Elstötar vi fått genom åren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1873
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Elstötar vi fått genom åren

Inlägg av carpelux »

Jag har klarat mig relativt bra från att få kraftiga stötar.
Men en gång jag minnsmycket väl var den gången för relativ länge sedan jag skulle koppla in ett nytt telefonjack. Förlängningskabeln var dragen och jag skulle bara skala och ansluta kablarna. Det finns ju ingen bättre skaltång än tänderna men jag insåg att det inte var någon bra ide eftersom det givetvis kom en påringning just då.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Elstötar vi fått genom åren

Inlägg av helmut »

Har fått en del stötar under mitt liv eftersom jag tycker att det är praktiskt att ha strömmen påslagen när man pysslar med elektronik. Har alltid intalat mig själv att man får peta på strömförande kablar om man bara använder ena handen. Fungerar bra om man ska byta vägguttag eller belysningsknappar
Ibland gör man dundertabbar också. Skulle löda ett kretskort som inte var ansluten till någon spänning. Ena armbågen stödde jag mot ett element och höll i lödkolven. Placerade lödkolven mot kretskortet och tryckte lödtennet mot kretskortet och fick en rejäl smäll. När jag sedan tryckte lödkolven mot elementet gick säkringen eftersom lödkolven var strömförande.
Skulle vid ett annat tillfälle fixa bottenkontakten i en lamphållare och vad passar bättre än att använda en blyertspenna med träskaft. Missade dessvärre att blyertsen i pennan leder ström. Som tur var trillade jag inte ner från den fyra meter höga stegen jag stod på. Lärde mig att man inte ska luta en stege mot ett element.
Gjorde om samma misstag en annan gång och tänkte inte på att killen som höll i stegen hade lagt andra handen på ett element, så strömmen gick genom skruvmejseln genom mej och via stegen genom min kompis.
Skriv svar