Växelström på likström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Växelström på likström

Inlägg av rs2_nisse »

Hej jag har råkat koppla in fel nätaggregat ti min motions cykel. Ska vara likström men den jag råkade koppla in var växelström och nu är displayen stendöd. Så min fråga är vad är det första som tar skada vid sådan felkoppling.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Växelström på likström

Inlägg av E Kafeman »

Baserat på utförlig modell-beskrivning och alla tydliga bilderna på elektroniken och redovisning av egen felsökning mm så är det säkert att något som har med motions-cykeln att göra och då främst dess display som tagit skada.



Gissningsvis så är displayen av typ som är kopplad till annan elektronik på ett kretskort.
Är kretskortet designat så att man förutsett att någon kanske kopplar in fel polaritet på matnings-spänningen kan något självoffrande skydd typ skyddsdiod brunnit men det är bara spekulation som gäller all elektronik som man kan koppla matningsspänning till.
Om skyddskretsar finns kan det om det vill sej väl räcka att byta säkringen, om sådan finns.
Mata med korrekt matnings-spänning och följ matningsspänningen med multimeter in på kretskortet tills det blir avbrott, så är det möjligt att du är nära säkringen eller dioden som brann eller något annat som inte tålde växelspänningen.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Växelström på likström

Inlägg av Nerre »

Om det inte finns nån form av skydd mot det så är svaret på frågan: Allt.
rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Re: Växelström på likström

Inlägg av rs2_nisse »

Såhär ser kretskortet ut. Inspänning är första och tredje kabeln från vänster på kontaktstycket till vänster.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Växelström på likström

Inlägg av xxargs »

om man ser spänningsreglerkretsar så kan ibland skadorna stanna där runt om och man kan byta tills det fungerar igen (beror lite på designen av spänningsregleringen dock)

men i ditt fall med inte uttalad någon reglerdel (bla inga drosslar som jag såg med snabb titt) och med dessutom bondad chip under den svarta epoxy-klicken så är prognosen väldigt dåligt att den går att reparera.

dessutom ett kort med tantalkondingar och är det något som de tål väldigt dåligt så är det polvändning även under väldigt kort tid...

du kan troligen betrakta kortet som ej räddningsbar tyvärr av just anledningen att kretsen som gör huvudelen av jobbet är ingjuten i epoxy.
rs2_nisse
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 april 2016, 21:21:29

Re: Växelström på likström

Inlägg av rs2_nisse »

Jag har i vart fall kommit fram till att dessa 3 spänningsregulatorer är rökta. Finns spänning fram dit men ingen från dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Växelström på likström

Inlägg av xxargs »

du kan ha tur att det stannade där - byt dessa och se om saker börja komma till liv - du får jaga på dess benämningar vilka spänningar de kan vara - det är idag inte alls självklart att det är 5 volt som forntiden utan kan vara 3.3 volt och andra spänningar idag
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Växelström på likström

Inlägg av breflabb »

Tycker att Q 13,14,15 o en till bredvid har lättat på trycket.
Ser ut som att det sakna en bit på toppen
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Växelström på likström

Inlägg av Nerre »

Att det just sitter 3 stycken är ju en indikation på att det just är tre olika spänningar. 3,3 V och 5 V skulle jag kunna gissa att två av dem är på (för olika typer av logikkretsar).
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Växelström på likström

Inlägg av E Kafeman »

dessa 3 spänningsregulatorer är rökta
Tveksamt om det är spänningsregulatorer. Troligen switchar av något slag.

Tycker att Q 13,14,15 o en till bredvid har lättat på trycket.
Kan vara så. Detta är enda stället där tre-beningar sitter nära större elektrolyter, vilket gör troligare att det är någon form av spänningsreglering.
Söker man på kretskortets beteckningar hamnar man hos tillverkaren Chang Yow

Om modellen finns med i sortimentet eller en modernare ersättare finns kan det vara enklare att köpa en komplett enhet.
Skriv svar