Var köper man riktigt lödtenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av AlbertE »

Min 30 år gamla rulle med lödtenn har tagit slut. Jag beställde en rulle med "nästan" vanligt lödtenn (tror det var 60/38/2 eller liknande) från Electrokit för en tid sen, men den fungerar uruselt. Fungerar inte alls till att förtenna kablar t.ex. Den flyter inte ut, bara smälter och klumpar sig. Har testat med olika temperaturer utan att lyckas.

Tänkte jag skulle beställa en rulle med riktigt 60/40. Ser dock att Electrokit har slutat och hänvisar till en ny EU-lag som förbjuder försäljning till privatpersoner. När jag såg det tänkte jag att man borde bunkra upp. Men det kanske är för sent...

Elfa har lödtenn men det går bara att lägga i kundvagnen om man är företag.

Samma lär väl gälla hela EU. Och om man beställer från USA blir det väl importproblem..

Finns det nånstans man kan beställa riktigt lödtenn? Tänkte i så fall köpa en rejäl rulle med 0.5 mm och en 1 mm-rulle.

Jag köpte igår en rulle Almit Blyfritt lödtenn från Kjell.com. Den ser faktiskt ut att fungera vid en första test i alla fall. Jag ska testa mer till helgen så får jag se vad jag tycker. Dock är blyfritt lödtenn svindyrt. Jag köpte 15g för 100 kr (Art. 40662 på Kjell). Den här kan eventuellt fungera.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av Henry »

Går att handla alldeles utmärkt på ELFA som privatperson vilket jag gjort under väldigt många år. Testade precis att lägga något i kundkorgen som privatperson och även utan att vara inloggad och det fungerade hur bra som helst, så jag har ingen aning om varför det inte fungerar för dig för det skall det.

Electrokit hade en hel del lödtenn och det gick att lägga i kassan även där, gick dock inte vidare med ett köp så vet inte om det då hade blivit stopp där vilket hade varit konstigt då förbudet mot blyat tenn inte gäller privatpersoner.

Lödtenn sedan jag själv använt under åren är tex Multicore, Stannol och just nu använder jag bara nåt generiskt köpt på Kjell och Company tror jag det var för några år sedan för någon mindre summa men det fungerar hur bra som helst det med. Billigt Ebay lödtenn skall man nog hålla sig ifrån såvida det inte är kända märken.
Senast redigerad av Henry 20 mars 2019, 15:05:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av Marta »

Såååå dyrt skall det inte vara med miljösurogat.

Riktigt tenn får Du be någon som har företag att köpa åt Dig. Se även till att det har riktigt flux. T.ex. Multicore 60/40 med Ersin 362. Kester har också något liknande, men kan inte deras beteckning. Kanske går att resa över till Norge och handla?

Är fluxet miljösurr så får Du både nästan ingen mängd och dessutom så mjäkigt att det inte fungerar på normalt oxiderade ytor.

Distrelec tvivlar jag det går att köpa från, liksom alla andra, om man är privatperson. Ett test att lita på måste gå hela vägen. Spärren kan komma i och med utcheckningen.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av anrhm »

Det ska inte gå att köpa bly som privatperson om företagen följer reglerna.

https://www.kemi.se/lagar-och-regler/re ... atpersoner
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av Henry »

Totalt missat, fått uppfattningen innan att det var permanent satt att privatpersoner fick använda blyat tenn och framförallt då det ju finns att köpa lite var stans.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av Zkronk »

Man får väl göra som med öl och sprit, åka ner på kontinenten och handla hem större mängder blyat lödtenn :vissla:
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av peo007 »

E-bay dryga 200:- för en 500g rulle

https://www.ebay.de/itm/0-7mm-22SWG-60- ... SweTFceEoy
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av breflabb »

Jag har kört med Stannol i alla år
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av breflabb »

Elfa har den också. Slipper tänka på tullen med mera

https://www.elfa.se/sv/loedtrad-hs-10-1 ... &simi=99.9
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av Henry »

Men sedan var det ju det med om det går att köpa eller ej som privatperson då det enligt uppgift ovan inte får säljas blyat till privatpersoner.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av MadModder »

Troligtvis inte. Så fort jag loggade in som privatperson fick jag en 404 på den. Den dyker upp som thumbnail när jag skriver in artikelnumret i sökrutan, men sen är det stopp. :p
Jäkla dum lösning. Kunde det inte bara ha stått att den inte går att köpa som privatperson, med köpknappen inaktiverad...

[edit]
Var tvungen att rensa elfa-kakorna. Det hjälpte inte att logga ut.
Lade sen till rullen i kundvagnen, och valde sen att spara kundvagnen. Det går bara som inloggad, så jag loggade in på anmodan. Voila! Kundvagn tom.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av Henry »

Håller med helt och fullt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av tecno »

Dags för en svart marknad ;)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av Henry »

Tjäna grova pengar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Var köper man riktigt lödtenn?

Inlägg av MadModder »

Jag har i mitt lödtennsförråd ett par rullar kvar av de jag köpte av Adis för länge sen. Multicore med 365-fluss. Bra grejer. :)

Skickade mail till Elfa om det oproffsiga i att visa en 404-sida. :D
Skriv svar