Förvirrad avs. olika jordpotentialer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Förvirrad avs. olika jordpotentialer.

Inlägg av ToPNoTCH »

Hallå.
Har införskaffat en DDCSV 2.1 som ersättare för min styrdator till fräsen (disk ras).
När jag nu försöker göra ett schema för att få ihop allt så uppstår ett problem med separata jordar.

Det är tydligen vanlig att man försöker separera jorden från datorns insignal från jorden till matningen av drivstegen till stegmotorerna.
Så är det även på mitt drivkort. Anslutningen till drivkortet är prallellport då det är "tänkt" för anslutning till PC
I manualen till drivkortet framgår
LPT GND and SUPPLY GND are independent, for ANY reasons these terminals should never be interconnected
.

DDCSV har även den separerad jord, men där har man separerat matningens jord mot 0-10V signal till spindel och mot limit switcharna.
DDCSV has alltså gemensam jord för step/dir signal och matnings spänning.

Mitt problem är att jag avser att mata både DDCSV och drivkort med samma 24V matning.

Detta betyder i praktiken att när jag kopplar step/dir signalens jord (som är samma som 24V matningen) så blir ju drivkortet LPT GND och SUPPLY GND samma.

Min fråga är ju då givetvis om man törs göra detta. Isoleringen har ju mest att göra med att slippa störningarna från PC och att man matar från två helt olika nätaggregat.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Förvirrad avs. olika jordpotentialer.

Inlägg av Nerre »

Ska du mata från samma nätaggregat så måste du ju förr eller senare koppla ihop dem, men du bör hålla dem separata så långt som möjligt.

Det handlar främst om att när det går höga strömmar i en "jord" så är den inte längre jord (spänningsfallet gör att strömmen "lyfter" potentialen).

Gör du så är det också lättare att byta till två olika nätaggregat om det visar sig inte fungera med samma.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Förvirrad avs. olika jordpotentialer.

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tror ALLT utom den analoga spindelstyrningen är isolerat med optokopplare, så jag tror inte det går någon nämnvärd ström någonstans.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Förvirrad avs. olika jordpotentialer.

Inlägg av ToPNoTCH »

Här är ett annat exempel på problem.
DDCSV har gemensam jord för analoga 0-10V och signalen för spindel start.
VFD har separat jord för 0-10V (ACM) och digital styrsignal (DCM)

Dessa blir ju ofrånkomligen ihopkopplade
Namnlös.png
Basic Connection Diagram.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Förvirrad avs. olika jordpotentialer.

Inlägg av Glenn »

Jag hade enorma problem med störningar i min 6040 när jag hade separerat signal/skyddsjord så gott jag kunde, när jag sedan efter tips här på EF kopplade ihop allt så försvann alla störningar..

Står om det i min frästråd.
Skriv svar