spänningstyrning 12v
spänningstyrning 12v
Hej
Är ny här på forumet och har en förhoppningsvis "enkel" fråga , men kan inte komma på själv hur jag ska lösa det .
Jag vill koppla in en GPS tracker på en enduro mc med 12v system (som inte har något tändningslås)
finns det något enkelt sätt att styra tillslagströmen (Acc ) med något som slår till vid ca 13-14v och slår av vid ca 12,8 om man kopplar det direkt på batteriet .
så den slår till när man startar den och den börjar ladda .
(hade det varit hydraulik så skulle man bara montera en "Tryckbegränsare" !
Vore tacksam för er hjälp !
Är ny här på forumet och har en förhoppningsvis "enkel" fråga , men kan inte komma på själv hur jag ska lösa det .
Jag vill koppla in en GPS tracker på en enduro mc med 12v system (som inte har något tändningslås)
finns det något enkelt sätt att styra tillslagströmen (Acc ) med något som slår till vid ca 13-14v och slår av vid ca 12,8 om man kopplar det direkt på batteriet .
så den slår till när man startar den och den börjar ladda .
(hade det varit hydraulik så skulle man bara montera en "Tryckbegränsare" !
Vore tacksam för er hjälp !
Re: spänningstyrning 12v
Ok , tack ska kolla upp det , så den ger ingen ström vid 12v men "öppnar" vid laddning ca 13-14v ?
Re: spänningstyrning 12v
Nej. Men den fungerar så att vid en viss låg ström genom den i backriktningen är det en viss - lite temperaturberoende - spänning. Det betyder att man kan skapa en brytare med ett par transistorer, lite motstånd och kanske en zenerdiod.
- Hobbyisten
- Gått bort
- Inlägg: 2531
- Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25
Re: spänningstyrning 12v
Vid den så kallade zenerspänningen sker ett "genombrott" (strömmen flyter) vid det värdet, den här https://www.elfa.se/sv/zenerdioder-5w-1 ... p/17006687 Skulle alltså tåla en ström på ca 5/13 = ungefär 0.38 ampere i ditt fall.
Re: spänningstyrning 12v
då får jag kolla upp hur många ampere som GPs trackerns tillslagström behöver och styra en transistor ? googlar för fullt för att försöka förstå
Re: spänningstyrning 12v
Kanske onödigt stor...
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018
Re: spänningstyrning 12v
Exakt , sån har jag kollat på men är alldeles för stor (större än Gps trackern) men vill gärna veta hur den styrs , kanske får köpa en och ta isär
- Hobbyisten
- Gått bort
- Inlägg: 2531
- Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25
Re: spänningstyrning 12v
Om jag förstått det rätt så ska zenerdioden på 13 V vara din "ventil", som du styr en trissa med som du triggar den riktiga drivströmmen till din GPS tracker med, och motstånd lär behövas som Icecap skriver, så ja, zenerdioden behöver inte vara stor.
Senast redigerad av Hobbyisten 22 mars 2019, 23:26:26, redigerad totalt 1 gång.
Re: spänningstyrning 12v
Ha ha "trissa" nu lärde man sig lite slang också nu börjar det klarna ! , får lära sig och räkna lite och fundera ut hur motstånden ska kopplas in .
Re: spänningstyrning 12v
Du har ingen annan signal som skulle kunna användas. Förr var det vanligt att styra laddningen av förbrukningsvatterier med signal från oljetrycksgivaren. Finns det oljetryck så är motorn igång. Mäta innan laddningsregulatorn tex.
Re: spänningstyrning 12v
Om det är möjligt att "sniffa" laddningspulser eller tändpulser (lågspänning) är mycket enklare att lösa stabilt och kommer att använda mindre ström i vila.
-
- Inlägg: 1443
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: spänningstyrning 12v
Du vill ha ett tillslag så GPS får batterispänning när motorn går vad jag förstår.
Så har man i husbilar exvis.
Kopplar ihop bodelsbatteriet med startbatteriet, samt gör att kylskåpet kan gå på 12 V när motorn går och generatorn laddar.
Ofta kan man ta ut en sådan signal ur en generator, men det finns nog ingen sådan generator på MC:en.
Att detektera spänningen som stiger när motorn går och generatorn laddar är vad du tänker dig.
Spänningsskillnaden är ganska liten och kanske inte sjunker förrän efter en tid, 10 m till en timme efter att du stängt av motorn. Beror på batteriets kondition och ev andra förbrukare som lyse etc.
Så metoden blir inte så säker.
Att detektera en spänningsskillnad kan kräva en Zenerdiod eller annan referenspänning men oxo en förstärkt funktion, en sk komparator med OP vore nödvändigt, som du kan justera efterhand som förhållandena ändrar sig.
Men då drar den kretsen ström vid avstängd motor oxo.....
Så bättre är nog en manuell strömbrytare med rejäl kontrollampa som talar om att något är på.
Eller som någon skrev , något som detekterar att tändningspulser kommer.
Möjligen är generatorn på en MC en enkel sak med spole eller spolar och en roterande magnet i svänghjulet, dvs ger växelström, samt har en likriktare och ev stab för DC till laddningen.
Att detektera växelspänningen före likriktaren kanske är möjligt. Dvs bara en egen likriktare, parallellt med den andra, som drar ett relä, som gör ditt jobb.
Roy
Så har man i husbilar exvis.
Kopplar ihop bodelsbatteriet med startbatteriet, samt gör att kylskåpet kan gå på 12 V när motorn går och generatorn laddar.
Ofta kan man ta ut en sådan signal ur en generator, men det finns nog ingen sådan generator på MC:en.
Att detektera spänningen som stiger när motorn går och generatorn laddar är vad du tänker dig.
Spänningsskillnaden är ganska liten och kanske inte sjunker förrän efter en tid, 10 m till en timme efter att du stängt av motorn. Beror på batteriets kondition och ev andra förbrukare som lyse etc.
Så metoden blir inte så säker.
Att detektera en spänningsskillnad kan kräva en Zenerdiod eller annan referenspänning men oxo en förstärkt funktion, en sk komparator med OP vore nödvändigt, som du kan justera efterhand som förhållandena ändrar sig.
Men då drar den kretsen ström vid avstängd motor oxo.....
Så bättre är nog en manuell strömbrytare med rejäl kontrollampa som talar om att något är på.
Eller som någon skrev , något som detekterar att tändningspulser kommer.
Möjligen är generatorn på en MC en enkel sak med spole eller spolar och en roterande magnet i svänghjulet, dvs ger växelström, samt har en likriktare och ev stab för DC till laddningen.
Att detektera växelspänningen före likriktaren kanske är möjligt. Dvs bara en egen likriktare, parallellt med den andra, som drar ett relä, som gör ditt jobb.
Roy
Re: spänningstyrning 12v
Finns det tillgång till en växelspänning på minst 5V kan man göra en mycket stabil krets som fyllar mycket lite, drar praktisk tagit noll ström i av-läge och fungerar perfekt.
Re: spänningstyrning 12v
Finns inget oljetryck i denna då det är en 2-tacktare !danei skrev:Du har ingen annan signal som skulle kunna användas. Förr var det vanligt att styra laddningen av förbrukningsvatterier med signal från oljetrycksgivaren. Finns det oljetryck så är motorn igång. Mäta innan laddningsregulatorn tex.