Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
99842
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2019, 17:01:50

Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av 99842 »

Hej där!

Jag har fått en frekvensomriktare av lite äldre modell och har nu en fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Matningen till den är 220v 3-fas...är jag rökt om jag tänkt använda den med vanlig stickpropp? :(

Namnet på den är: OMRON 3G3JV A2015

Jag skulle vilja styra varvtalet på en 3-fasmotor jag har till en slipmaskin. Den är på 1.5Kw så det skulle vara fantastiskt om det skulle gå!

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av tecno »

Den kräver 230V 3-fas in så det går inte att driva den med 230V från vägguttag.

Fråga, är din motor 3-fas 400V?
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av ViktorSigg »

Beroende på hur kunnig & klurig du är så kan det gå bra att köra på 230V enfas.

Sitter en likriktarbrygga i dessa, så det brukar fungera iallafall sålänge man är på samma spänningsnivå.

Vissa VFDs har dock avkänning på faserna, och kan larma om den tappar en eller flera faser. Kan ibland vara en parameter man kan ändra för att stänga av detta men annars är det kört.

Kan ej heller garantera att du kan ta ut full last på den då den kan vara dimensionerad för 1,5kW fördelat på tre faser. Kör du bara med en fas så finns en risk att likriktardioden överhettas och pajjar då du drar 1,5kW genom bara en istället för tre.

Bara att koppla in och prova. 220V trefas är värdelöst att ha i sverige iallafall så om den pajjar är det ju knappast hela världen.

Dessutom, nya 1,5kW enfasare kostar inte många hundralappar så är du oerfaren eller ej villig att testa så rekommenderar jag att lägga pengar på en ny istället.
99842
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2019, 17:01:50

Re: Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av 99842 »

Okok...det sög ju :(

Motorn är omkopplingsbar till 1-fas så den går att köra vilket som :)

Jag hittade en annan frekvensomriktare men med ett annat problem...den är på 1,1Kw och min motor 1,5Kw. Det låter som att det inte borde vara några problem egentligen mer än att jag kanske inte får ut full effekt ur motorn? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vad jag känner mig grön nu, hoppas jag inte är besvärlig :humm:

Edit: den här frekvensomriktaren är 1-fas!
Senast redigerad av 99842 21 februari 2019, 18:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av TomasL »

Du kan inte ansluta den till det svenska nätet, eftersom vi inte har 230V 3-fas här.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av ViktorSigg »

99842 skrev:Okok...det sög ju :(

Motorn är omkopplingsbar till 1-fas så den går att köra vilket som :)

Jag hittade en annan frekvensomriktare men med ett annat problem...den är på 1,1Kw och min motor 1,5Kw. Det låter som att det inte borde vara några problem egentligen mer än att jag kanske inte får ut full effekt ur motorn? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vad jag känner mig grön nu, hoppas jag inte är besvärlig :humm:
Motorer som går att koppla om mellan en/trefas har jag ingen erfarenhet av (förutom med kondingar då såklart), så på den punkten är jag vilse. Är du säker på att motorn går att köra på det sättet du vill? Det brukar stå 230/400 på märkskylten beroende på Y eller D koppling på plintarna.

Kan fungera med 1,1 kW, lm man lägger en längre start-ramptid. Det är startströmmarna som oftast är problemet.

Momentant så brukar de flesta VFDs klara 150% överlast i några sekunder, så tillfällig tung belastning när motorn är uppe i varv kan gå okej.
99842
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 februari 2019, 17:01:50

Re: Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av 99842 »

Självklart har du rätt ang. Y/D-koppling, my bad :vissla:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Frekvensomriktare med 3-fasmatning

Inlägg av prototypen »

Om det är en omriktare enbart och endast gjord för trefas så sitter det en ytterst liten glättningskondensator då spänningen från 6 pulslikriktning aldrig går under 0,86x toppspänningen.

Men nu finns det små omriktare med 230 VAC (enfas) in och 3x 230 VAC ut till motorn.
Kanske det TS far efter.

Protte
Skriv svar