ESR mätning - trasig kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

Har precis skaffat mig en ESR mätare för att kunna felsöka kretskort. Nu har jag hittat en som jag misstänker är kass. Okaya HCP 104 0,1uF 630v står det på den. Har lödat loss den och kapacitansen stämmer på 100nF men ESR visar 14 ohm. Kan det vara ok? Kan inte hitta något vettigt datablad som visar godkänt värde. Är helt ny på det här med ESR så vet inte vad som är rimligt för en så liten konding på 630 volt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Icecap »

Utan att ha referenser skulle jag omedelbart tycka att det får vara OK.
En 630V konding måste ha "tjock" isolering mellan lagren vilket betyder många lager vilket betyder långa och tunna metallager.

Så jag ville ge den OK.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

Det var ju tråkigt. Hade hoppats på den. Felet är på en värmepump som startar och går ibland och tvärstrejkar ibland, då skyller den på för hög ström fast den inte drar mer än normalt. Denna konding sitter på lilla kortet som mäter ström och förser kompressorn med ström. Har även kollat shuntlotståndet på 0,020 ohm o det verkar stämma. Kan kanske vara detta som bråkar ändå då den mäter ström fel.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av l2t »

Vad jag har förstått så desto mindre capacitans så blir Esr större.
Peak Atlas
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

Jo så är det ju men 14 ohm lät ganska mycket.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av prototypen »

Du får jämföra med en annan, helst ny.

Har kollat genom 3 datablad hos ELFA men där finns inga uppgifter om ESR.
Panasonic 300-41-625 har uppgift om pulstålighet och det är väl möjlig att räkna ut R ur den

0,1 µF, 116 V/µs ger en ström på 11,6 A
Skärmavbild 2019-03-15 kl. 18.32.29.png

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

Har hittat en ny 0,47 uF på 630 v och den hade 2,72 ohm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Icecap »

Frågan är var den kondensatir är kopplat in. Visst kan ESR vara ett problem men jag har svårt att tro att en 100nF kondensator för 630V är annat än en avstörningskondensator och då har ESR knappast en betydelse för enhetens funktion.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av TomasL »

Agamemnon skrev:då skyller den på för hög ström fast den inte drar mer än normalt.
Hur vet du det?
Kan mycket väl vara så att kompressorn börjar bli dålig och ibland drar mycket ström, kan även vara startströmmen som är för hög, pga dålig kompressor.
Förutom det så finns det ett antal ytterligare fel, som kan få kompressorn att dra mycket ström. Såsom Hög kondensering, hHög förångning mm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad gäller (plast/pappers)foliekondingar pratar man inte om ESR utan om förlustfaktorn, tgd (tangent delta). Detta värde är givetvis mycket litet då det i princip inte finns mycket till serieresistans eller parallellresistans som kan orsaka en förlustvinkel, så jag skulle säga att mäta en slik konding med ett ESR-instrument ger absolut ingenting. Vi kalibrerade instrument för att mäta förlustvinkeln genom att inte bry oss om den var positiv eller negativ och hade ”normaler” med kända förlustvinklar skapade av motstånd på kanske 100MΩ upp till 1TΩ
, parallellt över en konding med nästan utan förlust.
På RIFA, där jag jobbade på 80-talet användes tgd som EN faktor att kvalitetsbedöma kondingar och detta värde mättes med instrument från General Radio, B&K osv, och dessa låg i priser från 25.000 kr och uppåt.

ESR är däremot ett mått som används vad gäller elektrolyter och där man kan mäta upp nära verkliga värden, men vad gäller plast och papper - no way! Och kan man mäta ett värde är kondingen troligen helt kass.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

TomasL skrev:
Agamemnon skrev:då skyller den på för hög ström fast den inte drar mer än normalt.
Hur vet du det?
Kan mycket väl vara så att kompressorn börjar bli dålig och ibland drar mycket ström, kan även vara startströmmen som är för hög, pga dålig kompressor.
Förutom det så finns det ett antal ytterligare fel, som kan få kompressorn att dra mycket ström. Såsom Hög kondensering, hHög förångning mm.
Jag vet därför att jag mäter strömmen samtidigt som detta händer. Kompressorn i en inverterstyrd värmepump har ingen startström alls, eller rättare sagt den börjar starta så försiktigt att den börjar från noll och smyger sig uppåt tills den börjar snurra. Det enkla vore att bara byta kortet och så är det löst men man vill ju försöka fixa om det är något enkelt som en konding.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

HUGGBÄVERN skrev:Vad gäller (plast/pappers)foliekondingar pratar man inte om ESR utan om förlustfaktorn, tgd (tangent delta). Detta värde är givetvis mycket litet då det i princip inte finns mycket till serieresistans eller parallellresistans som kan orsaka en förlustvinkel, så jag skulle säga att mäta en slik konding med ett ESR-instrument ger absolut ingenting. Vi kalibrerade instrument för att mäta förlustvinkeln genom att inte bry oss om den var positiv eller negativ och hade ”normaler” med kända förlustvinklar skapade av motstånd på kanske 100MΩ upp till 1TΩ
, parallellt över en konding med nästan utan förlust.
På RIFA, där jag jobbade på 80-talet användes tgd som EN faktor att kvalitetsbedöma kondingar och detta värde mättes med instrument från General Radio, B&K osv, och dessa låg i priser från 25.000 kr och uppåt.

ESR är däremot ett mått som används vad gäller elektrolyter och där man kan mäta upp nära verkliga värden, men vad gäller plast och papper - no way! Och kan man mäta ett värde är kondingen troligen helt kass.
Tack, det var intressant info.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av mrfrenzy »

Agamemnon skrev: Jag vet därför att jag mäter strömmen samtidigt som detta händer.
Mäter du också frekvensen?
Det kan ju vara så enkelt att styrkortet konstaterar "kompressorn drar för mycket ström i förhållande till aktuell frekvens och temperatur på köldmedia".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av TomasL »

Jag vet därför att jag mäter strömmen samtidigt som detta händer. Kompressorn i en inverterstyrd värmepump har ingen startström alls, eller rättare sagt den börjar starta så försiktigt att den börjar från noll och smyger sig uppåt tills den börjar snurra.
Nej, det är helt fel, det finns alltid en startström, oavsett om kompressorn är styrd via en omformare eller inte.
Vad mäter du med? kan du fånga korta transienter, kan din Amperemätare mäta korrekt vid alla frekvenser och vågformer, hur ofta samplar den, osv.
Agamemnon
Inlägg: 291
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

mrfrenzy skrev:
Agamemnon skrev: Jag vet därför att jag mäter strömmen samtidigt som detta händer.
Mäter du också frekvensen?
Det kan ju vara så enkelt att styrkortet konstaterar "kompressorn drar för mycket ström i förhållande till aktuell frekvens och temperatur på köldmedia".
Jag vet ju inte hur känslig den är men den är osmart nog att låta mig koppla ur kompressorn och tvångsköra den med en 3 fasfrekvensstyrning. Den accepterar detta ett litet tag iallafall. Ang temp på dischargen så hinner den knappt bli varm innan den bryter. Oftast gör den bara ett litet juckande och sen bryter direkt vid startförsök.
Skriv svar