Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av fosfor »

Hej!

Jag undrar vad det finns för alternativ på att ha ett relä till en motor
som har 7 Ampere i kontinuerlig drift? Med spikar på 14 Ampere.
:humm:


Mvh F
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av bearing »

Generellt: MOSFET.

Vad är matningsspänningen?
Hur är relä och motor kopplat?
Vad styr reläet?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av fosfor »

fosfor skrev:Hej!

Jag undrar vad det finns för alternativ på att ha ett relä till en motor
som har 7 Ampere i kontinuerlig drift? Med spikar på 14 Ampere.
:humm:


Mvh F
Matningsspänning 24V
Ett motorstyrningskort styr motorn.
En Arduino ska vara det som styr relät, som av och på till motorn.
Så att Arduinon så att säga kan overrida det som styr motorn,
motorn har sin egen elektronik för fram och tillbaka.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av bearing »

Kan du rita en bild som visar hur det är kopplat?

Gäller det samma projekt som du skrivit om tidigare, där du ville ha en signal som vilar på 2.5V och rör sig mot antingen 5V eller 0V för fram/back?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av fosfor »

bearing:
Gäller samma Arduino men inte samma motorstyrning. Dvs inte en Curtis i detta fall.
Denna motor har en egen motorstyrning (vet ej vad den heter) med knappar för steglös fram och tillbaka.

Arduinon ska i detta fall bara kunna "klippa" strömmen till dess motor, utan att dess motorstyrning dör.
Behöver dessutom ett relä som drar väldigt lite i ström när det inte används.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av prototypen »

Att styra med halvledare blir lite knepigt då det är fram och back, relä är enkelt. Vilket relä som helst som pallar 10 A.

Kan man bryta spänningen till motorstyrningen så är det enklare med halvledare.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av mrfrenzy »

Här har du ett bistabilt relä som inte drar någon ström alls när det inte används:
https://www.electrokit.com/produkt/rela ... bistabilt/

Klarar 16A vid 24VDC
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av Icecap »

En N-MOSFET kan ha en ganska låg Rdson och styrningen kan vara mycket strömsnål, speciellt om man inte har krav på en hög PWM-hastighet. Och det verkar ju enkelt med det du söker.

Men ha klart för dig att Uds (spänningen mellan gate och source) inte får överstiga en viss spänning (kolla databladet), ofta runt 12V för kraft-MOSFET.

Om styrsignalen är 24V är det en fråga om att bygga en spänningsdelare så att saken är biff - men har man varierande spänning kan man göra som jag har gjort: en "offsat" spänningsdelare SAMT en zenerdiod mellan gate och source.

Styrkopplingen kan göras så att den normalt är "på" och kan slås av med ett signal - eller motsatsen.

Men då det rör sig om olika polariteter kan man kopiera ett SSR-med-MOSFET där det finns två MOSFET i serie, kopplat så att de kan slås av.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av bearing »

Jag tror inte att ett bistabilt relä är lämpligt här, eftersom att det handlar om en säkerhetsfunktion. D.v.s om strömmen till Arduinon försvinner kommer relät fortsätta vara slutet.

Jag tror att problemet här är att kondensatorerna i invertern har en betydande kapacitans. Så när relät stängs går en inrusningsström på hundratals eller tusentals ampere. Vilket förstör relät ganska fort. Detta löser man vanligtvis med förladdning (precharge) av kondensatorn innan stängning av relät.
Har ni använt förladdning?
Varför måste relät dra låg ström? Är inte strömmen försumbar jämfört med motorströmmen? Är relät konstant slutet, och därför behöver dra låg ström?

Även med en transistorer (MOSFET) finns samma problem med inrusningsström. Det kan dock lösas på ett ganska finurligt sätt genom att återkoppla drain till gate med en kondensator. Kondensatorn och gatemotståndet kommer då bestämma rampen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av mrfrenzy »

Är det en säkerhetsfunktion blir det ju givetvis helt andra krav, jag såg inget om det i inlägget.
Isåfall är nog inte Arduino lämplig plattform heller utan en säkerhets-PLC eller ett säkerhetsrelä från t.ex Siemens eller ABB.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av bearing »

Ja, det var en tolkning från min sida, att det var en säkerhetsfunktion.
En Arduino kanske inte är optimal för säker mjukvara, men det är ju bättre än inget.

Sen verkar jag ha missförstått systemet lite (är ju nästan omöjligt att få det rätt utan en bra bild/beskrivning). Relät ska alltså sitta på kablarna mellan motorstyrningen och motorn. I så fall blir det lite krångligare att använda transistorer. Det behövs i så fall två motriktade. Vilket har sina utmaningar gällande styrningen.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av fosfor »

mrfrenzy:
bearing:

Japp det är en säkerhetsfunktion, vill helt enkelt inte att min maskin ska kunna dra iväg bara sådär
då den är rätt tung och kan förstöra något. Relät kommer vara inkopplat hela tiden därav att jag inte vill att den drar så mkt när den inte används.

Detta är alltså en maskin som har två motorstyrningar, den ena styrs av Arduinon, och från den vill jag kunna styra "allt", det lilla som finns att styra.
Den ena motordrivningen styr bara en liten arm som inte kan göra nån skada, den andra motorstyrningen styr dess hjul och är en egen från ett "färdigt paket", den kan köra fram och tillbaka via en separat kontrollpanel som inte är inkopplad till Arduinon, där jag då alltså bara vill kunna ha något inkopplat som gör att Arduinon bara kan slå av strömmen till dess motor. Typ som ett dödmansgrepp eller så, släpper jag handtaget så ska relät slå av strömmen till motorn.

Jag tänkte att det var trevligt med ett färdigt kör-paket, så slipper man belasta Arduinon med det så att säga.

Vad tror ni vore bästa sättet för detta?

:humm:
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av bearing »

Ett vanligt bilrelä relä förbrukar väl bara några hundra mW? Är det alltså en betydande effekt i sammanhanget?

Har inte maskinen en strömbrytare/nyckel för att sätta igång/stänga av? I så fall borde det ju vara ok att öppna relät när maskinen är av, så att relät inte ständigt förbrukar ström?

Eller menar du att maskinen alltid måste vara redo att gasa inom nästa millisekund, så att relät måste vara slutet konstant, dygnet runt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av mrfrenzy »

Bästa sättet är att köpa en färdig fjärrkontroll för fjärrstyrning med dödmansgrepp.

Jag kan absolut inte alla standarder men kan lista lite vad jag *tror* bör vara med om man ska bygga det själv:
En kontaktor som garanterat klarar att bryta motorströmmen utan att bränna fast
Kommunikation mellan sändare och mottagare med en unik rullande kod som absolut inte kan misstas för annan trafik
Kontinuerlig övervakning av kontaktorn så att den inte har gått sönder
Kontinuerlig övervakning av kommunikationen så den fungerar som tänkt
Felsäker mjukvara som är ordentligt buggtestad
Felsäker inkoppling så inte klämda kablar, trasiga komponenter etc kan åsidosätta funktionen

Det är säkert hundratals timmar av att läsa standarder, göra mjukvaran och kopplingen enligt ovan.

Med lite sunt förnuft och gedigen erfarenhet kan man säkert slänga ihop nåt på en vecka som verkar funka vid enkelt test.
Ska du sälja eller låna ut produkten är ju detta alternativ uteslutet, men ska du bara använda den själv så är det ju helt på eget ansvar.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Relä-alternativ för 7 A kontinuerlig motordrift?

Inlägg av bearing »

Om funktionen är ett dödmansgrepp går det väl lika bra att bryta batteriet? Eller i alla fall inkommande spänning till motorstyrningen.
Varför måste relät bryta just ledningen mellan motorn och motorstyrningen? Motorströmmen är alltid högre, vilket kräver ett större relä. Använd två relän, så att åtminstone ett relä öppnar om något av dem svetsar. För att veta att inte något relä är permanent svetsat innan start brukar man använda sk. säkerhetsrelän, som ger en återkoppling av reläts position. Men detta kan även lösas med elektronik och mjukvara. (Som då behöver vara väl genomtestad, så att i mindre projekt är nog säkerhetsrelän billigare/enklare.) Ett alternativ, om du bara använder maskinen själv, är att placera "mätpunkter" runt relät, så att du med jämna mellanrum kan kontrollera med en multimeter att något av de två reläna inte har svetsat stängda.

För att göra styrningen av relät robust är det väl säkrast att inte involvera mjukvara, utan koppla en klassisk nödstopp-knapp och dödmansgrepp i serie med reläspolarna.

Ja det vore ju intressant att veta hur maskinen används, eller ska användas.
Skriv svar