra bättre och skruva ihop 2.1!
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Kom upp till version 3.0 innan jag insåg att konstruktionen inte är optimal.
Får skruva isär och använda lastcellerna separat till fram- & fotbroms istället. Perfekt, nu känns det ju enkelt! :)

Kommer istället att bygga en kontroll där styret sitter rakt på en stegmotor. Force feedback var helt enkelt oändligt mycket bättre implementerat i spelet än vad jag trodde.
Börjar med att testa på en force feedback ratt till bilspel.
Startar nog en projekttråd med det.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Bara för att jag sa att det kändes enkelt...
Får inte riktigt till inkopplingen av lastcellerna separata.
Skall out - på lastcellen kopplas direkt på - på förstärkaren? Och sedan ett motstånd mot jord och ett mot out?
Jag får en vilospänning på 3V drygt på utgången på förstärkaren.. Känns inte rimligt...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Ingen återkoppling ska kopplas till jord i ditt system. Återkoppling till jord är till för klassiska system med +15V/-15V-matning av operationsförstärkaren. Dvs där 0V är mittpunkten av arbetsområdet. Ger också att utsignalen vilar på 0V om insignalen är 0V. Nu har du 5V/0V-matning av operationsförstärkaren, dvs mittpunkten är 2.5V, så det är till 2.5V återkopplingen ska kopplas. Och då kommer utsignalen vila på 2.5V, vilket du vill. Man skapar i dessa lägen normalt en virtuell jord med en symmetrisk spänningsdelare. Men eftersom din sensor redan är en symmetrisk spänningsdelare, tyckte jag att mitt förslag på koppling var fiffig, att använda ena halvan av bryggan som återkopplingspunkt.

Återkopplingen måste alltid vara till minusingången på operationsförstärkaren, annars kommer utgången bara att bottna i antingen positiv eller negativ matning.
Hur har du kopplat för att få 3V? Schema?
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Det var sannerligen mycket fiffigt!

Nu har jag ju plockat isär hela den kretsen och kör lastcellerna helt separat, med varsin förstärkare. Så nu är mittpunkten och allt detdär fiffiga (som ju fungerade!) borta.

Nu vill jag ha 0v vid opåverkad och 5V vid max påverkad.
Skriv svar