Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ece
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 januari 2014, 13:49:45
Ort: I Stockholm, för närvarande

Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av ece »

Hej alla kunnigare!

Jag har sedan några år tillbaks, efter rådfrågning här, alltid kört en högimpediv/kapacitiv koppling mellan PCB<->chassi i det fall chassit varit ledande. Det har fungerat bra hitintills vid alla EMC certifieringar (ESD framför allt då).

Nu uppenbarar sig ett annat problem för mig, jag ska CAD:a ett kort med USB portar där chassit på USB-kontakten sitter i jordplanet och chassi. Det betyder att jag kommer få en nollohms-koppling mellan chassi och mitt jordplan. Vad ska man tänka på här?
Det känns en smula otäckt med tanke på ESD testerna framförallt, men det är väl kanske för lite ström för att göra några spänningstransienter som backar in i känsliga kretsar, eller?

Produkten är AC/DC-matad 12 V begränsad till 3 A, stålchassi, klass 1 eller klass 2 AC/DC skrivbordsvariant, ingen trafo eller annan isolering kan förutsättas.

Alla svar tas tacksamt emot! och trevlig helg alla :) ...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av RDX* »

Är det tvunget att USB-chassi sitter i jordplanet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av TomasL »

Är det jordat, lär ju ingen ESD leta sig in.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av Klas-Kenny »

Bara koppla usb-skärm som all annan chassijord, inte konstigare än så.

Sen brukar det för emc fungera bra med direkt koppling till jord också, bara att det ibland inte är önskvärt att chassit kan agera returledare.
ece
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 januari 2014, 13:49:45
Ort: I Stockholm, för närvarande

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av ece »

Hej!

Tacksam för all svar!

Eftersom att jag kommer från automotiv-världen så är det lite andra förutsättningar. Där är direkt koppling PCB-chassijord omöjligt p.g.a. att strömmar på 1200 A eller mer är inte ovanliga vid kortslutningar och 1200 A genom chassit på din produkt gör en popcorn-fest inne på kretskortet oavsett hur mycket du har ESD-skyddat.

Men med era svar så har jag lärt mig något nytt, konsumentelektronik har ju inte dessa högströmsproblem.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror du missförstår.

Det finns inget som säger att du behöver koppla ihop USBns signaljord, med skärmen.

Utan koppla skärmen som all annan chassijord, alltså genom konding och motstånd till jordplan, sen kopplar du signaljord direkt i jordplanet.

//Kollega i automotive-branchen.
ece
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 januari 2014, 13:49:45
Ort: I Stockholm, för närvarande

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av ece »

Jag tror du missförstår.

Det finns inget som säger att du behöver koppla ihop USBns signaljord, med skärmen.

Utan koppla skärmen som all annan chassijord, alltså genom konding och motstånd till jordplan, sen kopplar du signaljord direkt i jordplanet.

//Kollega i automotive-branchen.
Ahaa. Ja, då misförstod jag å det grövsta. Tackar för klargörandet även om jag skulle designat konstruktionen med SMD-paddar för att kunna välja båda hursomhelst. (0 Ohm högströmskopparbrygga)

:)
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av butthead »

AC koppla (kondensator) från 0V till chassi brukar man göra för att minska emission, då utan risken för vagabonderande strömmar. Problem brukar annars uppstå om man har ett system där flera apparater kopplas ihop i samma chassi. Har upplevt hopplösa system där man får byta till ethernet eller köra med USB isolator för att komma tillrätta med problemet. Så jag AC kopplar alltid till chassit.
ece
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 januari 2014, 13:49:45
Ort: I Stockholm, för närvarande

Re: Tänka på vid 0 ohm koppling mot chassi, ESD/EMC?

Inlägg av ece »

AC koppla (kondensator) från 0V till chassi brukar man göra för att minska emission, då utan risken för vagabonderande strömmar. Problem brukar annars uppstå om man har ett system där flera apparater kopplas ihop i samma chassi. Har upplevt hopplösa system där man får byta till ethernet eller köra med USB isolator för att komma tillrätta med problemet. Så jag AC kopplar alltid till chassit.
Ja, just det ja... Har aldrig varit ute för den situationen men tack för att databanken fick en till notis :)

Personligen har jag aldrig sett någon skillnad på emitterad EMC när jag tagit bort AC-kopplingen men jag har aldrig varit med om situationen ovan med multipla apparater. Eller faktum är att kablarna har väl alltid trumfat som kraftigaste antennerna så att man aldrig sett skillnaden, kondingen gör väl mer för ombord EMI än emitterad.

Sedan uppfyller väl kondingen en funktion som resistorskydd mot ESD pulser också, men det har diskuterats tidigare.
Skriv svar