Slutsteg brummar ibland?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erikko
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 februari 2019, 11:09:20

Slutsteg brummar ibland?

Inlägg av Erikko »

Hej,

Jag tänkte höra om någon kanske har något tips till mig om hur jag kan komma tillrätta med detta konstiga fenomen.
Det handlar om ett slutsteg som någon gång i veckan börjar brusa/brumma av sig självt. När fenomenet uppstår hjälper det inte att lossa signalkablarna ifrån förförstärkaren utom brummet fortsätter ändå och det händer endast på ena kanalen och brukar hålla i sig några minuter. Kan inte förknippa det med värme på något vis då det kan uppstå utan att något spelas. Det har hållit på så i säkert ett år utan att ha blivit sämre eller bättre.

Nu i går lyckades jag äntligen koppla in oscilloskopet innan bruset försvann igen. Bifogar bilder på "brus" signalen.
Bifogar även en "manual" med kretskortchema m.m. på steget som är ett primare a30.2

Om någon kan leda mig i rätt riktning vore jag extremt tacksam.
1.png
2.png
primare_a30.2.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Slutsteg brummar ibland?

Inlägg av ziw »

Kan bara gissa att du drabbats av parasitisk självsvängning. Ett mycket allvarligt tillstånd.
Skämt åsido, det är en gissning. Den jag skulle misstänka (via sura erfarenheter i riaa-steg) är FETtransistorn Q109.
Prova att pilla på ingången till FETtransistorn och se om det går att provocera fram brummet.
Botemedlet skulle vara ny FET eller en ferritkärna med några varv på ingången.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Slutsteg brummar ibland?

Inlägg av opampen »

Om det bara brummar ibland kan det vara glapp i någon jord anslutning eller nätdelen!
Skriv svar