Led blinkers motorcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Glenn »

Äldre hojar har ofta en extremt enkel "laddregulator" som i princip består av ett gäng dioder och en Zenerdiod, det kan till och med vara så att man kopplar ur en av faserna till generatorn om man stänger av lyset just för att inte överladda batteriet då. (Detta sker dessutom ibland utan relä så du har en fet kabel upp till lampswitchen och tillbaka)

I princip reglerar man då med batteriet, och det gör ju att det ofta tar en del stryk, sen kan man lägga till faktumet att det vibrerar mycket och att många hojar med lite större motorer i princip har en motsvarande bilmotor men ett batteri som är en fjärdedel så stort..
pie66e
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2015, 07:06:32
Ort: Göteborg

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av pie66e »

Det är både kick och startmotor på den MiaM, det ska jag kolla upp nästa gång när jag är i garaget och fixar hur den laddar med och utan lyse på.
Jag har ju byggt den till lite lätt cafe stuk men med stram budget då jag studerar just nu där av led blinkers på denna gamla hojen , jag har även satt ditt ett mindre gelbatteri som jag har monterat liggandes. Har även haft lite plan att byta till led lampa till framlyktan, men då kanske detta är en dålig ide om batteriet kan överladdas och med ett mindre batt än orginal?

Glenn
Tror inte denna stänger av någon av faserna när man stänger av ljuset, kollade lite snabbt på elschema det är två faser in och sedan en minus och en plus från laddningsregulatorn om jag fattar det rätt.Plusen verkar vara direkt kopplad till batteriets plus och minus in i kabelstammens minus och sedan i chassi.
Så då kanske det finns en stor risk att denna hojen överladdar när man stänger av framljuset och led till framljuset lampa en dålig ide?
Skickar med en bild på elschemat över laddningsregulatorn


På tal om det ursprungliga i tråden så gav min, blinkers krets upp efter ca 6mil :(. Så blev att jag köpte en kostade bara 60kr , men detta projektet gav mig mer förståelse över transistorer så jag är nöjd än då :). Har lite planer på att kolla hur den är gjord den som jag köpte, så man kan kopiera den om man någon gång behöver ett led blinkers relä i framtiden.

Dock har jag börjat fundera lite över hur man beräknar motståndet som man har innan basen på transistorer, har läst lite på nätet men om någon har tips på ett bra ställe med bra förklaring så är jag tacksam för tips
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar